• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Tow2Mater
    Anonym (Aspromavro) skrev 2022-05-05 07:32:31 följande:
    Alla dessa är ingrepp som man kan, i vissa fall, få hjälp av sjukvården med i NÅGON form.(Vilket var frågan du svarade på.)
    I alla fall i Sverige.
    nej
  • Tow2Mater
    Lainie Kennedy skrev 2022-05-05 14:23:41 följande:
    Alltså, om du vill karva i din kropp får du det. Du kan göra alla operationer som står till buds. 
    Ingen vill begränsa din rätt att bestämma. 

Abort betalas till största delen av staten eftersom det är något man kommit överens om att stötta till skillnad från tex behovet av fillers eller en önskan om att operera bort en av sina armar.
    Nej, en del är forbjudna i Sverige faktist.
  • Anonym (Aspromavro)
    Tow2Mater skrev 2022-05-05 18:33:09 följande:
    nej
    Jo.
  • Anonym (X)
    Tow2Mater skrev 2022-05-05 18:34:06 följande:
    Vilka?
  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2022-05-05 18:34:06 följande:
    Vilka?
  • Anonym (Nilla)
    DominantPoly skrev 2022-05-05 18:08:21 följande:

Det är fullt rimligt att män borde tillåtas juridisk abort.

Det har jag sagt länge, i många trådar, men blivit totalt sågad.
    Jag tycker också att de som skaffar barn "på egen hand" får stå sitt kast och inte få underhåll. 
  • Anonym (Lo)
    sextiotalist skrev 2022-05-05 09:50:39 följande:
    Den abortlagstiftningen vi har idag är snart 40 år gammal, innan dess så betalade kvinnor sina egna aborter. eller fick söka om tillstånd, genom t.ex åka utomlands, och det var kvinnor som hade råd. Övriga fick välja mellan att föda barnet eller bekosta en billigare, olaglig abort. Om du vet hur många kvinnor som fått sätta livet till pga de valt att göra en illegal abort, så skulle du nog inte ens fundera på varför vi har den lagstiftningen som vi har idag. 
    Abort är helt frivilligt, så om du inte vill göra abort, så finns det inget som tvingar dig att göra det.
    Ja, jag anser att den ska bekostas av offentliga medel, av den enkla anledningen att alla kvinnor, oavsett ekonomi, ska inte behöva gå igenom en ofrivillig graviditet. Om den skulle bekostas av kvinnan själv, så kommer de kvinnor, som är mest utsatta, bli tvingade till ofrivilliga graviditeter. Kvinnor med bra ekonomi kommer kunna ha valfriheten.
    Funderar jag över den lagstiftningen? Det jag funderar över är bland annat varför människor ljuger om att det är viktigt att vi får bestämma över våra egna kroppar och trycker så hårt på det, när de egentligen inte bryr sig om det när det kommer omkring.
  • Anonym (Lo)
    AndreaBD skrev 2022-05-05 09:58:49 följande:
    Det spelar en avgörande roll! När det gäller abort så vet vi att det har svåra konsekvenser om folk måste födda barn som är oönskade. Barnen kanske far illa, ofta behöver mamman en hel del stöd. Vilket OCKSÅ kostar samhället mycket pengar!  Betydligt mer än aborten. Därmed så ÄR det viktigt att kvinnor får hjälp med detta för hela samhället. Så, nu kan du ju rättfärdiga vad de ingreppen som du vill göra skulle få för negativa konsekvenser för hela samhället om de inte görs! 
    Fast då kan man ju säga så då istället för skitsnacket om att bestämma över sin kropp, för fick man bestämma själv så ska man inte behöva rättfärdiga någonting.
  • AndreaBD
    Anonym (Nilla) skrev 2022-05-06 05:03:59 följande:
    Det har jag sagt länge, i många trådar, men blivit totalt sågad.
    Jag tycker också att de som skaffar barn "på egen hand" får stå sitt kast och inte få underhåll. 
    För att det är en risk som alltid finns. Och det är bådas risk. Och det är ändå kvinnan som får ta huvudansvaret. Jag tror INTE att det är så värst vanligt att kvinnan lurar mannen och har planerat det. Det är bara något som kan hända om man har sex. Händer det, så är det bådas bord. 

Och nej, det är inget argument att kvinnan ju kan ta abort. Inte alla kvinnor klarar av att göra det. Jämför med män som inte klarar att bli soldater. Det finns människor som har en moralisk/etisk barriär mot att ta ett liv. Det är det det handlar om. 
Svar på tråden Inskränka aborträtten