Fråga mig om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga
Även kallad mormonkyrkan.
Fråga på!
Även kallad mormonkyrkan.
Fråga på!
Polygami praktiseras visst, och det är just från mormonerna. Alla "skämtar" om mormonerna, här i USA i alla fall, om just deras månggiften. Det är bara att kolla på Sister Wifes så hör man hela tiden om deras religion; mormonerna. Det är inte LAGLIGT, enligt USA lag alltså, att ha flera fruar ( förutom i Nevada då) men de begår polygami ändå. De kör sitt egna race, så att säga. Inte alla ( vågar) gifter sig med mer än en, men det är just mormonernas tro, att deras Gud vill att en man ska ta sig an flera fruar.
Kanske jag blandat ihop Latterday Saints och Sevenday Adventists nu dock, då Russell blev uppfostrad i den sistnämda sekten och spinnade ut Jehovas sekten därifrån.
icke, okej, vi provar igen, jag råkar vara ex-mormon, jag har inte ens skrivit ut mig, så jag vet vad jag pratar om ;) jag vet vilka du menar, än en gång, det är en utbrytargrupp, eftersom vi alla tror på mormons bok så blir det förvirrande med uttryck som "Mormonerna", på ett sätt har du rätt, men då försöker jag förklara det som att den här tråden handlar om Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga, det är INTE samma som du kallar "mormoner" vi har samma skrifter, samma grundare och mycket gemensamt, men Jesu kristi kyrka, som tråden handlar om, praktiserar INTE månggifte (förutom i efterlivet, se längre bak i tråden) . Som jag förklarade så förbjöd kyrkan månggifte efter mycket om och men, men vissa höll inte med och bröt sig ut och skapade mindre utbrytar religioner där de än idag praktiserar månggifte, hänger du med? Jesu kristi kyrka av sista dagars heliga, och personerna i "sister wives" praktiserar inte samma religion, även om det finns otroligt mycket gemensamt, ok? och båda går under smeknamnet mormoner Lite som både katoliker och protestanter kan sammanfattas som kristna kanske? typ.
jag är inte ts, vet inte vart ts tog vägen, jag har ju lämnat religionen bakom mig, just på grund av att religionen inte håller vid närmare granskning, men jag ska förklara vad kyrkans officiella förklaring är :) en av de 13 trosartiklarna som kyrkan har, från grundaren Joseph Smiths tid är att kyrkan följer statens lagar. alltså blev det en väldigt jobbig sits kyrkan försattes i när polygamin förklarades olagligt då det var Guds bud, men det var även Guds bud att följa lagen. Jag misstänker att det är därför det fortfarande praktiseras i efterlivet (se längre bak i tråden) just för att anledningen till att det togs bort var för att världen såg det som fel, inte för att Gud gjorde det, men som medlemmar måste man alltså följa lagen. Jag personligen tror inte längre på någon Gud, så det är svårt att svara på din frågeställning, den kanske bör riktas till ts istället?
Har ni någon lista på vart ni har knackat på för dörr ?
Eftersom jag har haft besök ett flertal ggr under detta år , och är fortfarande inte intresserad .
Samma sak händer i centrumet där jag bor att jag inte får vara ifred .
Så min fråga är riktar ni in er på personer som ser ut på ett speciellt sätt ??
För jag är inte direkt vilsen , utan vet vem jag är och har gjort det bra länge .
Finns det någon särskild syn vad gäller handikapp/funktionsnedsättningar?
Jag känner en person som har en funktionsnedsättning, men vars far (som är mormon) är kritisk till att han son skulle vara "sjuk" och säger att det är hittepå, trots att sonen uppenbart har svårigheter.