-
Vad gör man med en partner som helt saknar förmåga till kommunikation?Min partner och jag har varit tillsammans i många år. Har har autistiska svårigheter, men inte en sådan diagnos. Men svårt med socialt samspel bl a. Ett återkommande problem i vår relation är att han helt saknar förmåga till kommunikation. Han kan inte. Han blir helt tyst direkt jag tar upp något som handlar om vår relation, barnuppfostran, känslomässiga saker. Han kan på sin höjd svara "Jag vet inte". Sen väntar han ut mig tills jag blir ger upp eller så lämnar han helt sonika rummet för ta tag i en syssla han struntat i att göra senaste timmarna. Sen låtsas han som ingenting. Kan visa ett kul klipp, säga något om jobbet eller fråga en vardaglig fråga som att inget skett. Om jag tar upp saken igen tycker han att jag ältar och tjatar, medan jag anser att problemet inte är utrett. Han anser att det är färdigpratat eftersom jag sagt det jag vill säga och han har hört det. Men sen lyssnar han ändå inte. Det blir ingen förändring. När jag försöker förstå hans perspektiv så är han tyst. När jag frågar vad han tänker om det jag säger så är han tyst. Jag ber om input så är han tyst.Jag känner att jag mer och mer blir inåtvänd, nedstämd och att jag inte mår bra i relationen. Vi har som sagt varit tillsammans i många år och både varit i familjerådgivning och privat parterapi, men det är samma respons där och han är inte mottaglig till förändring. Han vill avsluta efter ett par gånger då han tycker personen inte är objektiv och att han "inte har en chans då jag har talets gåva och inte han". Jag orkar inte ens nämna något åt honom längre. Ibland frågar han hur det är när jag är uppenbart nedstämd och när han får svaret så suckar han och går iväg. Handlar det om något annat än honom så kan han ge en kram och trösta mig.Han kan säga saker som "Jag förstår inte vad du vill" eller "Hur orkar du älta detta hela tiden?". Jag är en väldigt verbal person som har beskrivit in i minsta detalj hur jag tänker eller känner, men han förstår ändå inte. Har varir så rak och tydlig jag kan för att det inte ska vara luddigt och inlindat. Han förstår inte behovet av att prata om saker. Man kan bara vara nöjd också tycker han. Jag är missnöjd för att jag har en inställning att vara missnöjd och för att tjafsa är min hobby enligt honom.Vad ska jag ta mig till?
-
Svar på tråden Partner med autistiska svårigheter som helt saknar förmågan att kommunicera. Vad gör man?
-
Alla autister är inte lika. En del kan ha annat också, t ex ångest eller aggressivitet.burleskburkläsk skrev 2025-04-05 00:57:40 följande:Vet en som får Risperidon mot just sin Autism, vet inte om läkaren gör fel eller om du har fel.
-
Det har ingen som helst effekt på det ts pratar om. Risperidon kan fungera mot tex aggressioner och självskadebeteende.burleskburkläsk skrev 2025-04-05 00:57:40 följande:Vet en som får Risperidon mot just sin Autism, vet inte om läkaren gör fel eller om du har fel.
-
Ok, det tar ner symtom såklart...så jag menar.Anonym (Nej) skrev 2025-04-05 03:25:48 följande:Det har ingen som helst effekt på det ts pratar om. Risperidon kan fungera mot tex aggressioner och självskadebeteende.
Det är lite som att folk säger "han dog av Corona", nej du dör av att din diabetes blir försämrad, att du kvävs pga för mycket slem i lungorna etc. inte av själva Corona. -
Anonym (l) skrev 2025-04-04 20:09:06 följande:
Vill han inte utveckla sin kommunikation för att förbättra erat förhållande vill han inte. Det oavsett "autistiska svårigheter" (utan diagnos mindre relevant) eller inte.
De flesta har drag av något. Vården har börjat dra ned på utredningar för att det inte finns möjlighet att utreda så många. Bara de med de mest problem.
Tror dock att det går att öva mycket, öva upp de sociala kunskaperna. Men problemet här verkar vara att ts man inte ens vill/bryr sig om hur han uppfattas. Trist inställning och man undrar om han alltid varit sådan?
-
Ts har du sagt rent ut att du blir ledsen för att hsn börjar prata om annat? Fångs det när han gör det och säg ifrån
-
Finns inga läkemedel mot autism, däremot för vissa symtom som kan följa med som tex ångest eller sömnbesvär .burleskburkläsk skrev 2025-04-04 20:28:36 följande:
Läste bara till "men inte sådan diagnos".
Vilket betyder att han inte bryr sig.
Om han hade sett till att få diagnoser så han kan få mediciner...så borde det bli bättre men frågan är hur bra...jag vet en kille med fem diagnoser, han har sina bekymmer...när det gäller kommunikation så pratar han bara sig och sitt och har noll intresse för andra och deras...fast att han har mediciner.
Kan vara smart att göra slut och hitta nån annan!
-
Min lillasyster har autism och bor på gruppboende, pratar få ord bara och har inte koll på tex vad det är för dag eller så. Hon har inget läkemedel eller någonting.
-
burleskburkläsk skrev 2025-04-05 00:57:40 följande:Vet en som får Risperidon mot just sin Autism, vet inte om läkaren gör fel eller om du har fel.
Det läkemedlet är främst emot psykos. Men används även för annat. -
Helt rätt, Risperidon är för andra psykiska problem. Risperidon är framförallt antipsykotiskt.Anonym (Nej) skrev 2025-04-05 03:25:48 följande:Det har ingen som helst effekt på det ts pratar om. Risperidon kan fungera mot tex aggressioner och självskadebeteende.
Men en autistisk person kan ju ha flera olika psykiska problem. Oro och depression är t.ex vanligt, Det beror på att det ofta blir problem i relationer, på jobb och privat. Med du kan aldrig medicinera bort grundsvårigheterna i autism.
En autistisk person kan få kortare psykotiska perioder. Det beror då inte på autisnen, utan på att jusr den personen har vissa anlag för det och sedan har en jättestor stress för att livet kör ihop sig mycket som då utlöser en psykotisk episod.
Dessutom kan en autistisk person ha anlag för mer allvarlig psykisk sjukdom, exempelvis schizofreni. Men det har som sagt inget med själva svårigheten i autismenatt göra. -
Det var så jag tänkte, blev jävligt fel där... 😅Anonym (J) skrev 2025-04-05 07:45:44 följande:Finns inga läkemedel mot autism, däremot för vissa symtom som kan följa med som tex ångest eller sömnbesvär .