• Anonym (ska döpas)

Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga

Även kallad mormonkyrkan.
    Fråga på!  

• Svar på tråden Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga
  • Anonym (sekt)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 21:54:27 följande:

nej, inte det minsta, tyvärr, jag "visste" d¨, precis som ts "vet" nu... kyrkan gav mig mycket, min man som också var TBM och mina två döttrar , man uppmanas också mer eller mindre skaffa barn tidigt, och ju fler barn, ju bättre. Jag var inte redo för barn så tidigt, men det kan man inte prata med någon om, då barn är en gåva från vår himmelske fader och det är kvinnans viktigaste uppgift här i jordelivet att bära och fostra barn. Jag ångrar många beslut jag tog under min tid som mormon, pressen att försöka vara en perfekt god människa under all omständigheter. att aldrig vara tillräcklig, att alltid vara stressad inför alla lektioner och tal man hade på söndagarna, alla lektioner man behövde läsa inför,alla möten i kyrkan min man spenderade borta ifrån oss, familjen... som kvinna i kyrkan med en högre uppsatt man är man väldigt ensam, ensam med barnen, och man ska ta det med ett leende på läpparna, för ens man är ju trotts allt rättfärdig och en välsignelse för de andra medlemmarna. Det är inte helt ovanligt att en man är borta 3 kvällar i veckan på ärenden inom kyrkan utöver hans vanliga arbetsuppgifter. Detta samtidigt som kyrkan predikar att familjen är det viktigaste i livet och ska alltid komma först, idag spenderar vi mycket mer tid tillsammans som familj än vi gjorde som familj och medlemmar i kyrkan.
    Misstänkte det tyvärr. :/

Man får inte använda preventivmedel alltså?

Det här du skriver om att du kände dig stressad med allt man ska hinna med inom "rörelsen", det finns nog ett syfte med det. Man ska vara så pass upptagen med sekten att man inte får så mycket tid/ork över till annat. Då minskar även risken för att man ska börja ifrågasätta vad man egentligen håller på med. 
  • föredetta medlem

man får använda preventivmedel, även om jag tror att kyrkan var emot det tidigare, men man uppmuntras ändå att ha många barn, de flesta brukar ha skaffa 3-4, jag vet flera där man har mellan 7-12 barn... men det är mer i Amerika, jag hade enorm ångest då min man inte ville ha fler än två, Gud ville ju att vi skulle skaffa fler, skulle han låta något så obetydligt som "ork" stå i vägen för Guds vilja och plan för oss, för att vi skulle få vara tillsammans för evigt? Uppmaningen i bibeln lyder "multiply and replenish" Genom att ha många barn lär man sig gudomliga egenskaper som tålamod, stresstålighet, omtänksamhet, respekt osv som vi sedan kommer behöva när vi blir gudar själva och måste ha hand om våra egna mänskligheter. Nu hade jag fullkomligt vidriga graviditeter, så tanken på att tillbringa evigheten med barnafödande åt min man tillsammans med hans andra gudomliga fruar kändes ju inte jättelockande?

• Anonym (sekt)
    föredetta medlem skrev 2013-10-27 22:31:49 följande:
    Tror du har helt rätt vad gäller alla möten!
    Ja, jag har läst en hel del samt har 19 års erfarenhet av Jehovas vittnen. Det intressanta när man läser om olika sekter är hur lika dom är när man skalar bort detaljer och skillnader i trosuppfattningar, profeter etc. Själva tron kan vara olika men mekanismerna i sekten är dom samma. När jag läste psykologi på Komvux så valde jag att göra mitt fördjupningsarbete om sekter, och det var en viktig pusselbit för mig i bearbetningen av det jag själv varit med om. Det är verkligen en ögonöppnare att se likheterna, särskilt när man läser berättelser av ungdomar som vuxit upp inom rörelsen.
  • bängolle

Vet du vad det låter som när/om man säger "Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga" snabbt 10 gånger i följd?

• Anonym (Varför)

Har ni någon lista på vart ni har knackat på för dörr ?
    Eftersom jag har haft besök ett flertal ggr under detta år , och är fortfarande inte intresserad .
    Samma sak händer i centrumet där jag bor att jag inte får vara ifred .
    Så min fråga är riktar ni in er på personer som ser ut på ett speciellt sätt ??
    För jag är inte direkt vilsen , utan vet vem jag är  och har gjort det bra länge .

• Anonym (vårdnadstvist)

Mitt barns  andra förälder lyckades  ta reda på namn och adress till vårt barns bästa kompis.   Denna förälder brev till barnets föräldrar  och bad dem ha koll på hur vårt barn hade det med mig.

Någon påstår att det ingår i mormonernas regler att på liknande sätt spionera på grannar,  vänner,  bekanta.

Ligger det minsta sanning i detta påpekande?

• Anonym (...)
    bängolle skrev 2013-10-27 23:30:39 följande:
    Vet du vad det låter som när/om man säger "Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga" snabbt 10 gånger i följd?
    Berätta.
  • Anonym (ska döpas)
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2013-10-28 01:05:43 följande:
    Mitt barns  andra förälder lyckades  ta reda på namn och adress till vårt barns bästa kompis.   Denna förälder brev till barnets föräldrar  och bad dem ha koll på hur vårt barn hade det med mig.

Någon påstår att det ingår i mormonernas regler att på liknande sätt spionera på grannar,  vänner,  bekanta.

Ligger det minsta sanning i detta påpekande?
    Nej, det ingår absolut inte i reglerna.

Jag vill understryka att mormonerna inte är att anse som en sekt. En sekt är en sluten, isolerad grupp, vilket Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga inte är.
  • föredetta medlem
    Anonym (vårdnadstvist) skrev 2013-10-28 01:05:43 följande:
    Mitt barns  andra förälder lyckades  ta reda på namn och adress till vårt barns bästa kompis.   Denna förälder brev till barnets föräldrar  och bad dem ha koll på hur vårt barn hade det med mig. Någon påstår att det ingår i mormonernas regler att på liknande sätt spionera på grannar,  vänner,  bekanta. Ligger det minsta sanning i detta påpekande?

finns absolut ingen som helst sanning i detta påpekande och låter väldigt konstigt.
Svar på tråden Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga