• Isola80

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

Oj vilken natt tuvali! Jag är ju ingen expert :) bara 2 barns mamma men ge upp ska du ju inte göra i alla fall! Han KAN ju sova jätte bra och med lite tålamod hittar han nog dit snart igen.

Min kille sover ca så här på dagen:
    9.30-10.30 (lämning dagis)
    13-14.30
    17-17.30

Ska som sagt ta bort sista sovet snart och tidigarelägga natten. Jag tror dock inte hur många gånger el hur mkt han sover på dagen påverkar natten så mycket utan mer att det är ung samma rutiner varje dag. 3 x 1 timma är väl bra?

• Isola80

Nu har vi tassat i 2 v och inatt behövde jag inte tassa någon gång, han sov 20-07. Väckte mig vid 5 med lite gnäll men somnade om själv. Nattningarna kräver fortfarande en del tassande, hänger väl lite på hur trött han är vid läggning.

• Isola80

Är min känsla rätt att pojkar oftare sover dåligt och behöver "metodas" för att sova hela natten?

• Isola80

Men de allra allra flesta sover väl inte hela natten före de är ett år? Inte av dem jag känner till, så vill man att de ska sova hela natten före ett års ålder kanske man behöver göra något litet ingrepp? Sedan så småningom sover väl alla hela natten.

Av alla dem som skriver just nu i tråden är alla killar (förutom "hen" som vi inte vet vad det är).

• Isola80

Det går bra! Han somnar vid 20-21 ibland helt själv på 3 min ibland behövs tassande en stund. Han sover i ett pass fram till 5 då han gnyr och oftast somnar om av sig själv, vid 6 tassar el ammar jag och han sommar om till 7.30.

Hur går det själv? Någon bättring?

• Isola80

Du gör nog det du kan. Som du säger är det ju inte säkert det blir bättre om du gör något annat. Jag tror det är bra att du fortsätter tassa när det funkar, så småningom blir det bättre. Ju äldre han blir desto tryggare blir han.

Två tassningar på en natt är ju egentligen väldigt bra, bara att hoppas de nätterna blir oftare.

• Isola80

Det är väl vanligt att första passet är det längsta. Kanske sover de 5 timmar i ett pass för att efter det vakna varannan timme. Så småningom kommer första passet bli längre och längre.

• Isola80

Igår sov min gosse 20-07 utan ett knyst! Inatt fick jag tassa kl 05, kl 06 ammande jag för dottern hade kommit in till mig. Han sover fortfarande. Så det varierar hör med men över lag är det ju väldigt bra.

• Isola80

Kuango-jag vet inte riktigt vad du menar men jag är i allra högsta grad kvar i mina barns liv och det tänker jag fortsätta med.

Min son vaknade var o varannan timme och ammade, vilket jag inte stod ut med. Jag valde att tassa och har fått ett väldigt bra resultat. Att han sover hela natten istället för att vakna 2 gånger föredrar jag.

Min dotter har sedan hon var 5 mån sovit hela natten och jag har aldrig tassat henne.

• Isola80

Kuango- jag föredrar att inte sitta hos mina barn tills de somnar. Jag vill att de ska somna själva. Det är enda stunden jag och mannen har för oss själva. Dessutom är det viktigt att min son sover bra för jag ska orka gå upp med dottern ibland redan kl 6. En pigg mamma är en bättre mamma.

Det är stor skillnad på 1 barn och 2 barn.

• Isola80

Kuango- visst har du rätt i att alla har olika förutsättningar och även viljor. Man ska göra det som passar en bäst och som känns rätt i magen. Jag har själv inte varit strikt i metoden utan tassade bara halva nätterna i början, För att sedan ta upp och amma. Sedan har det liksom gått av sig självt och nu sover han 20-06.30!!! Igår somnade han när vi var hos gäster, i en främmande säng, utan vidare protester, jag fick tassa lite precis i insomningsögonblicket bara. Så himla go kille!

• Isola80

Paninaro- jag tycker personligen att du ska köra det första sovpasset som det längsta utan amning. Vad har du tänkt göra innan kl 1? Förstår inte upplägget.

Tex om hon somnar kl 20 så tassar du så länge du orkar, helst hela natten. Om ett par nätter fattar hon läget.

Jag orkade till 3 första natten, 4 andra natten och 5 tredje natten. Sedan dess tar jag aldrig upp honom före 6/6.30. Har hållit på i 3-4 veckor. Inatt sov han 20-6.30 utan ett pip!

Glöm inte att ladda mentalt! Lycka till!

• Isola80

Jaha, vad hände nu? Haft en usel natt med många uppvak. Natten innan det sov han 20-6.30, och natten innan det var också usel. Så konstigt. Dessutom har läggningarna varit jätte jobbiga. En liiiten förkylning har han fått, max 38 grader, lite snuva och lite hosta. Fattar inte att han blir så påverkad av det att han inte kan sova. Eller så är det något annat. Men det är väl bara att hoppas på att det går över. Fortsätter tassa...

• Isola80
    ModestyBlaze skrev 2012-04-04 13:12:00 följande:

Ställ en kastrull med kokat vatten och lägg i hackad lök i den och ställ under spjälsängen när du går och lägger dig. Höj huvudändan med 7 cm hjälper också mot snor.

Då sover många bättre. Sen, en gång ingen gång. GÖr ingen stor grej av detta utan ta det lugnt och fortsätt som om allt är som det skall. Förmedla lugn och trygghet. 

Okej, ska testa kastrullknepet ;) Höja huvudändan brukar jag göra vid förkylning.

Jag försöker att inte göra någon stor grej av det, men ibland så känns det som att man får ett par bra dagar och sedan kommer nästa grej... Men jag tassar på som vanligt och hoppas det vänder lika snabbt som det kom.   
  • Isola80

Skönt, en mycket bra läggning igår kl 20 följdes av en helt ok natt. Fick tassa mellan 3.30 o 4 sen sov han till 6.30. Trots snuva och en MYCKET gnällig dag igår.

• Isola80

Roligt att läsa om allas framsteg. Fantastiskt att det fungerar för nästan alla. Jag började för ca 2 månader sedan. De flesta nätter sover han 20-06 utan ett pip. Vid 6 tassar jag eller ibland ammar, så sover han till 7.

Ibland kommer det något bakslag, att jag får tassa någon el några gånger per natt eller att han blir hysterisk på morgonkvisten, men då hjälper inte heller amning. Så skönt med sömn och så skönt med en pigg liten kille. Är så tacksam för denna tråden!

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola