• Casper2004

Min son klagar ofta att han har ont i magen...

Det är vid olika tillfällen...ibland innan vi ätit ibland efter vi ätit..kan liksom inte koppla det riktigt!men jag brukar säga åt han att gå och bajsa och ibland kommer det och ibland inte!han är oftare hård i magen än lös....ibland när han får ont säger han att han måste kräkas men det har aldrig kommit nåt då!nån som har nå tips?klagar era barn på magvärk?

• Svar på tråden Min son klagar ofta att han har ont i magen...
  • Dalarna24

Känner igen er situation... min fyraåriga dotter gnäller ofta att hon har ont i magen. Kan säga det både före, efter mat... i stort sett när som helst. Så jag vill gärna också ha tips och råd...

• SIN74

Är man hård i magen kan man få både ont och känna illamående. Testa att ge honom tex plommon och sånt regelbundet för att få mer fart på magen. Äter han mycket fiberrik mat?

• hellagirl

MIn son på 5 år klagar oxå ganska ofta på magont. kan oxå vara före maten o efter maten. Brukar oxå säga att han ska gå o bajsa o oftast så kommer de ut nånting.
    Väntar nog ett tag till o ser om de fortsätter, då får man väl ringa läkaren.

• Casper2004

Va skönt att läsa att fler barn klagar på magvärk...ja vi äter fiberrik mat oftast!och oftast så bajsar han på morronen men är ofta bara små "harpluttar"men ibland är det "normalt"oxå!
    Ibland när han klagar på ont i magen så sätter han sig liksom på huk..som att han har magknip eller nåt!men det går alltid över på några minuter...häromkvällen fick han ont och sa att han lära kräkas!då försökte jag prata bort det lite...och det funkade!kanske för att han fick annat att tänka på inte vet jag!

• SIN74

Testa att minska på fiber och öka med "sätta fart" mat. Vi ger oftast barnen alldeles för mycket fiber. Vi hade fullkorns.. i allt - det är minskat nu och vi mår alla bra.

• Casper2004
    SIN74 skrev 2008-01-13 21:55:12 följande:
    Testa att minska på fiber och öka med "sätta fart" mat. Vi ger oftast barnen alldeles för mycket fiber. Vi hade fullkorns.. i allt - det är minskat nu och vi mår alla bra.
    ja fast om jag tänker efter så är det inte så mycke fiberik mat vi äter...är oftast bara bröd!
    Kan du ge exempel på "sätta fart" mat???
  • SIN74

Filmjölk, messmör, katrinplommon och torkad frukt är milt laxerande. Undvik däremot mjölk (särskilt kokt) och te, som har förstoppande effekt.

• Casper2004
    SIN74 skrev 2008-01-13 22:11:02 följande:
    Filmjölk, messmör, katrinplommon och torkad frukt är milt laxerande. Undvik däremot mjölk (särskilt kokt) och te, som har förstoppande effekt.
    ok..av det du skrev så gillar han bara messmör...får testa med det några dagar!
  • Dalarna24

Vi äter heller inte någon direkt fiberrik mat... Men undrar om det har med maten att göra? Kan det vara något psykiskt?

• Casper2004
    Dalarna24 skrev 2008-01-14 11:35:03 följande:
    Vi äter heller inte någon direkt fiberrik mat... Men undrar om det har med maten att göra? Kan det vara något psykiskt?
    ja jag tror att det kan vara lite psykiskt..som i morse när vi gick till dagis så sa han att han hade ont i magen och då sa jag att ja men då går vi hem igen då...nej nej sa han jag vill gå till dagis!sen när vi kom fram frågade jag om han fortfarande hade ont i magen?ja sa han osså sprang han in till barnen och började leka för fullt!kan det inte vara att dom får små magknip ibland oxå?
Svar på tråden Min son klagar ofta att han har ont i magen...