~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Vad är skillnaden på 'få in en ny rutin' och 'få den att sätta sig'?
Vad är skillnaden på 'få in en ny rutin' och 'få den att sätta sig'?
Jag har en kompis med en son som blir 2 år i maj. Han sover ruskigt dåligt. Kan man rekommendera metoden för dem?
Vad kul att du följer oss. Jag har ju använt denna tråden som min dagbok men tänkte att kanske någon kunde bli inspirerad!
Ok, så inatt gick det så här: lades i sängen strax efter 20. Det vanliga missnöjet följde och jag tassade, han lugnade sig och somnade sedan utan mig i rummet! Kl 3.40 (!) kom första uppvaket. Krävde typ 2 min tass så somnade han om, dock upprepades det 30 min senare. Men ändå, gick väldigt lätt. Vaknade vid 6 och då ammade jag, han sov till 8.30. Då hörde jag honom ligga å snacka för sig själv i sovrummet. Så länge har han inte sovit på veckor.
Jag har valt att fasa ut amningen och det verkar fungera hittills, även om det inte rekommenderas.
Jag tycker jag varit trött länge. Jag bestämde mig för att det är ok att vara jätte trött ett par dagar och ge det en chans. Som ett projekt. Det är ju inte farligt att vara trött.
Ang maten så gillar inte min son mat. Han älskar gröt, frukt och smörgås. Han gillar att äta från min hand men inte från sked... För att få i honom mat så tar jag fruktpure längst fram på skeden, då kan jag lura i honom lite han får alltid något i handen när han äter för att ta bort fokus från maten tex en sked, majskrok, nappflaska.
Jag förstår att du läser barnaboken så jag sållar lite bland råden. Personligen tror jag absolut inte på kolsvart i rummet utan att man får se sina gosedjur el vad som ger dem trygghet. Min dotter är 3 och har haft både napp och nattlampa, jag kan räkna hennes uppvak på två händer sedan hon var 5 mån, så barn är olika. Men det är ju en annan diskussion. Tassmetoden verkar fungera på min son, jag gillar den och är mycket tacksam för denna tråden och råden
Ja kl 5 är ruskigt tidigt. Har själv aldrig behövt gå upp tidigare än 6.30...
Inatt gick det väldigt bra. Han somnade 20.30, efter lite protester. Jag tassade kl 3 och kl 4 i nån minut båda gångerna. Och gjorde tvärt emot regelbunden när jag ammade honom kl 6, men sov han gott till 8.15 och jag fick 45 min ensamtid med hans storasyster ( som för övrigt gick upp och la pussel själv när hon vaknat...)
Hade någon sagt till mig för en vecka sedan att han skulle sova så här bra redan nu hade jag aldrig trott dem. Jag har nu rekommenderar metoden för 2 andra mammor, hoppas de testar. Men det kräver ju lite karaktär :)
Regelboken ska det ju stå
Jag valde att göra något åt sonens sömn nu när han är 6 mån för att jag inte vill amma el vagga eller ens sitta vid sängen tills han somnar när han är ett år. Dessutom har jag ett stort 'ensambehov', gillar inte att sova bredvid någon tex.
Har även vänner som gör som du med deras son som är 15 mån och tung!
I ryggen hade jag dock att han sov bra fram tills 5 mån när han blev sjuk. Att dottern
sov hela nätter från 5 mån, utan mat, så jag vet det går. Hon har dessutom alltid somnat själv, vilket vi började med tidigt.
Min kille sover i vagnen dagtid. I och med att jag lämnar och hämtar syrran på dagis och han somnar då har jag låtit det vara så. Så han inte ska bli alldeles förvirrad så sover han alltid i vagnen dagtid, men det verkar fungera.