Anonym (Py) skrev 2025-03-09 08:20:19 följande:
Den är absolut mindre skadlig! Dels är den mindre skadlig för ögonen. Barn idag blir närsynta tidigare och tidigare och boven är stirrandet på småskärmar. Små barn kommer också till ortoptist med symptom på översynthet, men har bara spända ögon av att ha stirrat på liten skärm.
Det är också dåligt för kroppen. Min sjukgymnast berättar hur hon de senaste åren behandlat fler och fler barn med nack- och bröstryggsproblem. Problem som kommer av att de sitter med nedböjt huvud.
Personligen tror jag också att en tv utan streamingtjänst, där programmet är slut när det är slut och inte återkommer förrän nästa vecka, är sundare än att ha tillgång till femtio avsnitt som bara kan rulla. Man lär sig vänta, längta och så gör man något annat när det roliga programmet är slut och det tråkiga tar vid.
Att det är bättre för ögonen håller jag med om, även om obegränsat tv-tittande inte heller är bra för ögonen. Man kan koppla paddan till tv-skärmen om man ska se på film så är det problemet löst.
Vad gäller nacke så får man se till att barnen har en bra position båda när de använder padda och tittar på tv. Vi har en skärmhållare så att skärmen kommer i bra position när barnet tittar på film, eller, som sagt, kopplar till tv?n. I övrigt ser jag faktiskt inte skillnaden.
Om vi benar ut farorna:
-Stillasittande. Man sitter lika stilla framför tv?n som framför paddan.
-Konkurrerar ut sociala aktiviteter. Oavsett om det är tv eller padda så kan man begränsa till lika lång tid. Ingen skillnad.
-Försummar läxor. Samma sak där. Läxor först, sen tv/skärm. Ingen skillnad.
-Olämpligt innehåll. Absolut större risk med padda med internet, men som förälder kan man kontrollera vad barnet ser. Man kan för övrigt se exakt samma program på padda som på tv, plus andra. Man behöver inte kolla på tiktok och snabba youtube-klipp bara för att man kollar på padda.
Sen finns det en hel del fördelar med padda istället för tv. Man har större utbud av vad man kan se. För vår del är padda absolut fördelaktigt för att vi kan se på filmer och program från andra hemlandet. Eftersom vårt barn får svenska överalltifrån så peioriterade vi filmer och barnprogram på andra hemspråket, vilket var ovärderligt för språkutvecklingen. Svenska program ser han ändå på förskolan och fritids. Vi använder också internet till att hitta information och dokumentärer om ämnen som kommer upp eller barnet visat intresse för, alltså ett styrt tittande. Sen finns det en hel del spel som utvecklar förmågor snarare än passivt tittande på tv. Man kan också anvånda mobilen till att fotografera och göra små läroböcker på olika tema, barnet kan få göra undersökningar ute och ta reda på saker genom bildsök, vi har använt skärmen till orientering, barnet gör små filmer, kompisarna kollar på musikvideos och övar båda på att sjunga och dansa med, och de har robotar som de programmerar och styr med mobilen. Till sist använder barnet mobilen för att facetima med släktingar och vänner runt om i världen.
Själv ser vi aldrig på tv men vi använder padda och mobil. För oss överväger fördelarna nackdelarna med hästlängder. Men oavsett om man använder padda, mobil eller tv så är det viktigaste måttfullhet. Att ha obegränsad tillgång till media och skärmar tror jag inte är en bra strategi oavsett cad man använder dem till.