• Katt3rna

Jag vill ha barn men han vill vänta

Vet att det finns massor av såna här trådar och jag har nog läst allihop. Men jag behöver verkligen skriva av mig och få råd.

Han har 2 barn sen innan och jag har inga. När vi började träffas ville han inte ha fler och det höll på att ta slut redan i starten av förhållandet. Men han sa att han kanske skulle ändra sig och vi bokade till hos parterapeut på hans bevåg.

Tiden gick och vi har gått hos parterapeuten några gånger under 1 års tid. Han har gått från att inte vilja alls, till att vilja men inte veta när. Till att ge mig ett löfte om att vi ska börja försöka i november. Till att nu, inte längre vara säker på november och vilja skjuta på det nu.

Jag harställt ultimatum nu, försöka i november eller göra slut. Han säger göra slut, för att han inte kan ge mig förhoppningar mer. Samtidigt har han bokat in tid själv hos terapeuten och säger att november inte är uteslutet.

Vi mår båda såklart pissdåligt. Vi älskar varandra mycket och vill inte det här. Men han kan inte lova mig en dag då vi börjar försöka och jag fyller snart 31 år.
    Vad ska jag göra. Håller på att gå sönder.

• Svar på tråden Jag vill ha barn men han vill vänta
  • Hjelm

Du förtjänar en partner som vill samma saker som du och som känner samma entusiasm och längtan efter ett barn. Och som respekterar dig mer än att vela och hålla dig på halster.

Det är inte den här mannen och det vet du också egentligen.

• Anonym (Spring)
    Internetpirat skrev 2024-10-27 12:00:39 följande:
    Hade inte funnits bonusfamiljer utan kärnfamiljer som det gått åt h-vete för, think about it ;)

Jodå. Många bonusfamiljer består av föräldrar som varit tonåringar när dom fick barn, fått barn med onenightstands och liknande. Det är även så att samma familjer står för flera separationer och skilsmässor under sin livsstid. varje skilsmässa en person går igenom ökar risken för fler.  Så då är en och samma person ansvarig för flera skilsmässor i statistiken dvs 3 skilsmässor betyder inte att tre olika personer skiljer sig utan kan betyda att samma person skiljer sig i tre olika äktenskap. Samma med barn. När bonusbarn blir till ökar risken för att det blir separation och därmed att det blir flera olika bonus familjer med samma föräldrar. Ex mamma med barn med 3 olika män. 
    Barn som växer upp i bonus familjer har också många gånger högre risk för skilsmässor som vuxen vilket innebär att bonusfamiljelivet går i arv. Det är därför ofta så att skilsmässor och bonuslivet är otroligt vanligt i vissa släkter/samhällsgrupper och väldigt ovanligt i andra släkter/samhällsgrupper

• Anonym (Män och kvinnor är av motsatta kön)
    Katt3rna skrev 2024-10-27 11:59:50 följande:
    Nej, jag är inte okej med att vi går isär. Varför skulle jag då ens vilja ge det en chans nu? Vadå våra problem? Enda problemet är ju barnfrågan?

Jag säger bara att jag inte har ett behov av kärnfamilj. Vi kommer inte vara en kärnfamilj om vi får barn nu. Vi kommer inte vara mamma pappa barn då han redan har barn sen innan. 

Återigen;

Din kärlek till tanken att få barn är än större än kärleken till mannen.
    Detta uppfattar jag som att du inte älskar mannen i den omfattning som krävs för att dela framtiden tillsammans.

Din största kärlek är kärleken till att få barn,
    du har själv sagt att denna din kärlek är än större än kärleken till mannen.

Om du verkligen älskade den här mannen så skulle du självfallet respektera att han inte vill ha fler barn.
    Din äkta kärlek skulle i så fall övertrumfa din barnlängtan.

Han har redan två barn.
    Om din kärlek till mannen skulle vara stark så skulle du respektera att han är färdig med barn.

• Anonym (Män och kvinnor är av motsatta kön)
    Katt3rna skrev 2024-10-27 11:59:50 följande:
     Vadå våra problem? Enda problemet är ju barnfrågan?
    Men om man läser det du har skrivit i den här tråden så är det väl uppenbart att ni båda, var och en av er, och er relation har mer problem än bara barnfrågan.

Jag säger ungefär som tidigare:
    För mig är det uppenbart eller åtminstone mycket möjligt att han vill vänta med ett barn för din skull (t ex för ditt dåliga måendes skull)

och kanske att han vill vänta allra mest för det ofödda barnets skull.

Jag tycker absolut att det finns tecken som tyder på att du bör vänta med att skaffa barn.

Det verkar ju vara uppenbart att du och ni båda har en del problematik.
    Så som du beskriver saker i dina inlägg finns det problematik och dåligt mående både hos dig själv, hos honom och därmed också i er relation.

Om detta stämmer så bör ni ju inte sätta ett barn till världen i den här situationen,
    om nu åtminstone någon enda i tråden ska tänka ett ögonblick på barnets bästa.
  • Internetpirat
    Hjelm skrev 2024-10-27 13:54:06 följande:

Du förtjänar en partner som vill samma saker som du och som känner samma entusiasm och längtan efter ett barn. Och som respekterar dig mer än att vela och hålla dig på halster.

Onyanserat tänk. Finns mänger av par där ena parten mognat för ett livsavgörande beslut före den andra för att sedan landa i att vilja samma sak när en tid gått.
  • Anonym (Reality check)
    Internetpirat skrev 2024-10-27 18:42:19 följande:
    Onyanserat tänk. Finns mänger av par där ena parten mognat för ett livsavgörande beslut före den andra för att sedan landa i att vilja samma sak när en tid gått.
    Kanske inte världens bästa inställning att chansa på en sådan sak när det är barn i bilden....
  • Mimosa86
    Anonym (Män och kvinnor är av motsatta kön) skrev 2024-10-27 16:37:23 följande:

Återigen;

Din kärlek till tanken att få barn är än större än kärleken till mannen.
    Detta uppfattar jag som att du inte älskar mannen i den omfattning som krävs för att dela framtiden tillsammans.

Din största kärlek är kärleken till att få barn,
    du har själv sagt att denna din kärlek är än större än kärleken till mannen.

Om du verkligen älskade den här mannen så skulle du självfallet respektera att han inte vill ha fler barn.
    Din äkta kärlek skulle i så fall övertrumfa din barnlängtan.

Han har redan två barn.
    Om din kärlek till mannen skulle vara stark så skulle du respektera att han är färdig med barn.

:D ja så är det, tack och lov!

ingen man kan väl någonsin jämföras med kärleken till ett barn?
  • Internetpirat
    Anonym (Reality check) skrev 2024-10-27 18:57:59 följande:
    Kanske inte världens bästa inställning att chansa på en sådan sak när det är barn i bilden....
    Hur är barnen ett hinder? Är det hemskt att ha ett halvsyskon? Barnen kommer klara sig så länge han är en ansvarsfull pappa.
  • Hjelm
    Internetpirat skrev 2024-10-27 18:42:19 följande:
    Jo. Men alla beslut är inte likvärdiga. Det är skillnad på att fundera på att köpa hus och huruvida barn ska bli till eller inte. TS vet inte hur många fertila år hon har kvar. Hon har redan väntat i flera år på ett svar, han var från början emot fler barn och velat fram och tillbaka ända sedan dess.

I hans situation är det egoistiskt och omoget att inte bara kunna stå fast vid att han inte vill ha fler barn och släppa henne fri, eller bestämma sig för att det blir fler barn.
  • Anonym (Hm)
    Hjelm skrev 2024-10-27 13:54:06 följande:

Håller med
Svar på tråden Jag vill ha barn men han vill vänta