• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Kojelli - du behöver ju inte ta hela nätterna på en gång. För oss blev nätterna lugnare redan då vi tassade vid läggning och fram till kl 23, så då fick vi samla kraft (och mod ) att tassa hela natten.

carolinacarolina - Så skoj att kvällen gick så bra! Hoppas att ikväll går lika bra och att trenden med lite färre nattuppvak håller i sig. Jag tycker att det är svårare att tassa dagtid, dels är det ju inte lika tydligt sovtid då det är ljust i rummet etc och så är han ju i regel mycket piggare/upp i varv än på kvällen. Är lat och använder nästan alltid vagnen på dagarna, onödigt att överge ett vinnande koncept har jag tänkt

• didilej

Puh, i natt vaknade jag 3.30 av ett illvrål. Jag var helt borta, mitt inne i en dröm, och snubblade iväg till sonens säng. Väl där hittade jag bara ett par fötter på kudden följda av en liten rumpa och det tog en stunds klurande innan jag fattade att sonen låg på mage med huvudet i fotänden . Jättearg och ungefär lika förvirrad som sin mamma. Jag fick honom att somna om ganska snabbt och kröp ner i min säng igen. Efter några minuter samma illvrål, men nu var jag listigare och blev inte lika förvirrad när jag hittade fossingar på dynan i stället för ett dunigt huvud. Den här gången satt jag kvar bredvid sängen för att se vad som hände och märkte att genast sonen somnade (!) rullade han över på mage och började gå upp i krypställning (han över våldsamt på att lära sig krypa... dagtid...) Jag kämpade en timme, sedan fick pappa ta över och lugnade han sig så småningom och somnade sedan själv. Halv 7 var det morgon tyckte gossen, och igen var det Pippi Långstrump-style som gällde då jag kikade ner i sängen. Som tur för honom är han på jättebra humör så jag sitter här och dricker kaffe och funderar på hur jag skall hantera kommande nattliga, gymnastiska övningar. I natt visste jag förstås inte riktigt hur jag skulle tackla det här nya problemet så jag var lite inkonsekvent/osäker, och det blir aldrig bra tycker jag. Jag borde ha haft en strategi klar för I could see this one coming; de senaste dagarna har han blivit rent av omöjlig att byta blöja på (på rygg), han snurrar som en ål och likandant är det då man klär på honom. Så jag hann tänka "så konstigt att han hålls på rygg på natten"... Och inte har jag något alls emot att han sover på mage men han sover ju _inte_ i krypställning eller vilt ålande... Någon som har några tips?

• didilej

carolinacarolina skrev 2008-03-29 09:21:48 följande:

Varför blev han så otrygg? Har jag gjort något galet tror ni? Hur göra imorgon kväll? (Förutom att vara konsekvent vid tassning!)
    Inte tror jag att du har gjort något galet! Han kände sig nog lite otrygg för att det var nya rutiner och han inte visste riktigt hur han skulle förhålla sig till dem. Liksom "varför fungerar det inte som vanligt?" "jag tycker inte om när jag inte vet vad som händer!". Efter några tassningstillfällen blir tassningsrutinen så småningom också lika trygg som de gamla tröstningsrutinerna. Så fortsätt bara lugnt och tryggt

Jiiipppiii - ja, alltså det verkade ju som om han svängde sig efter att han somnat (alltså en stund efter att han börjat andas lugnt och djupt)?!? Himla skumt...
    Jag har försökt surfa runt lite om det här idag och tydligen är det så att då barnet befinner sig i någon stark utvecklingsfas och sover ytlig sömn "tar hjärnan över" och fortsätter öva på det som varit på tapeten på dagen, typ. Det som verkar positivt är i alla fall att de flesta skriver att det går om på max några veckor Funderar på ifall jag skall rulla några handdukar och lägga runt honom i sängen så att han inte kan rulla runt för han blev ju så förskräckt då han somnade och vips befann på alla fyra följande gång han slog upp ögonen. Jag skall också återinföra nattlampan för pappan sa att det som till sist fick honom lugn var då han tände hallampan och därmed fick in lite, lite ljus till sovrummet. Och så har jag dragit fram gästmadrassen så att gossen har fått rulla runt vilt på mjukt underlag så att han inte känner att det är något han måste passa på att göra på natten... Skall låta honon gymnasticera där mera ikväll också Har funderat lite på tassningsstrategi också och tror att det bästa blir att man låter tassen vila ganska tungt på honom så att han inte kommer åt att snurra och därtill gunga sängen (har vyssanlulltassar) i stället för steg 3... Det var liksom ingen vits att ta upp honom i natt för så fort man lade ner honom snurrade han runt och så var man tillbaka på ruta -3 igen... Då blir du ju lite samma tänk som med att lägga ner ett barn som står upp 100 gånger; det är ingen vits att ens försöka för mamma lägger ner mig/svänger mig varje gång. Samtidigt tänker jag att han KAN ju lika bra sova på mage och då är det "onödigt" att svänga honom. Fast magläge för honom verkar ju just nu betyda fast forward... äh, som jag velar. Nå, ännu är det några timmar kvar till natten
  • didilej

I natt sov lillen gott. Vid två hörde jag att han bökade och sparkade lite men somnade sedan lugnt om då han inte kom åt att vända sig (hade gjort "rullningsbarriärer" av handdukar under lakanet). Tror också att nattlampan gjorde sitt till då han såg så mycket att han kunde orientera sig och veta var han var. Förstår inte varför jag tog bort den från första början... var bara då jag städade för några dagar sedan och kröp omkring på golvet och fick syn på den och tänkte jag "ja, den där behövs ju inte mera då han sover så gott på nätterna". Men förstås vaknar han ju till ibland utan att jag märker det och vill kolla att han fortfarande ligger i sin säng och att läget är lugnt.

Strawberry3 - jag känner så igen mig i vad du skriver. Tyckte att det var någotsånär ok då lillen somnade om genast då jag ammat (en gång i timmen) och då jag kunde amma honom till sömns på kvällen men sen började han vakna till så fort han märkte att han inte hade ett bröst i munnen och sedan mådde han så illa flera förmiddagar att det till slut bara kom galla då han förätit sig på all mjölk... kändes som om jag inte hade någon kontroll alls. Ifall nästa eventuella barn visar samma tendenser till "bröstberoende" som sonen kommer jag nog att börja tassa lite försiktigt innan läget blev så kaosartat som det var här då lillen var 6 månader. Har du läst Elisabeth Pantleys "Somna utan gråt"? Hon lär ut väldigt snälla sätt att försöka lära barnet somna utan ett bröst i munnen. Kanske du kunde börja där och ifall det inte fungerar övergå till att tassa? Tycker att man mår bättre själv ifall man försöker göra något åt en jobbig situation och därför vill jag inte säga åt dig att bara måsta vänta utan att i stället sakta börja arbeta målmedvetet mot bättre nattsömn

• didilej

Carolinacarolina - så duktigt du tassade igår Och så skönt med 5 timmars sömn, eller kanske du fortsatte att vakna varje timme av gammal vana ?

• didilej

carolinacarolina - ah, jag missförstod Tyckte väl att "gick väl rätt bra" var en ganska sval reaktion på att få sova 5 timmar i sträck för första gången på flera månader Allt har sin förklaring Nå. Jag står fast vid att du tassade jätteduktigt !

mollysmamma - förstår att du är ledsen och att läget känns hopplöst. Jag kunde skriva "backa och var konsekvent" men det är ju svårt då orken inte finns. Jag kan väl egentligen inte göra annat än skicka lite kramar och hoppas att vårsolen skiner där du bor och ge dig lite extra energi!

• didilej

widmarkarna - hoppas att ni mår bättre redan! Stackars liten att må så illa!

mollysmamma - skönt att det börjar kännas bättre!

Mamma till tre kottar - Jo, tråden börjar bli lite lång och oöverskådlig, men jag kan försöka besvara dina frågor så gott jag kan Jättebra att ni har bra rutiner på dagen, då har man liksom lite koll på att det blir passligt mycket sömn på dagen och på natten. Vid 6 månader ligger väl sömnbehovet på omkring 14 timmar, och jag tror att vi då hade ca 3 timmar dagssömn och 11 h natt. I börjar hamnar man nog på steg 4 ganska omgående och det tar några nätter innan de andra stegen börjar ge någon effekt (då barnet lärt sig den nya rutinen). Gråter hon annars då hon är vaken eller är hon "bara" vaken? Nyttan med en sömnmetod (oavsett om det gäller Tassmetoden eller någon annan motsvarande metod) är väl främst att man lär barnet att på natten händer _ingenting_ annat än att man ligger i sin säng eller så tröstas man (på ett förutsägbart och därmed för barnet tryggt sätt) tills man är så lugn att man kan somna. Man lär också barnet hur det gör för att somna själv (eftersom man alltid slutar med vad det än är som man håller på med _innan_ barnet somnar). Det tycker i alla fall jag att är den viktigaste poängen och också den gemensamma nämnaren oavsett vilken metod man läser om.
    Angående maten så gäller förstås att bara en mätt mage klarar en hel natt utan mat. Samtidigt kan det ju vara så att man har hamnat i en ond cirkel med mycket mat på natten och inget på dagen och då kan det ju vara värt att bryta den ovanan genom att ta bort nattmaten (antingen genom att gradvis skjuta fram första amningen eller så genom att ta den hårda vägen och stänga mjölkbaren på en gång nattetid). Hoppas att du fick åtminstone några av dina frågor besvarade

• didilej

Hej igen Mamma till tre kottar ! Angående maten först; äter hon bara smakisar ännu är det ju nog inte läge att helt ta bort nattamningen... det verkar ju inte heller vara din plan Men kanske du kunde ge lite grötsmakisar också på kvällen så att hon skulle ha lite mera att stå sig på till natten?
    Sedan angående att hon vaknar/är vaken på natten. Ifall hon bara är vaken och inte gråter, kan ni inte då bara låta henne vara vaken i sin säng och visa hur tråååkigt det är på natten? Eller börjar hon gråta om ni inte tar upp henne? Du skriver att "Det känns ju som om vi redan gjort det som föreslås" men enligt tassmetoden lägger man ju ner barnet genast då det är lugnt och visar att man skall ligga i sängen på natten. Man kan ju förstås inte tvinga barnet att somna men genom att ha det mörkt och tråååkigt faller det sig till slut ganska naturligt Hur som helst tycker jag att ni verkar vara på god väg med konsekventa sovtider och nattlugn, så kanske det enda som fattas är det där med att visa att det är meningen att man skall ligga i sängen på natten? Och kanske ha lite "ömhetstankning" på kvällen så att närhetsbehovet säkert är uppfyllt inför natten?

• didilej

Mamma till tre kottar - Låter bra att du funderar och modifierar Hoppas att du kommer fram till en strategi som fungerar för just er för att visa henne hur det är meningen att man skall göra på natten (för det kan ju små bebisar faktiskt inte veta om man inte berättar det för dem... ).

Det finns tyvärr ingen information på svenska som jag har hittat då metoden är utvecklad i Finland. Det är ju inte heller någon komersiell metod som det har skrivits någon bok om eller så utan det är bara ett enkelt sätt att förhålla sig till natt(upp)vak som bl.a. Mannerheims barnskyddsförbund har valt att rekommendera. Babywhisperer verkar påminna ganska mycket om Tassmetoden, eventuellt kunde du hitta någon information om du kollar här: www.babywhisperer.com/smf/

• didilej

Jiiipppiii - hoppas att förkylningen går över med blotta förskräckelsen!

mollysmamma - härligt att orken är tillbaka!!

carolinacarolina - vi började ju tassa hela nätter efter ungefär en veckas kvällstassande och vid det laget kunde lillen sova några kanske 3 timmars pass och några bara ½ timmespass. Dvs det var en hel del action på nätterna fortfarande... Sedan tog det ju ytterligare några nätter av vilt tassande (och ingen mjölk) före vi började se riktigt, riktigt tydliga förbättringar. Så länge ni ännu ger lite dubbla singnaler, dvs skiftar mellan tassning, amning och samsovning så tycker jag inte att man skall vara så otålig Vill ni ha snabbare resultat är ni tydligare på nätterna (bara tassning, ingen amning) vill ni skynda långsamt fortsätter du att flytta fram första amningen sakta men säkert.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola