• D S

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Har kört tre dagar nu och har bestämt att lillan får amma 1 ggr/natt om hon vill. Det vill hon, från fredag ska jag försöka ta bort amningen.

Så här har nätterna varit:
    1:a natten tre upplyft innan insomning. 2 upplyft inkl. amning under natten. Några handtassningar.

2:a natten två upplyft innan insomning. 2 upplyft inkl. amning, massor av skrik under natten. Några handtassningar.

3:e natten ett upplyft innan insomning. 1 upplyft i samband med amning. 1 tassning med hand enbart.

Går så bra! känns kanon. i natt vaknade jag av att lillan låg och stökade runt tom satte sig upp men hon fixade att somna igen utan hjälp.

• D S

Villrådig, men tjej är också en sprattlig en, mest när jag gör "fel" dvs försöker bära istället för att ge tutte eller lägga henne i vår säng, men har märkt skillnad bara på tre dagar, få se hur det går ikväll.

• D S

Förresten hur delktiga är era barns pappor i sömnskolan?

• D S

Ingen upplyftning vid insomning idag, kan det gå så här enkelt???

Pappa inte så involverad här, men när tutte ska bort helt på naatten får han nog hopa in. Han vaknar inte av lillans skrik, det tar mig en evighet att få honom så vaken att han är till någon hjälp...

• D S

Mewe;
    min tjej är likadan, hon älskar att vandra i sin säng, men hon gillar inte att jag går ut ur rummet. Jag sätter ner henne, går ut, kommer tillbaks när hon skriker, då brukar jag kunna ta henne och lägga henne på sidan, en hand på ryggen och en på magen, sen slappnar hon av. Idag behövde jag inte ta upp henne, första dagarna fick jag ta upp och börja om några gånger.

• D S

didilej, du är helt otrolig på att svara, tack.

mewe, försöker tassa ibland vid första dagsovning ca 10, funkar inte så bra så tänker fortsätta med promenad för dagsömn. nattning; jag säger god natt, sov gott och sen pussar jag lillan, därefter tyst. vyssar ibland vid upplyft.

villrådig, jag har också varit så slut som du skriver. därför bestämde jag ingen dag att börja utan tog en dag då lillan sovit något bättre, samt jag fått sova på dagen. redan första natten blev bättre och nu efter 4 nätter känner jag mig riktigt pigg, otroligt.

i natt vaknade lillan 1 ggn, för amning, i samband med det upplyt och tassning, men i övrigt inget. hon sov 19-03.40 utan uppvak, när hände det senast, kan inte minnas det.

har en fundering för oss med större barn, som reser sig i sängen. om jag låter lillan resa sig och stöka runt är hon jättesvår att söva om, på natten, hon skriker sällan utan tycker det är en lek. tror att jag skall ta henne direkt när hon reser sig och lägga henne ner (tolka ståendet som "skrik" och göra efter metoden), vad tror ni? menar att hon går runt längs spjälorna. när hon bara sitter kan hon somna om igen själv.

• D S

didilej;
    man skall gå på sin instinkt alltså, med tanke på resande i sängen. Skönt få det bekräftat!

• D S

Mamasnest;
    på natten funkar det kanon med tassande, men inte på dagen så jag kör bara vid insomning och på natten. Tar bort handen och backar lite när hon inte behöver mig, ibland håller jag nästan inte alls och andra gånger får jag hålla länge.

• D S

Vi har börjat med vanlig mat, men bara vissa sorter som funkar. Min älskling gillar ju inte grät och välling (pulvervarianterna). Hon äter dock gärna 6 mån gröt på burk samt alla varianter av frukt med yoghurt också på burk. Så efter lunch där kanske en tredjedels burk vanlig mat går ner fyller vi på med gröt eller yoghurt. Funkar bra.

Vår natt var inget kul. Kvällen började med att jag kräktes, lyckades trots allt söva lillan, tog typ 3 min jag la ner henne hon började böka runt, jag satte mig en bit bort och sen sov hon, fantastiskt.

Sen under natten vaknade vi av att lillan kaskadspydde över sig, sängen, golvet. Så det blev samsovning och inget tassande, men hon sov till halvsex innan hon ville amma. Hon tassade nog sig själv genom att sparka på oss.

• D S

Grattis till alla som det går så bra för!

Trots magsjuka känns det ok här också. Lillan somnade själv igår, jag satt på vår säng två meter bort. Först fick jag slita henne från spjälorna två/tre gånger men sen bökade hon själv. Sen vaknade hon strax före tre och med tanke på att hon inte åt igår (magsjuka) fick hon amma. Får väl köra tassning fö att bli av med nattamning senare än vi tänkt oss, nu måste jag få henne äta annat än mammamjölk som var det enda som gick ner igår.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola