• Lemonochcurd

Lön som lärare

Hej! Jag tar min examen nu som gymnasielärare i Sthlm och kommer få 42000 kronor som ingångslön. Är detta en bra ingångslön för gymnasielärare? Har SO-ämnen. Jag tänker så jag inte blir scammad.

• Svar på tråden Lön som lärare
  • Anonym (Siv)

Ja det är en mkt bra ingångslön och nej du blir inte förstelärare direkt. Börja jobba innan du tjafsar om lönekarriär, du måste prestera för att få lönen inte bara för att du gått en utbildning.

• Studentpappa
    Lemonochcurd skrev 2025-04-05 08:34:37 följande:
    Det var stor brist, och hade aldrig något intresse för naturkunskap. Tycker statskunskap, ekonomi och sociologi är intressant. Sen gillar jag coachning, det sociala med yrket, att motivera elever och få dom att förstå saker. 

Jag tänker att man har ju ändå hört talas om vissa förstelärare/lektorer/liknande på 50k+ så något måste gå att göra för att klättra, ligger ju i luften att lärare ska kunna göra karriär nu så, därför frågar jag er hur.
    Du har ju nyss fått hår på pungen, sitt still i båten och börja jobba.

Det finns väl inte många steg för en lärare att klättra, mentor, förstelärare, rektor sen är det väl mer eller mindre stopp. 
    Ride it like you stole it
  • Lemonochcurd
    Studentpappa skrev 2025-04-05 16:39:19 följande:
    Du har ju nyss fått hår på pungen, sitt still i båten och börja jobba.

Det finns väl inte många steg för en lärare att klättra, mentor, förstelärare, rektor sen är det väl mer eller mindre stopp. 
    Det är ju i rätt tid att bli lärare, alla vet om vilka utmaningar som finns i branschen, det skriks om löneökningar och det har de senaste åren blivit stora ökningar. Jag vill bara veta nu när jag är i början, vad kan man göra för att få högre lön på sikt? Eftersom att vissa har jobbat i 20 år med knappt löneskillnad och andra har 50+ efter att ha gjort "karriär" vore det spännande att veta hur man gör detta. Vad ska man läsa till? Ska man hoppa mellan jobb? Etc
  • Anonym (Hmm)

Du ska nog bereda dig på att det är en lång väg att gå. Ingen blir förstelärare som ny-exad.  Som jag förstått det så ska man ha en rätt gedigen bakgrund innan man ens kommer på fråga som förstelärare. Dessutom är urvalsprocessen noggrann och tar hänsyn till vad du presterat i klassrummet - under utvärdering av t.ex skolutvecklare. 
    Du är alltså inte påtänkt som förstelärare som ny i gamet.
    Vill du vidare så får du nog tänka dig att plugga vidare , lektor, speciallärare eller inriktning på rektor.
    Min särbo tjänar riktigt bra för att vara kvinna och kommunalt anställd. men - hon har lång erfarenhet, specialkunskaper i visst ämne, tillägg för utveckling av skolor i "utsatta områden" samt lektorsbehörighet.
    Återigen - skulle du bli erbjuden 42 papp som ny-exad - take it and run!!
    Oavsett vilken kommun du bor och verkar i.

• Anonym (Hmm)

Glömde - naturligtvis kan det vara skillnad från kommun till kommun om det finns tillägg för tjänstgöring på skolor i "utsatta områden" I hennes kommun fanns det och omfattade ett rätt stort antal skolor.

• Lemonochcurd
    Anonym (Hmm) skrev 2025-04-05 17:54:08 följande:

Du ska nog bereda dig på att det är en lång väg att gå. Ingen blir förstelärare som ny-exad.  Som jag förstått det så ska man ha en rätt gedigen bakgrund innan man ens kommer på fråga som förstelärare. Dessutom är urvalsprocessen noggrann och tar hänsyn till vad du presterat i klassrummet - under utvärdering av t.ex skolutvecklare. 
    Du är alltså inte påtänkt som förstelärare som ny i gamet.
    Vill du vidare så får du nog tänka dig att plugga vidare , lektor, speciallärare eller inriktning på rektor.
    Min särbo tjänar riktigt bra för att vara kvinna och kommunalt anställd. men - hon har lång erfarenhet, specialkunskaper i visst ämne, tillägg för utveckling av skolor i "utsatta områden" samt lektorsbehörighet.
    Återigen - skulle du bli erbjuden 42 papp som ny-exad - take it and run!!
    Oavsett vilken kommun du bor och verkar i.

Jag blev erbjuden 42000 kronor som ingångslön nu efter examen och ska börja i höst. Men för att komma upp i över 50 behövs det alltså många års erfarenhet? Är det isåfall 1) förstalärare 2) biträdande rektor 3) lektor 4) rektor 5) speciallärare 6) fler ämneskombinatoner som ger högst lön? Tänker så man kan börja planera nu om det är något man ska plugga direkt.
  • Anonym (Hmm)
    Lemonochcurd skrev 2025-04-05 17:58:25 följande:
    Jag blev erbjuden 42000 kronor som ingångslön nu efter examen och ska börja i höst. Men för att komma upp i över 50 behövs det alltså många års erfarenhet? Är det isåfall 1) förstalärare 2) biträdande rektor 3) lektor 4) rektor 5) speciallärare 6) fler ämneskombinatoner som ger högst lön? Tänker så man kan börja planera nu om det är något man ska plugga direkt.
    Kan säkert se olika ut i olika kommuner - hon fick + ca 10 papp i lektorstillägg och runt 5 för att jobba i utsatta områden. Häpp - 15 papp  bara sådär men krävde ju en del pluggande och utmaningar.
    Nu har hon blivit head-huntad till mindre grannkommun. Kunde för mycket och blev överutnyttjad av sin arbetsgivare. Risken med att kunna/göra "för mycket"
    Stress, sömnproblem, sitta på helger och läsa studiematerial och maila hit och dit.
    Lönen har ett pris! Man ska må bra också, det är viktigast för en själv och de man har omkring sig. Glöm inte det!
    Som lärare har man ju inte en "semester-tjänst" utan styrs mycket av lov o.s.v.
    Min gumma har och hade en semestertjänst som alla vi andra. Det är också en skillnad om man har familj och en partner som jobbar utanför skolans värld.
    Jag har jobbat som säljare i privat sektor i 35 år och har sett till att kunna jobba hemifrån när jag behövt, kunna åka och hämta tidigare på dagis när jag ville eller behövde, kunnat ta vab när så behövdes. Sånt är också värt pengar som kanske inte syns på lönebeskedet.
  • Anonym (Viktigare faktorer)
    Lemonochcurd skrev 2025-04-04 23:39:36 följande:
    Nej är inte förstelärare, det är som helt färsk gymnasielärare. Mina vänner fick 39 och 40, men jag har samlat på mig bra referenser och fick upp den lite till. Jag tänkte läsa vid sidan av jobbet, men undrar isåfall vad. Jag kommer vara 26 år när jag börjar jobba, och vill inte göra misstaget som många äldre lärare jag träffat som sitter på samma lön efter 25 år. Egentligen blev jag erbjuden 41, men förhandlade upp till 42 då jag hade bra referenser och skolan verkade lite desperat. Rektorn sa t.o.m. att jag inte kunde få högre än 42, det var absoluta taket, då det är mycket högt som ingångslön utan lärarlyft eller förstelärartjänst.

Vad hade du läst till om du var i min sits? Hur tror du att man bäst får upp sin lön och gör karriär som lärare? Är villig att kämpa.
    Är lönen verkligen det viktigaste för dig?

Var glad att du som helt färsk får vad du får.

Och så sägs det att lärare är så underbetalda? 42k och precis kommen från universitetet?! Herregud.
  • Anonym (Viktigare faktorer)
    Att hitta en skola som är bra och givande att arbeta för är väl mycket viktigare än att tjäna så mycket som möjligt? Trivsel är värt mycket!
  • Anonym (Admin)
    Jag tycker att du ska vänta, du vet inte ens hur du kommer känna inför yrket.
    Och alla de olika befattningar du räknar upp är väldigt olika.
    Är du biträdande rektor tex så är det admin, kontakt med föräldrar och kommun/andra huvudmän, myndighetsutövning och skollag. Samt förstås arbetsgivaransvar med allt vad det innebär. 
    Eller så har du lärartjänst med olika grader av verksamhets-och ämnesutveckling inkluderat typ som spec eller lektor.
    Låt det landa och se vad du är intresserad av. Förstår inte alls denna hets....
  • Anonym (Haha)

Haha helt nyexad och utan erfarenhet förväntar sig 50 k inom några få år, låter som Gen Z ;)

• Lemonochcurd
    Anonym (Haha) skrev 2025-04-06 10:40:56 följande:

Haha helt nyexad och utan erfarenhet förväntar sig 50 k inom några få år, låter som Gen Z ;)

Förväntar mig det inte, jag undrar bara vad som krävs för att få det eftersom att det finns lärare där ute som sitter på 50+. Är det något fel att fråga vad som krävs? Jantesverige kan ju inte tycka det är så obehagligt med att försöka klättra
  • Anonym (Myg)

Kalla det jantelagen eller inte men tänk på detta när du börjar jobba på din skola.
    Du har en högre ingångslön än många lärare som jobbat många år på skolan.
    Dumt nog är det enda sättet att höja lönen i läraryrket att byta jobb och omförhandla lönen vid nyanställning.

Som lärare stöter du på en många utmaningar. Vissa elever kan vara väldigt svåra att hantera, kravet att du själv måste köpa och eller tillverka för att det är köpstopp eller det är inte möjligt att köpa in via skolan.

Det kan vara svårt att hinna med allting du är Åland att göra, för att du måste täcka upp för sjuka kollegors lektioner o liknande.

Att komma och förvänta sig att kunna allting om hur det är att vara lärare när du inte har jobbat som lärare "på riktigt " kan lätt uppfattad som världsfrånvänt från de som jobbat länge.

Fokusera på att göra ett bra jobb och i andra hand att klättra snabbt med lönen.

• Anonym (Haha)
    Lemonochcurd skrev 2025-04-06 10:43:30 följande:
    Förväntar mig det inte, jag undrar bara vad som krävs för att få det eftersom att det finns lärare där ute som sitter på 50+. Är det något fel att fråga vad som krävs? Jantesverige kan ju inte tycka det är så obehagligt med att försöka klättra
    Alltså klart man ska klättra men det kräver ju hårt arbete, uppoffringar och att man utvecklar kompetens. Men du tycks inte fokusera på din del i det hela vilket vore mer moget/realistiskt utan vara ute efter hög lön snabbt bara och funderar på att hoppa mellan jobb osv. Typiskt Gen Z, arbetsmarknadens värsta mardröm. 
  • Lemonochcurd
    Anonym (Myg) skrev 2025-04-06 10:54:55 följande:

Kalla det jantelagen eller inte men tänk på detta när du börjar jobba på din skola.
    Du har en högre ingångslön än många lärare som jobbat många år på skolan.
    Dumt nog är det enda sättet att höja lönen i läraryrket att byta jobb och omförhandla lönen vid nyanställning.

Som lärare stöter du på en många utmaningar. Vissa elever kan vara väldigt svåra att hantera, kravet att du själv måste köpa och eller tillverka för att det är köpstopp eller det är inte möjligt att köpa in via skolan.

Det kan vara svårt att hinna med allting du är Åland att göra, för att du måste täcka upp för sjuka kollegors lektioner o liknande.

Att komma och förvänta sig att kunna allting om hur det är att vara lärare när du inte har jobbat som lärare "på riktigt " kan lätt uppfattad som världsfrånvänt från de som jobbat länge.

Fokusera på att göra ett bra jobb och i andra hand att klättra snabbt med lönen.

Jag ska absolut fokusera på att göra ett bra jobb, jag har haft bra referenser just eftersom att mina vikariat/VFU-perioder har gått så bra som de har gått. Jag är verkligen helt motiverad på att göra mitt bästa och bli väldigt bra på mitt yrke.

Men, utifrån vad du säger, i början så är det för lönen mest värt att jobba hårt 1-2 år på ett ställe, sedan byta till ett nytt, förhandla upp lönen 5-10%, 1-2 år där, repetera? Jag har som mål att någon gång i framtiden bli rektor, då kanske det gynnar mig att ha jobbat på många olika skolor och ha sett många olika elevgrupper/arbetslag.
  • Anonym (Admin)
    Lemonochcurd skrev 2025-04-06 12:40:32 följande:
    Jag ska absolut fokusera på att göra ett bra jobb, jag har haft bra referenser just eftersom att mina vikariat/VFU-perioder har gått så bra som de har gått. Jag är verkligen helt motiverad på att göra mitt bästa och bli väldigt bra på mitt yrke.

Men, utifrån vad du säger, i början så är det för lönen mest värt att jobba hårt 1-2 år på ett ställe, sedan byta till ett nytt, förhandla upp lönen 5-10%, 1-2 år där, repetera? Jag har som mål att någon gång i framtiden bli rektor, då kanske det gynnar mig att ha jobbat på många olika skolor och ha sett många olika elevgrupper/arbetslag.
    I normalfallet är det så man gör för att få upp lönen ja.
    Men jag vill påstå att skolans värld faktiskt är liiite annorlunda. 
    För varken rektorer eller föräldrar uppskattar bra lärare som försvinner efter ett läsår. Det ger ingen kontinuitet. Inte så att man är livegen för att man är lärare och trivs man inte ska man röra på sig. Absolut inte. Men att försöka skapa en karriär genom att jobba på 5-6 ställen under en tioårsperiod och sen ska den 7e skolan man söker jobb på tycka att det är bra eller en merit. Jag har varit på arbetsledande nivå inom skolans värld och vi hade nog dragit öronen åt oss av en sådan kandidat. Det är inte vad vi önskar för vår skola eller våra elever.

(Även inom privat näringsliv kan man ha olika syn på ett sånt CV men är du tex ekonom så är det väl sak samma om du hoppat runt lite mer, du har inte ansvar för en grupp elever och ett ämnesblock under x antal år på samma sätt om du jobbar med hårda faktorer som siffror. Men även där kan du behöva förklara hur det kommer sig att du bara blivit kvar 1-2 år på varje arbetsplats. )

Att du har bra referenser är inte heller en merit i mina ögon, det är en förutsättning. 

Håll kvar tanken om att bli bra på ditt yrke.
    Är det rektor du vill bli så finns Rektorsprogrammet. Men då är du inte lärare längre utan snarare i grund och botten chef. Vilket du skulle kunna bli inom en annan bransch om det är hög lön du är ute efter. 
    Rektorsprogrammet ? befattningsutbildning för skolledare - Skolverket
Svar på tråden Lön som lärare