• Casper2004

Min son klagar ofta att han har ont i magen...

Det är vid olika tillfällen...ibland innan vi ätit ibland efter vi ätit..kan liksom inte koppla det riktigt!men jag brukar säga åt han att gå och bajsa och ibland kommer det och ibland inte!han är oftare hård i magen än lös....ibland när han får ont säger han att han måste kräkas men det har aldrig kommit nåt då!nån som har nå tips?klagar era barn på magvärk?

• Svar på tråden Min son klagar ofta att han har ont i magen...
  • SIN74

Absolut, magknip. De kan ju bli lite gasiga och det kan ju kännas obehagligt.

• Ellen71

Här är en till! Sonen som är 5 har alltid klagat över ont i magen, kommer ofta efter maten men även annars. Jag har tagit upp det med två olika läkare och det båda har frågat om är allmäntillståndet. Om han verkar ha väldigt ont eller om han leker och pratar som vanligt (vilket han gör). Om han börjar vakna mitt i natten och ha ont, då ska man kolla upp det.

Men så länge de bara nämner att de har ont i magen och sen leker på som vanligt så behöver man inte oroa sig, tyckte båda läkarna.

/L

• Casper2004
    Ellen71 skrev 2008-01-14 19:19:06 följande:
    Här är en till! Sonen som är 5 har alltid klagat över ont i magen, kommer ofta efter maten men även annars. Jag har tagit upp det med två olika läkare och det båda har frågat om är allmäntillståndet. Om han verkar ha väldigt ont eller om han leker och pratar som vanligt (vilket han gör). Om han börjar vakna mitt i natten och ha ont, då ska man kolla upp det.Men så länge de bara nämner att de har ont i magen och sen leker på som vanligt så behöver man inte oroa sig, tyckte båda läkarna./L
    okej!ja vi har tänkt om vi ska söka läkare men nu när du skrev så så väntar vi och blir det som sagt att han vaknar på nätterna och har ont så lär man ju kolla upp det!
    Våran sons allmänstillstånd är perfekt!
  • Aqua ros

Våran son hade mycket och ofta ont i magen när han va ca 3 år.

Vi sökte läkarvård för att han blev blek och trött men dom kunde inte hitta något fel,

Sommaren 2004 när vi åkte till Polen så träffade vi en läkare där (min man är från Polen)

Hon tog ett blod & ett bajs prov och dagen efter fick vi svaret!

BINIKEMASK!

När vi kom hem ringde jag barn läkarmottagningen som svara att man inte tittar efter det här för att det är ovanligt i Sverige!

Men han blev bättre efter Polen resan och mår nu bra!

• Fille Melle

Här är en till. Sonen är 3 år och har emellanåt klagat på magont efter sin maginfluensa.
    Ibland så bara slänger han sig på golvet o kvider.
    1 gång har han skrikit AJ AJ på natten, men somnat om igen.
    Vi äter inte så fiberrik mat och sonen är jättedålig på att äta mat.

♥ Fille 041227 ♥
  • nöff

min älsta dotter, som nu är snart 12 år, har oxå klagat mycket på mag ont ända sen låg ålder. Jag hörde en historia om en vuxen människa som precis upptäkt att det hela livet varit gluten intolerans som orsakat hans magont. Då gick vi till doktorn och kollade allt möjligt, men don hittade inget fel. Jag tror, i vårt fall, att det är ibland om hon ätet för mycket, eller tvärtom ätet för lite. Och ibland även nervositet. Det är dock bättre nu, men fortfarande kan hon klaga ibland..

• IsaW

Min 4-åring får jätteofta ont i magen när han ätit (under måltiden). Vi har kommit på att det hänger ihop med att han dricker väldigt fort och mycket och att han då sväljer massa luft. Ibland kommer riktiga karl-rapar och då mår han mycket bättre Nu har vi försökt få honom att vänta med att dricka tills han ätit lite mat och inte är så hungrig och då är det bättre. Dessutom är det bättre att han börjar med det varma, han älskar grönsaker och börjar helst med gurka eller paprika men får ont av det.

• Bebisens mamma

Många barn har "stressade" magar och känsliga magar. Det kan bero på hur de har det hemma, på förskolan, i skolan etc.

Själv hade jag ofta ont i magen under min uppväxt då jag åt svårsmält mat som kött t.e.x.
    Så hade jag också lätt magkatarr som tonåring.

Kanske tidigt att få redan då man är tre år. Oftast har de "ont i magen" (egentligen tarmarna) för att de inte bajsat på ett tag och att det är hårt och trögt för magen (mer fiberrik mat, som jag med fler skrivit tidigare).

Många små barn känner också lätt av oro runt omkring sig och kan bli jättepåverkade och få "ont i magen"!

• jengus

Hej Ts de e som om jag skulle ha skrivit ditt inlägg,min som som är 3 ½ är precis likadan!! Jag vet inte heller vad det kan vara,har pratat med läkare å dom har sagt olika saker tex att han kan äta för mycket fibrer,har trappat ner med det men det har inte blivit bättre för det.Har tagit bort mjölk prodkter ett tag med men det blev ingen ändring av det heller.
    Har oxå funderat på om det kan vara nåt psykiskt,men jag vet inte. Han säger oxå att han behöver kräkas,vill ha en hink,men det kommer inte nåt.

• Casper2004
    jengus skrev 2008-01-20 01:40:10 följande:
    Hej Ts de e som om jag skulle ha skrivit ditt inlägg,min som som är 3 ½ är precis likadan!! Jag vet inte heller vad det kan vara,har pratat med läkare å dom har sagt olika saker tex att han kan äta för mycket fibrer,har trappat ner med det men det har inte blivit bättre för det.Har tagit bort mjölk prodkter ett tag med men det blev ingen ändring av det heller.Har oxå funderat på om det kan vara nåt psykiskt,men jag vet inte. Han säger oxå att han behöver kräkas,vill ha en hink,men det kommer inte nåt.
    Det känns så skönt att fler barn klagar över magont...för man blir så orolig att det ska vara nåt allvarligt!
    Han säger det nästan varje dag och oftast så går han och bajsar och så blir det bra!men ibland så bara glömmer han bort det!så det är så svårt att veta!
    Han sa att han lära kräkas en morron förra veckan då sa jag att kräks i toaletten då....nej nej jag vill inte stoppa huvudet i vattnet!hehe dom e roliga ibland!
    va säger ni när sonen klagar på magont?vi brukar säga att han måste vara hemma från dagis men det vill han såklart inte!
  • Geka

hej
    har själv en son som haft de problemen men tro de eller ej efter ett par läkarbesök konstaterade läkarna och jag att han hittade på för att få uppmärksamhet och för attslippa undan viss man mm trodde inte att min son som är så liten kunde vara så uträknande! men började kolla honom och visst så va de nu har han aldrig problem med magen längre... Hmmm de små rackkarna =) Försök lura honom genom att säga att synd att du har ont imagen då kan du ju inte äta de som vi ska äta efter maten tex då kanske han säger att han inte har ont =). Men visst får man ta honom på allvar! Men prova dig fram, har du kollat laktos och gluten? dessa prover kan man inte ta innan en viss ålder hör med din läkare. Lycka till kraaam

• Feline
    Geka skrev 2008-01-22 10:30:05 följande:
    ...
    Men prova dig fram, har du kollat laktos och gluten? dessa prover kan man inte ta innan en viss ålder hör med din läkare. Lycka till kraaam
    Både gluten och laktos kan man ta prover på så fort de börjat få i sig av respektive. Man brukar inte ta på yngre än 1 år men det beror mest på att man inte misstänker sådana problem så tidigt. Inte att det inte går. Tråden ligger på Barn 3-5 år och det är många som fått diagnos och allt sånt långt tidigare.

Tillbaka till TS.
    Vår dotter har iofs en glutenintolerans, men även när hon inte fått i sig något gluten så har hon ofta ont i magen. Det verkar vara indirekt knutet till vad hon ätit de senaste dagarna, inte nödvändigtvis till vad hon åt vid senaste målet. Ontet kan komma när som helst före maten lika ofta som efter eller mitt mellan mål.

Är du orolig kan du föra bok några dagar och se om du ser något samband. Just för vår dotters så hjälpte det att sluta med potatis samt att köra låglaktos, men det är säkert olika. De behöver ju inte vara allergiska utan kan vara bara lite mer känsliga för olika saker när de är små.
  • meya

Oliwer fick superont i magen en dag och vi åkte upp på akuten, där de konstaterade bråck. Det är tydligen vanligt bland småkillar... De gjorde en enkel operation och direkt efteråt var han bra. Vi hade sett en liten knöl ovanför ljumsken, men vi trodde att det var testikeln som åkt upp. *känner mig dum* Det var tydligen tarmen som petade ut och som orsakade smärtan. Den knölen gick han med i flera månader.
    Kanske nåt att fundera på?

• Casper2004

meya-tror inte det är så för min son...nu har inte klagat på magont på nån vecka..sen jag sa att om du har ont i magen så ofta så lär vi åka till doktorn!tror mer på magknip!

Svar på tråden Min son klagar ofta att han har ont i magen...