• Katt3rna

Jag vill ha barn men han vill vänta

Vet att det finns massor av såna här trådar och jag har nog läst allihop. Men jag behöver verkligen skriva av mig och få råd.

Han har 2 barn sen innan och jag har inga. När vi började träffas ville han inte ha fler och det höll på att ta slut redan i starten av förhållandet. Men han sa att han kanske skulle ändra sig och vi bokade till hos parterapeut på hans bevåg.

Tiden gick och vi har gått hos parterapeuten några gånger under 1 års tid. Han har gått från att inte vilja alls, till att vilja men inte veta när. Till att ge mig ett löfte om att vi ska börja försöka i november. Till att nu, inte längre vara säker på november och vilja skjuta på det nu.

Jag harställt ultimatum nu, försöka i november eller göra slut. Han säger göra slut, för att han inte kan ge mig förhoppningar mer. Samtidigt har han bokat in tid själv hos terapeuten och säger att november inte är uteslutet.

Vi mår båda såklart pissdåligt. Vi älskar varandra mycket och vill inte det här. Men han kan inte lova mig en dag då vi börjar försöka och jag fyller snart 31 år.
    Vad ska jag göra. Håller på att gå sönder.

• Svar på tråden Jag vill ha barn men han vill vänta
  • Internetpirat
    Anonym (Reality check) skrev 2024-10-25 14:49:56 följande:
    Därför att om du hängt med i det ts beskriver så känns det rätt tydligt att hon vill ha barn och skulle bli olycklig om hon skulle behöva ge upp den drömmen. Mannen hon är med vill egentligen inte, inte nu och kanske aldrig i framtiden heller. Han tycker hellre att de ska göra slut för han kan inte lova henne något.

Om ts inte vill ha barn med någon annan man är det lika bra hon ställer in sig på att aldrig få några alls. Så om hon vill ha barn, ja då är det bättre att ställa in sig på att behöva göra slut. Då ska hon verkligen inte sitta och försöka vänta ut honom, för det är stor risk att det aldrig händer. Dessutom är han redan rätt gammal och fertiliteten hos män minskar också med åldern! Redan nu kanske de skulle få problem med andra ord.

Självklart ser hon ingen annan man hon vill ha barn med eftersom de är ett par. Hade hon varit med någon annan så hade det kanske varit med honom istället. Vanlig grundläggande psykologi. Och sedan brukar man väl knappast gå omkring och tänka att man hellre vill ha någon annan man som pappa till ens framtida barn medan man är i en relation.
    Njae. Med mina ex ville jag inte ha barn och var livrädd för att det skulle hända. Inte för att jag var emot barn i sig! Var rädd för att binda mig till någon annan på det viset. Min nuvarande fick mig att vilja ha barn.  Han är den största kärleken jag träffat och risken att nästa relation inte känns lika djup, att jag får "nöja mig" för att få chansen att fortplanta mig är enorm. Tyvärr.
  • Internetpirat
    Anonym (Reality check) skrev 2024-10-25 15:00:26 följande:
    Din kille ja, men inte allas. Det är skrämmande många killar (och tjejer!) som tror att det är en ok metod. Ändå blir statistiskt sett 25 % gravida inom ett år. Kan vara värt att dubbelkolla med den man är med hur den tänker.
    25% blir gravida men hur vet man hur många av dem som var eller inte var ok med en graviditet?
  • Anonym (Reality check)
    Internetpirat skrev 2024-10-25 15:17:22 följande:
    25% blir gravida men hur vet man hur många av dem som var eller inte var ok med en graviditet?
    Det var förresten 22 % och inte 25 %, men eftersom siffrorna bygger på att man använder det som preventivmetod så lär grundtanken vara att inte bli gravid.

amelia.expressen.se/halsa/hur-sakert-ar-avbrutet-samlag-kvinnolakaren-svarar/

I genomsnitt så blir 22 procent av de par som har avbrutet samlag gravida under första året.*

* Detta enligt Pearl index från Läkemedelsverket, där du hittar statistik för olika preventivmedel.
  • Anonym (Reality check)
    Internetpirat skrev 2024-10-25 15:16:09 följande:
    Njae. Med mina ex ville jag inte ha barn och var livrädd för att det skulle hända. Inte för att jag var emot barn i sig! Var rädd för att binda mig till någon annan på det viset. Min nuvarande fick mig att vilja ha barn.  Han är den största kärleken jag träffat och risken att nästa relation inte känns lika djup, att jag får "nöja mig" för att få chansen att fortplanta mig är enorm. Tyvärr.
    Vadå njae? Då förstår du väl precis hur ts tänker, att den killen hon är med är den enda hon ser sig vilja ha barn med.
  • Internetpirat
    Anonym (Reality check) skrev 2024-10-25 15:23:59 följande:
    Det var förresten 22 % och inte 25 %, men eftersom siffrorna bygger på att man använder det som preventivmetod så lär grundtanken vara att inte bli gravid.

amelia.expressen.se/halsa/hur-sakert-ar-avbrutet-samlag-kvinnolakaren-svarar/

I genomsnitt så blir 22 procent av de par som har avbrutet samlag gravida under första året.*

* Detta enligt Pearl index från Läkemedelsverket, där du hittar statistik för olika preventivmedel.
    Metoden rekommenderas endast till par som är ok med en graviditet men inte nödvändigtvis tycker det är bästa läget nu. Statistiken säger ju inget om hur många av personerna som använde metoden för att de trodde den var så säker.
  • Internetpirat
    Anonym (Reality check) skrev 2024-10-25 15:26:06 följande:
    Vadå njae? Då förstår du väl precis hur ts tänker, att den killen hon är med är den enda hon ser sig vilja ha barn med.
    Jag tolkade det du skrev som att man bara kan tänka sig barn med sin nuvarande partner och att du tänkte TS bara kunde tänka sig ha barn med sin kille för att de är ett par NU.
  • Katt3rna
    Internetpirat skrev 2024-10-25 15:16:09 följande:
    Även om jag visserligen tänkt på barn i perioder tidigare, förstår jag dig helt. Har svårt att se att jag skulle kunna hitta en person som är så bra match som nuvarande, det är verkligen näst intill perfekt på alla andra plan. Jag vill inte heller kompromissa med det och nöja mig. Vill heller inte ha barn själv för det är ju hans gener jag vill ha och hans stöd och kärlek genom livet.
  • Anonym (Reality check)
    Katt3rna skrev 2024-10-25 16:17:56 följande:
    Även om jag visserligen tänkt på barn i perioder tidigare, förstår jag dig helt. Har svårt att se att jag skulle kunna hitta en person som är så bra match som nuvarande, det är verkligen näst intill perfekt på alla andra plan. Jag vill inte heller kompromissa med det och nöja mig. Vill heller inte ha barn själv för det är ju hans gener jag vill ha och hans stöd och kärlek genom livet.
    Nästintill perfekt. Förutom den liiiiilla detaljen att han inte är säker på om han vill och verkar känna sig trängd och hellre gör slut i november än att ge dig falska förhoppningar (dvs han är inte säker även om han säger det för annars skulle han inte säga så).

Du får nog ställa in dig på att riskera att bli barnlös om den här mannen är viktigare än att ha egna barn.
  • Internetpirat
    Anonym (Reality check) skrev 2024-10-25 17:46:33 följande:
    Nästintill perfekt. Förutom den liiiiilla detaljen att han inte är säker på om han vill och verkar känna sig trängd och hellre gör slut i november än att ge dig falska förhoppningar (dvs han är inte säker även om han säger det för annars skulle han inte säga så).

Du får nog ställa in dig på att riskera att bli barnlös om den här mannen är viktigare än att ha egna barn.
    Han verkar genuint väldigt förvirrad, ganskanliknmin partner. Att TS man investerat i parterapi tyder på att han nånstans önskar komma över sina rädslor. Man kan säga vad som helst men att gå i terapi talar sitt tydliga språk, det är svindyrt och inget man gör för att ge partnern falska förhoppningar (såvida mannen inte är miljonär eller något). 

Att skaffa barn är en komplex fråga och relationen i öbrigt kan vara perfekt och nästintill oersättlig.
  • Katt3rna
    Internetpirat skrev 2024-10-25 18:44:57 följande:
    Han verkar genuint väldigt förvirrad, ganskanliknmin partner. Att TS man investerat i parterapi tyder på att han nånstans önskar komma över sina rädslor. Man kan säga vad som helst men att gå i terapi talar sitt tydliga språk, det är svindyrt och inget man gör för att ge partnern falska förhoppningar (såvida mannen inte är miljonär eller något). 

Att skaffa barn är en komplex fråga och relationen i öbrigt kan vara perfekt och nästintill oersättlig.
    Har också svårt att förstå varför han lagt massa tid, energi och pengar på detta om det inte finns en gnutta hopp.
Svar på tråden Jag vill ha barn men han vill vänta