~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
Yes, han somnade utan att jag behövde tassa något! 7e kvällen!
Yes, han somnade utan att jag behövde tassa något! 7e kvällen!
Jag ammar kl 6 varje morgon, tänker fortsätta ett tag med det. Men det är första målet sedan kl 20 så jag tycker det är många timmar ändå.
Är så impad av min lille kille. Igår somnade han själv 20.30, krävde lite tass vid 3 som vanligt, vaknade vid 6 ammade och sov till 7.30. Nätterna har ett tydligt mönster och det har även blivit mycket bättre regelbundenhet på dagen. Sover 3 gånger och äter 5!
Men de senaste 2-3 dagarna har han varit så himla gnällig. Ville inte äta bara amma så jag tänkte han var arg på mig för jag inte amma honom på natten. Igår morse var han helt galen och åt inte ens sin banan. Så på dagen lite senare såg jag ett litet risgryn titta fram i lilla gapet! Sedan dess är han sitt goa, glada jag igen!
På onsdag har vi en fjällen resa inplanerad, ska till ett par släktingars stuga. Det är en 8 timmars bilfärd dit, vi skulle åka på kvällen.
Jag har tidigare varit mycket tveksam till att åka eftersom han sov så dåligt och inte är så förtjust i att åka bil. Kändes väldigt jobbigt med resan och att han skulle väcka alla på nätterna. Jag skulle inte kunn slappna av.
Nu är jag istället tveksam för att vi precis fått in rutinerna. Jag vet att de kommer vara svåra att hålla när vi är iväg och jag är rädd han hamnar i gamla vanor igen. Jag har ingen lust att börja från början.
Jag har egentligen i ingen lust alls att åka, känns bara jobbigt. I så fall är det för dotterns o de andras skull.
Mina barn har varit en del sjuka denna vinter, min dotter trillade illa och slog huvudet härom dagen, sonens astma. Jag oroar mig mycket för dem. Antagligen i onödan men där är jag inte rationell. Känns väldigt jobbigt att befinna sig i en fjällstuga långt från allt...
Tuvali- det är bara att läsa ett par sidor bak i tråden, tror jag gjorde min 9e natt inatt.
Ska utvärdera imorgon!
Inatt var 12e natten och bästa natten! Han lades i sängen som vanligt vid 20, låg ganska länge själv och tullade med sin snutte innan han ropar på oss, en lätt hand på hans sida och han andas lugnt, vet vi är där, somnar. Han sov i ett pass ända till 6, då ammade jag, han somnade om.
Min utvärdering av metoden är att det har fungerat jättebra för oss. Första natten var jätte jobbig, med uppvak oftare än när jag ammade, men efter ytterligare 2 nätter behövde jag aldrig plocka upp honom. Han har behövt tass vid 3-4 varje natt, fram tills inatt då. För mig funkade det att fasa ut amningen. Första natten ammade jag kl 3 sedan kl 4 ... Nu har jag fastnat i kl 6 amningen men ska snart tassa bort den.
Från att ha ammat 5-7 gånger per natt, där första gången var kl 23, inget sovpass var på mer än 2 timmar, max 3, så sover han nu otroligt bra. Nattningarna är det också otrolig skillnad på. Jag är supernöjd och superstolt!
Tuvali, du verkar göra som jag, amma på morgonkvisten. Det har inte förvirrat min kille så jag har fortsatt med det, det är ju rätt mysigt. Kl 6:50 är ju jättebra tycker jag!
Han sover bredvid mig i en hög, liten säng, jag är inte redo för eget rum (vi har dessutom inget rum till honom i lägenheten, flyttar till hus snart)
Han somnar om hos mig på morgonen och jag lägger mig på makens sida, som har gått upp. Om jag ligger kvar med sonen i armhålan vaknar han ofta till igen och vill snutta...
Jag har hållt på i snart 2 veckor och det blir bättre och bättre. Ibland lite sämre nån natt men mönstret är att det blir bättre. Min kille var jättegnällig hela dagen igår för 2a tanden är på g, ändå sov han så bra inatt!
Jag gillar inte heller hen, vad spelar det för roll att vi vet om det är en flicka el pojke. Henom ännu värre
Inna- jag förstår inte varför du väcker och ammar honom. Den amningen kan ju varken göra till eller från för hans vikt. Dessutom kanske han blir hungrigare på dagen om han inte får mat på natten, det märkte jag på min kille.
Lägg till mer mat, flera gånger om dagen. Min kille äter också bara 1/3 burk åt gången, men han gör det 2 ggr om dagen. Lägg även till ett mål gröt på kvällen. Mellan lunch och middag ett mellanmål typ en smörgås och mosad banan. Jag ammar morgon och kväll samt någon gång på dagen. Det är krångligt med all mat men man får snabbt rutiner.
Laga själv istället för burkar. Finns en tråd med recept på fl. Har du testat sötpotatis? Att ha lite frukt i maten?
Jag vill sluta amma helt snart. Ska börja jobba 1 maj så innan det nån gång vill jag sluta.
Yes, andra natten han sov till 6. Idag tassade jag, gick ju fint att somna om till 7!
Inatt sov han alltså 21-7 med 1 tassning. Funderar på att försöka få honom i säng kl 19 istället, men då måste vi skippa em sömnen. Detta kräver att mittensömnen är lite senare på dagen, vaknar han 14 klarar han sig inte till 19. Nu ska vi ju bort över helgen så jag ändrar nog inget innan det, men nästa vecka så.