• Josefiiine

varning för Goboken!

Blir ofta uppringd av "goboken" kan va allt från en gång i veckan till 2 gånger om dagen, men lägger alltid på! 

för ett tag sedan satt jag och googlade runt och hamnade på deras hemsida. Bestämde mig för att kolla vad dom hade och erbjuda och beställningen skulle då ske i olika steg, Det sista var bekräfta.
    Jag fyllde i mina uppgifter för att kunna gå vidare i stegen för att kunna se vad dom har att erbjuda men min plan var att inte gå vidare till bekräfta . Och det gjorde jag aldrig heller utan stängde ner hela sidan.
    Vet ni vad som händer?
    Ett par dagar senare får jag ett mail om att mitt " välkomspaket" är på väg.
    Jag går då in igen på deras sida och ser att det finns något som heter MIN SIDA
    som tydligen alltid ska fungera enligt dom och där ska man kunna se vad man har på G från dom eller avbeställa. Men där kommer jag inte in, har skickat efter nytt lösenord flera gånger nu men det går inte att logga in. och förmodligen är ju det för jag inte ens fullföljd något köp hos dom? Får samma lösenord mailat varje gång jag klickar på "glömt lösenord"

letar då vidare på deras sida för att hitta nån mail adress till deras kundservice. FINNS INTE!

Googlade då runt och lyckades hitta mail adressen till kundservice via detta forum. inser då också att det inte bara är jag som blivit lurad av dom.
    Som svar får jag att det är beställt i mitt namn och adress och hen förstår inte alls hur det kan ha blivit såhär.
    och det ska då kosta 59 kr detta paket och vill jag skicka tillbaka det kostar det OCKSÅ 59 kr.  Hur idiotiskt är inte det? Kommer betala och skicka tillbaka!

Skrev yttligare att mail där jag ville ha bekräftelse på att det inte dyker upp några mer paket eller fakturor , men det får jag inte svar på.

Nån annan som har erfarenhet av detta? Hur gör jag om det dyker upp flera paket?

• Svar på tråden varning för Goboken!
  • Anonym (Oj)
    Misszandra skrev 2016-06-11 20:37:39 följande:

Exakt! Också det jag tyckte var konstigt, att jag inte fått någon bekräftelse men att paketet är på väg! Jag får se vad dom svarar på mitt mail. Jag ska INTE ge mig, jag har aldrig fullföljt något och dom ska inte lura sig till att jag ska betala.

En fråga, hur fungerar det om man inte hämtar ut paketet? Jag har för mig att man får betala frakten och returfrakten i vilket fall som! Asså, att faktura skickas oavsett.

Jävla sätt att lura människor på detta vis. Tror de att de får kunder genom att göra så här? Ryktet sprider sig snabbt!

En gång hade jag avbeställt men paketet kom iaf. Då sa de på kundtjänst att jag skulle låta bli att hämta ut det. Och det gjorde jag. Behövde aldrig betala något iaf.
  • Josefiiine
    Aileen Allannah skrev 2016-06-11 20:42:47 följande:

För några år sen var jag med i goboken, och de första paketen skickades tillbaka eftersom jag inte hämtade ut dem (fick aldrig någon avi), behövde inte betala någonting för dessa returer. Kanske är det samma sak fortfarande, så ni helt enkelt kan låta bli att hämta ut dem, och försöka säga upp abonnemanget?

Okej vore ju toppen om det var så.. får söka vidare information om det.
    Men vet du hur en avi fungerar?
    väntar ju på andra paket som jag beställt på riktigt. står det på avi:n vart de kommer ifrån så man inte råkar hämta ut fel och ändå kommer hem goboken?
  • Josefiiine

Ja, per paket förstår jag att jag får olika,
    menade mer om det står någon avsändare på dom?  :)

• Aileen Allannah

Det är olika, men jag sen tror jag att du kan be att få se paketet innan du tar med det hem. Jag får så sällan avier nu för tiden, så jag minns inte riktigt hur de ser ut. :S

• Misszandra
    Anonym (Oj) skrev 2016-06-11 21:15:26 följande:
    En gång hade jag avbeställt men paketet kom iaf. Då sa de på kundtjänst att jag skulle låta bli att hämta ut det. Och det gjorde jag. Behövde aldrig betala något iaf.
    Okej, det låter toppenbra! Då struntar jag nog i att hämta ut och "chansar" att det fungerar. Om jag ändå måste betala hade jag ju behövt det oavsett.
  • Misszandra
    Josefiiine skrev 2016-06-11 21:13:55 följande:
    Ja det undrar jag också. Goboken svarade iaf mig via mail att det kostar lika mycket att skicka tillbaka den som att ta emot den.  Alltså 59 kr. inte jätte mycket pengar.. MEN att betala för något man inte beställt? aldrig i livet!

Har googlat mer om goboken och fått fram att dom hållt på och lura på folk grejer i åratal...   Men som jag nybliven mamma är väl lätt och lura då man googlar på bebisgrejer varenda dag..   men kunde aldrig i min vildaste fanstasi tro att man kan beställa något utan att bekräfta.
    Jag skrev igår kväll så förväntar mig svar på måndag. Nej inte jättemkt pengar fast det var anledningen till att jag valde att inte bekräfta köp, eftersom man måste betala frakt och att man blev prenumerant, vilket med min gravidhjärna hade jag glömt att avboka och det hade blivit problem i framtiden för mig.

Fy vad hemskt, att de ens får gå till så här. Min sambo bara "jag har sagt till dig att kolla upp företag innan du köper grejer om de inte är "kända" sen innan" men jag bara "jag bekräftade ju aldrig, jag har ju aldrig köpt något"

Riktigt hemskt att de ens får lura folk på detta vis, att de har fått pågå i flera år utan att de har blivit stoppade, katastrofalt faktiskt.  
  • gladatjejen86

Nä skrev inga konto uppgifter och de stod ingenstans att det var frakt på välkomstpaketet. Att det KAN komma framtida utskick var 4:e månad om man vill det vet jag, men jag har redan avbokat de första paketet så de kom inte.

Misszandra skrev 2016-06-11 15:29:26 följande:

Skrev du i konto/kortuppgifter? Då lär de väl dra pengar där annars får du nog faktura. Inte nog med att man betalar en dyr frakt, du registrerade dig även för framtida utskick, en gång i månaden skickar de hem grejer som kostar mellan 149-199kr PLUS frakten på 59 eller 69, minns inte riktigt. 

• Josefiiine
    gladatjejen86 skrev 2016-06-11 23:07:50 följande:

Nä skrev inga konto uppgifter och de stod ingenstans att det var frakt på välkomstpaketet. Att det KAN komma framtida utskick var 4:e månad om man vill det vet jag, men jag har redan avbokat de första paketet så de kom inte.

märkligt.. vart registrerade du dig? för på www.goboken.se står det inte så som du skriver..
    vart de länge sen? kanske har dom ändrat?

• Josefiiine
    Misszandra skrev 2016-06-11 15:27:14 följande:
    Jag fick mailet och några timmar senare såg jag ditt inlägg och blev helt nervös, tyckte det var konstigt att jag fått det för jag aldrig registrerade mig. Jag skrev också in barnets namn och mina uppgifter, dock inget personnr. Sen när jag skulle vidare till kontouppgifter så avbröt jag. Jag har inte heller fått något mail om bekräftelse på att jag gjort något köp så de bör inte kunna bara skicka ut grejer när man inte fullföljt någon beställning. 
    Hur har det gått för dig? har du fått något svar?

Svar på tråden varning för Goboken!