-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
Hur skyddar en kondom en kvinna bättre än en annan kvinna?Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-29 23:04:22 följande:Alla personer fungerar olika.
Hon råkade bara tillhöra gruppen av kvinnor som har extra svårt att skydda sig från graviditeter. -
Jag var under 15 år dom två första skrapningarnaTow2Mater skrev 2024-11-29 22:59:32 följande:Måste ju varit jobbigt. Men det är svårt att forstå hur dubbla preventivmedel kan resultera inte i bara en graviditet, utan fler. Var du så ung du inte visste p-piller kanske inte funkar efter man spyr eller vid missade tabletter, eller tillsammans med vissa mediciner, och att kondomer är gjorda av gummi och kan bli gamla....
Jag var 18 då jag gjorde abort i 5e månaden
Då jag blev gravid den gången hade jag mens då jag hade sex, använda kondom och åt p-piller. Men tror absolut du har rätt i att jag inte fattat vikten av att äta p-piller vid samma tid punkt osv, samt om jag spytt Så är egentligen den cykeln oskyddad.
Jag har heller inte vetat om att jag varit gravid dom 3 gångerna där av gått så länge utan att förstå... En "normal" kvinna kan missa att hon är gravid pga inga symptom.. jag var allt ifrån en normal människa under den tiden tyvärr
Jag var väldigt ostabil och hade det väldigt svajigt med både alkohol, droger, självmordsförsök osv -
Tow2Mater skrev 2024-11-29 22:59:32 följande:Måste ju varit jobbigt. Men det är svårt att forstå hur dubbla preventivmedel kan resultera inte i bara en graviditet, utan fler. Var du så ung du inte visste p-piller kanske inte funkar efter man spyr eller vid missade tabletter, eller tillsammans med vissa mediciner, och att kondomer är gjorda av gummi och kan bli gamla....
Vanliga kondomer går sönder om de utsätts för fett, då det försvagar latexet.
Och går sönder, ja det beror väl hur snabb man är och mängd fett.
Men imponerande antal graviditeter med både kondomer och P-piller använda, måste vara ett rekord.
-
Det finns ju dagen efter piller om kondomen gått sönder!
-
Självklart. Om man vet att den gått sönder såAnonym (Mia) skrev 2024-11-30 22:40:27 följande:
Det finns ju dagen efter piller om kondomen gått sönder!
-
Som jag skrivit i tidigare svar var nog p-pillerna inte fungerade pga missbruketklyban skrev 2024-11-30 12:31:12 följande:
Vanliga kondomer går sönder om de utsätts för fett, då det försvagar latexet.
Och går sönder, ja det beror väl hur snabb man är och mängd fett.
Men imponerande antal graviditeter med både kondomer och P-piller använda, måste vara ett rekord.
-
Jag har som sagt avslutat denna debatten med dig,klyban skrev 2024-11-29 13:34:09 följande:
2 Hur inbillar du dig svart och vitt är ett argument här?
Du vet om att 49% aborter sker redan före vecka 12 väl, och att resten faller in kort efter och ingen livsdugligt foster aborteras vid 7-8-9 månader
Det du gjorde där är ohederlig argumentering, och den riktigt intressanta frågan där.
Varför, funkade inte verkligheten så bra för dig där?
Håller med om dödsstraff, men helt säkert av helt andra anledningar.
Min anledning är att ingen ska få mörda oavsett, och lös in dom och svetsa igen dörren för mördare är något jag inte alls skulle vara emot.(Givetvis mata dom, och vill de ta livet av sig själva så sure go for it.)
Intressant att din total kärlek innebär att skuldsätta och försöka övertyga andra som inte delar din moral och etik.
Det är faktiskt mot det omvända det du gör.
För om du skulle hävda total kärlek, så skulle du bara berätta att du är emot abort och önskar andra vore det och utan allt som sen följer i form att skuldbelägga och hantera in dessa människor till vara dåliga människor som väljer abort.
Eller som min syn som verkligen är total kärlek i frågan, och att man tar ett beslut för sig själv man är nöjd med och låter andra ta sina beslut utan att jag måste försöka hantera dom med olika saker.(För då är man en dålig medmänniska.)
-
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-12-01 14:11:43 följande:Jag har som sagt avslutat denna debatten med dig,
Okey, men varför berätta det så många ggr och när jag uppenbarligen inte bryr mig?
För vi står här med dina inlägg och där kvinnan ska skuldsättas pga din moral och hobby du satt på piedestal i inbillan det står över allt annat.
Vi andra tänkande människor vi inser att vi inte kan forcera vår moral på andra och genom fulknep och kalla det gör blodutgjutelse och annat för att få dom sig att rätta in sig i den moralen som du anser är den enda.
För mig är kärlek och ge stöd oavsett i vilka beslut man tager.(Misstänker halmgubbar kommer nu och här, men försök inte, det är bara fly från ämnet och det är ändå bara en halmgubbe utan argumentuellt värde.)
Och hoppas du inte startar en tråd, för finns inget du kan skriva om kött som tar ifrån att kött är en överlägen näringskälla.
-
Anonym (Vem?) skrev 2024-11-29 13:42:51 följande:
Jag tänker inte en lägga mer tid på att ens försöka förklara eller bemöta annat än det i fetstil. du vill moralisera över abort, du vill direkt eller indirekt skuldbelägga kvinnor som av olika skäl genomför en abort. Genom att moralisera, predika, komma med pekfingrar, komma med oönskade råd, så är detsamma som att du moraliskt tror att du är en bättre människa än dessa kvinnor som gud nåde begår BLODUTGJUTELSE att icke livsdugliga celler. Du anser ju att din åsikt är värd att lyfta, dyfta och vädra till kreti och pleti. förstår du inte det? Att du därmed tror att du är bättre än andra. Högmod. Om du anser att du har en sämre moral än andra, hade du försökt påverka och inverka så att fler får samma sämre moral?
du vet inget om andra människor, du vet inget om deras val. Du har därmed INGET med deras kropp eller deras val att göra. Punkt. Du vet inte bättre. Du är inte bättre än någon annan.
Jag varken skrivit att jag skulle vara bättre än någon annan i mig själv eller ens att jag skulle vara "bra". I mig själv är jag nämligen ingenting - Tvärtom har jag hur många fel som helst. Jag har INTE SAGT ATT JAG ÄR BÄTTRE ÄN DU. JAG RESPEKTERAR DIG SOM PERSON MED MÄNNISKOVÄRDE -och jag är inte i mig själv ALLS bättre än vad du är,
Men när du skriver "du har inget med saken att göra" så tänker jag att om du då avser just detta att jag skrivit inlägg så kanske du mer eller mindre bortser från att det är både 100% frivilligt att läsa just mina ord - ja att över huvud taget titta på debatten + att en debatt är till just för att olika åsikter skall brytas mot varandra. Om bara en åsikt är tillåten i tråden blir det ingen debatt ö h t
Dessutom skriver jag inte till en viss enskild kvinna i en viss enskild situation. Jag skriver inte direkt till en gravid kvinna. Snarare talar jag för en allmänt pacifistisk livshållning där ingen blodsutgjutelse ingår (där man tex inte gör värnplikt med vapen etc) så det handlar INTE BARA OM ABORTER-utan allmänt ickevåld.
Och jag talar för ett allmänt uppvärderande av fostret i den allmänna debatten- INTE DIREKT TILL GRAVIDA KVINNOR - men tänker att ett allmänt uppvärderande av tex foster kan påverka samhällsklimatet på sikt och bidra till värderingar som bidrar till färre aborter på LÅNG SIKT.
Dessutom har MÄN LIKA STORT ANSVAR SOM KVINNOR. Nej jag har INTE GETT NÅGRA RÅD ALLS. Dessutom är en etisk åsikt INTE att tro sig vara BÄTTRE. JAG ÄR TVÄRTOM EN DÅLIG MÄNNISKA - men ingen på den här jorden är 100% "god", varken jag eller någon annan. Jag UPPREPAR ATT JAG SER MIG SJÄLV SOM EN DÅLIG MÄNNISKA.
Ja, jag anser att ett foster har ett värde och jag skriver det i poster som är helt frivilliga att läsa.
OCH: några JA/NEJ-frågor : ÄR DET OCKSÅ FEL NÄR JAG SKRIVER ATT MAN INTE BÖR GÖRA VÄRNPLIKT MED VAPEN/ INTE BÖR LÄRA SIG DÖDA? Är det OCKSÅ ATT SKAMBELÄGGA dem som bär vapen? ÄR det också hemskt förkastligt att säga att man tror det är rätt att inte ha med något som helst militärt dödande att göra? -
Med klyban. Det är mycket lättare att diskutera med dig. Det är bara det att det inte fungerar om jag och klyban skall diskutera. Det blir helt meningslöst. Och nej- jag är inte det minsta helig. Jag har som nämnt 1000 000 000 fel och brister, men jag hoppas ändå att jag kan få säga något.Marmite Devil skrev 2024-11-29 14:03:11 följande:
Med mig eller Klyban?
Det vore ju bra att veta vem som inte längre får tilltala Hans Heliga Eminens.