Anonym (därför) skrev 2023-06-07 16:04:20 följande:
Tja, du har såklart all rätt till en åsikt och kalla det för vad du vill så länge du inte förväntar dig att andra ska behöva leva efter det.
Och det är väl där det blir problem för abortmotståndare och veganer nöjer ju sig oftast inte med att bara ha en åsikt, de propagerar ju ofta för förbud mot att göra på andra sätt än de vill och vill att abort och kött ska förbjudas. Och det ÄR ju de facto att försöka styra vad andra får eller inte får göra.
Och där ha du svaret på TS fråga, varför anses det så illa att vara emot aborter. För att att man anser sig ha rätt att bestämma över andra människors kroppar.
Det måste vara möjligt med ett mellanting mellan skärpt lag och att bara tyst ha en åsikt för sig själv. Det måste vara tillåtet att utrycka en åsikt i debatten, och söka påverka hur folk i samhället i allmänhet värderar foster - hur det betraktas, t.ex genom inlägg i just denna tråd.
Sen är det inte så enkelt att det bara finns 2 lägen, antingen fri abort i 9 månader eller totalförbud. Det finns oändligt många mellanvarianter.
Sen är ju att göra abort verkligen att bestämma över någon annans kropp - till och med till döds - att nu ska den kroppen DÖ.
Exakt samma är det med att äta kött. Det är verkligen att bestämma över någon annans kropp - också i detta fall, att nu ska den här kroppen DÖ.
Sen betyder ordet vegan bara "person som inte konsumerar några djurprodukter". Det betyder inte att ha en viss åsikt om någonting alls faktiskt. Sen är det faktiskt sällan jag ser någon kräva rent juridiskt förbud mot animalier.
Den största djurrättsorganisationen i Sverige. Djurens Rätt, är nog mer inriktad på konsumentledet än producentledet.
Min vision är utan minsta tvekan ett samhälle med 0 aborter och 0 uppfödning av kött- o mjölkdjur samt 0 fiske. Det nås inte över en natt, men jag vill vara med i arbetet för ett mycket oblodigare samhälle på mycket längre sikt.