• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

I den här tråden diskuterar vi Tassmetoden (fi. Tassuhoito).

Tassmetoden introducerades i Finland för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge Därifrån kommer alltså namnet! Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

Så här fungerar det:
    Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten funderade alltså som trygghetsöverförare.

För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:
    - du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.
    - Att uppfylla ömhetsbehovet dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.
    -Ifall barnet somnar t.ex. under amningen, väck barnet ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är på den trygga plats där barnet somnade.
    -Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar av de nya rutinerna när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa.
    -En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas.

Metoden rekommenderas från 6 månader och kan användas oavsett om barnet sover på rygg, sida, mage, i egen säng eller samsover.

Om barn och inlärning (fritt översatt från en föreläsning av Katja Rantala):
    "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga och få ordning på sin värld och börjar förstå den. Rutiner hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd till minnessekvenser. Sådana här minnessekvenser kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt."

Det är alltså därför man måste upprepa, upprepa och upprepa samma handlingar. Så småningom "lär" sig barnet att det är tryggt och att mamma och pappa finns där också på natten men man måste låta det ta den tid det tar. Ungefär 3-4 dagar upp till en vecka har jag läst någonstans att det tar för barn att lära sig nya rutiner men det varierar förstås från barn till barn.

Mera information (tyvärr bara på finska) hittas t.ex. här:
    vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
    www.hus.fi/default.asp
    yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Vår historia:
    Då lillen var 4 månader började han vakna hemskt ofta på natten, 10-15 uppvak per natt blev det. Efter 2 måndader gick vi på knäna av trötthet och var ganska desperata. Jag läste då om den här metoden och då lillen fyllt 6 månader och åt ordentligt med riktigt mat dagtid (morgonmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsgröt) var det dags! Pappan tog första nätterna och då var lillen nog ledsen i perioder då han inte förstod varför han inte fick snutta som vanligt (men han var ju i alla fall trygg i pappas famn). Efter några nätter räckte det med att sätta handen på honom för att han skulle somna om. Efter ytterligare några nätter vaknade och skrek till men somnade om utan att vi behövde göra något alls. Och sedan dess har vi sovt

Jag startar den här tråden i hopp om att någon annan kan få lika bra hjälp av metoden som vi fick!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 19:45
    Det här är så viktigt att jag vill sätta in det här i TS så att det inte "drunknar" bland alla inlägg:

Om/då ni bestämmer er för att följa Tassmetoden - BESTÄM er då och följ samma rutin hela tiden. Ge inte dubbla budskap till barnet - då kan barnet omöjligt förstå vad som gäller! Ifall ni tänker "det här kommer knappast att fungera" - då kommer det inte att fungera. Någon natt, kanske där kring kl 4, kommer ni att ge upp och inte orka ta upp, lugna och lägga ner barnet då ni vet att det troligtvis innebär att ni igen måste ta upp, lugna och lägga ner barnet osv. Men ifall ni bestämt er, BESTÄMT att det enda som gäller på natten är att man ligger lugnt i sin säng - då kommer det att bli så, så småningom. Ert barn har ärvt sin envishet någonstans ifrån, kom ihåg det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 11:03
    Några frågor dyker upp flera gånger och då tråden börjar vara så lång lägger jag in dem i TS så att alla hittar svaren.

Kan man sluta nattamma och börja ha babyn att sova i egen säng på samma gång? Alla föräldrar och barn är olika så det är omöjligt att svara entydigt på den frågan. För vissa passar det att göra allt på en gång, andra vill först introducera spjälsängen som sidovagn till föräldrarnas säng, först bara tassa vid nattning och sedan börja tassa hela nätter. Gör som det känns bäst för er så blir det nog bra!

När skall jag ta bort tassen, det är jättesvårt att veta vad "innan barnet somnar" betyder? Så här har jag svarat på den frågan: NÄR man skall sluta kan man nog bara lära sig genom trial-and-error, jag försökte sluta alltid när jag kände att han var lugn och var redo att somna i början och sedan (efter några nätter) började jag ta bort tassen genast han var lugn, och sätta tillbaks den ifall han började gråta, och ta bort den genast han var lugn... det är ett samspel där man ger så mycket tröst som behövs, varken för mycket eller för litet.

Hur skall vi göra med nappen? Antingen eller Känner man att nappen stör mera än den gör nytta tar man bort den. Man kan också sy fast nappen med ett kort tryggt snöre i pyjamasen så att barnet själv lär sig att sätta tillbaka nappen i munnen.

Vad skall man göra då barnet står upp i sängen och far runt? Vid nattningen kan man t.ex. göra så att man lägger ner bebisen i sängen, säger god natt och gå ut ur rummet. Sedan då bebisen blir ledsen går man in och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner barnet och håller tassen på en stund och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner... eller så börjar man genast lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner...

Givetvis är ni också välkomna att komma med flera frågor i tråden

Glöm inte bort punkt 1 i schemat (speciellt efter några nätter) det är viktigt att ge barnet en chans att själv komma till ro först innan ni börjar hjälpa till!

Och till sist det viktigaste av allt som ModestyBlaze uttryckte så väl att jag lånar hennes ord:
    Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. Inte samma, då är det lätt att man fastnar där man är på någotvis och till slut blir det sämre igen. Men om man gör mindre och mindre, då har man ju "MERA" att ta till när det verkligen ÄR KRIS. Så jobba på med era mål i sikte, det är det viktiga, detta är en process. Några steg fram och något bak. Sen fortsätter man, se inte bakåt blicka bara framåt!

• Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
  • didilej

zorika - Lycka till

Mollysmamma - vi hade också tidiga morgnar här den senaste månaden. Jag kämpade och kämpade med att han inte skulle sova för mycket på dagen osv men till slut gav jag upp och lät honom sova precis så mycket som han ville på dagen och började lägga honom senare i stället (så att jag får sova på morgonen ). Och tadaa - gossen är nöjd som aldrig förr då han får sova 10 h på natten och knappa 4 h på dagen (uppdelat på två sovpass). Tydligen behöver han de pauserna dagtid nu då han arbetar så hårt då han är vaken (det finns ju så mycket att upptäcka i världen!). Jag är lite arg på mig själv för att jag var så fanatisk med att han skulle sova 11 h på natten när han så tydligt visade att han tyckte att 10 h var passligt. Kanske det är samma sak hos er?

Widmarkarna - då gossen var 6 månader började vi ge grönsakspure till middag och sedan kvällsgröt (han tog/tar inte nappflaska).

• Widmarkarna

Jag läste om metoden som TS skrivit, och jag undrar, kan mamman också ta nätterna? eller är det mest ultimata att pappan tar henne under uppvaken den första tiden? när kan mamman ta över så att säga? hon blir flyförbannad när pappan försöker att söva om henne på nätterna och vaknar efter några minuter igen, även när jag själv är uppe och försöker lägga/lugna henne, hon SKA ha mat.

• didilej

Widmarkarna - det råder lite delade uppfattningar i tråden om mamma eller pappa är bäst på att tassa Teorin bakom att pappan är bättre är att han inte luktar mjölk och att han kanske är mera utsövd och också att han inte reagerar direkt på barnets minsta lilla ljud. Mammor och bebisar väcker ju ofta varandra - bebisen rör på sig lite i sömnen, mamman vaknar till och rör också på sig lite, bebisen hör att mamma är vaken och vaknar till lite mera osv osv. Många mammor i tråden har dock lyckats bäst då de tassat själva. Så det gäller att fundera ut vad ni tror att fungerar bäst just för er och så kör man så

• mollysmamma

didilej: Ja fast han lägger sig som det är nu 19.30 och är då jätte trött och vaknar alltså aldrig senare än 5.30 och det blir ju 10h. Tror att han behöver sova 11h om natten, det har han gjort innan. På dagen sover han tre ggr, vanligtvis två kortare ggr och en lite längre. De senaste veckorna när han gått upp så tidigt känns det som att han är konstant trött och gnuggar sig i ögonen. När han väl
    sover så är det som att han är inte kommer till ro, det blir 20 minuter åt gången och sen är han igång igen men blir gnällig fort.

Tror att dagarna blir bättre ifall jag får honom att sova lite någon timme till på natten, hoppas det iallafall!

• didilej

Mollysmamma - såg nu att din kille ju är två månader yngre än min... känner igen det där med alltför korta dagslurar vid den åldern, det är först nu som lillen börjat sova bra på dagarna här. Innan vaknade han alltid efter 30 minuter och så fick jag gå en sväng med vagnen för att han skulle somna om. Eller så sov han 45 minuter och var pigg som en lärka i en liten stund innan han på nytt blev gnällig och gnuggade sig i ögonen. Jag försökte ju med två dagslurar redan då ifall han skulle sova längre men det resulterade ju bara i en ännu tröttare och gnälligare gullunge som fortfarande sov lika korta dagslurar. Elisabeth Pantley skriver ju "En tupplur på mindre än en timme räknas inte. Den kan möjligen ta bort det mest akuta sömnbehovet men eftersom barnet inte genomgått en hel sömncykel blir det bara gnälligare i det långa loppet" men jag fick faktiskt inte de långa dagslurarna att fungera förrän då lillen var knappa 9 månader. Men jag märker ju att han är mycket mera utvilad nu då han sover ordentliga pass också på dagen...

11 h natt var det nog som gällde här också då lillen var kring 7 månader... de två senaste nätterna har han sovit 10.5 h på natten och därtill nästan 4 timmar dagtid och NU märker man att han får all den sömn han behöver efter att ha knagglat på med tidiga morgnar och för korta och för många dagslurar den senaste tiden. Det är kneeepigt det här med barn och sömn. Det är så lätt att läsa i en bok hur det borde vara men att sedan övertyga en till synes pigg bebis att en kort tupplur inte är tillräckligt är en heeelt annan femma.

• mollysmamma

God morgon!
    Natten har varit bra! Lillen somnade tidigt igår, strax efter 19 och sen sov han till 4. Då brukar det vanligtvis bara vara att lägga tassen på så somnar han om men inte i natt. Han blev tyst en stund av tassen men sen blev han jätte arg och vrålade. Lugnade sig direkt när jag tog honom i famnen och var lugn när jag la ner honom men var nog lite för pigg för att bara somna in. Efter 40 min kom han dock till ro och då sov han till 6 Då fick han amma och somnade om en liten stund igen.

Didilej: Lillen har när han var mindre sovit jätte långa pass på dagarna men för några månader sedan började han sova 2 pass på 45 min - 1h och det funkar för honom. Sen sover han vanligtvis ett pass som är 1,5-2h mitt på dagen. Får se ifall dagen känns bättre när han sov mer denna natt. Som du skriver det är svårt med barn och sömn!

• Mamasnest

Jag ger upp det härmed sömn nu. Lillan har vattkoppor och snart kommer storasyster ha det med. Vi som precis började komma någon vart...

Trebarnsmamma på heltid
  • zorika

Min första natt är över- pust !

20.00 Han somnade som vanligt.
    21.30 Vaknade
    23.00 Somnade han om efter att ha burit honom.
    00.00 Vaknade och fick nattmålet jag valt att behålla-somnade om.
    03.30 Vaknade
    04.40 Somnade efter att ha burit honom.
    05.40 Vaknade och fick morgonmål och somnade om.
    08.00 Vaknade han då storebror väckte honom för att åka till dagis.

Mycket tider blev det nu...men det är lite för att jag själv ska se oxå. Du får se hur det blir i natt. Jag har ju valt att behålla ett nattmål till att börja med iaf..sen kanske jag plocker bort det med.

• didilej

mollysmamma - jag håller tummarna för att han börjar sova till åtminstone kl 6 på morgnarna så att han får vakna pigg och utvilad

Mamasnest - det är ingen ände på era motgångar Kramar!

zorika - natten verkar ju ha gått helt ok för att vara en första tassningsnatt Var noga med att alltid följa tassrutiner då han vaknar (dvs inte ta i famnen direkt) så att han lär sig att tass = ingen mjölk. Då kommer han så småningom att lugna sig bara av tassen. Efter några nätter blir det viktigt att komma ihåg punkt 1 - lyssna - innan du gör något alls för att ge lillen en möjlighet att komma till ro på egen hand först (det är ju dit du strävar ). Tycker att du tänker rätt med att plocka bort det sista nattmålet så småningom, det är tydligast att inte alls servera mat på natten tycker jag. Då behöver bebisen aldrig vakna och kolla ifall mjölkbaren råkar vara öppen

• didilej

Jag var och lästa runt lite i AWs forum och hittade en så upplysande text i forumet Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år skrivet av Mammut Maria att jag tar mig friheten att kopiera in texten hit (i en lite förkortad version). Känslan av det som står i texten har jag försökt få fram i mina inlägg men nog inte formulerat lika väl som Mammut Maria. Nu gäller det här förstås SHN men samma sak gällande förhållningssättet gäller oavsett vilken metod man använder tycker jag; man måste tro på det man gör! Here we go:

Som jag ser det så tillhandahåller SHN-kuren (AW) det förhållningssätt som i sin tur gör verktygen funktionsdugliga. Utan rätt förhållningssätt funkar inte verktygen. Med rätt förhållningssätt fungerar verktygen. Rik av erfarenhet så kan jag lugnt säga att så ÄR det Det är känsla och attityd av självklarhet (förhållningssätt) som avgör hur man hanterar verktygen och hur kuren sedan i sin tur fungerar. Schema och verktyg utgör själva basen men det är förhållningssättet som får saker och ting att hända. Förhållningssättet är som bakpulvret i ett recept på sockerkaka. Utan bakpulver händer ingenting... Rik av erfarenhet där också...

Varför jag lyckas få till det hela är inte för att jag är så jäkla bra på att ramsa i olika tonarter eller på "rätt" ställe eller håller på schemat till 100%. Nej - det handlar om att jag har en övergripande tro på mig själv, barnet, situationen och på sömnens betydelse för en bra förälder/barn-relation. Ja, hela familjerelationen. Alla behöver vi sömn för att fungera och kunna tänka/agera på ett vinnande sätt i vardagen. En god sömn är språngbrädan till att kunna se allt det som finns där ute som är meningen med Livet! Hjärnan behöver vila för att kunna ta in information. För säg mig den som kan släppa tanken på sömn när någon i familjen har sömnproblem? Alla vet hur dessa grubblerier mörklägger vardagen för de som befinner sig i situationen. Ja, det är bara att läsa på diverse forum där sömnbekymmer och dess hantering eller hopplöshet upptar SÅ mycket tid av ältande fram och tillbaka. Man vill ha en lösning men ser inte skogen för alla träden. Det är bara man själv som har förmågan att genom kunskap förändra en situation där barnet/föräldern (=sammanhanget) inte får den sömn det behöver. Inget av vad AW, jag eller vem som helst annan person än man själv säger kan förändra någons situation. Tänk vilken TILLGÅNG det är! Man har ju det hela i sig och är således inte beroende av omgivningen eller experter för att förändra en situation! KAN SJÄLV - ett begrepp som varje 2-åring ger som budskap till omvärlden. Den känslan av egen förmåga tappar vi dock på vägen... Men med medvetenhet kan vi plocka upp den! Och nu vet du!

Mitt sätt att se på sömn som en grund för känsla av hanterbarhet och glädje i vardagen bidrar till att förhållningssättet jag har är likställt AW:s. Det innebär dock inte att jag ?gör som AW gör?. Jag är övertygad om att om Anna och jag skulle kura samma barn samtidigt så skulle vertygtsanvändandet vara olika. Både gällande tidpunkt för ingripande och sättet i själva verktygandet. Helt säkert. Men förhållningssättet skulle vara det samma och därför skulle vi lyckas lika väl båda två. Helt säkert det också.
    [...]
    Angående verktygen så är jag alldeles säker på att man kan få sitt barn att somna/somna om lugnt om man sjunger ?är du kär i mig ännu Klas-Göran? och hoppar 8 hoppsasteg baklänges med en röd och en grön gummistövel på fel fot ute på balkongen var 4:e minut - om man bara hade tilltro och ett vinnande samt självklart förhållningssätt till situationen, barnet och sig själv! Absolutamente
    [...]

Hon skriver vidare:
    Jag skulle också vilja passa på att använda AW:s utmärkta fras "om du inte ifrågasätter barnets goda sömn så gör inte barnet det heller". Jag vill trycka lite extra på det då jag upplever att många kör kuren och sedan hamnar i ett slags bestående "kurtänk" - vardagen med ett barn med god sömn vill inte infinna sig. Nej, en del fastnar och tror att man för alltid har ett "kurbarn" och i det sättet att tänka så ifrågasätter man faktiskt barnets goda sömn. Hela tiden. Kan ni se det? Och vad händer då? Jo - då ifrågasätter barnet den goda sömnen också... Där hamnar många ett par/ tre veckor efter kuren (och fastnar gärna där väldigt länge, tyvärr) och sedan är det igång i en lång rad av frågor från både barn och förälder. Men om förhållningssättet hade varit att inte ifrågasätta en goda sömnen så hade det sett annorlunda ut!
    [...]
    Som tecken på att barnets goda sömn ifrågasätts efter genoförd kur kan jag t ex se att det divideras om
    -hur varmt/kallt det är i rummet
    -hur barnet är klätt
    -schemafunderingar
    -verktygsanvändande hitan och ditan
    -mat hitan och ditan (ml-fokusering)
    -sovställningar

Under själva kuren är det såklart viktigt att dessa förutsättningar är bra och vinnande men det är som sagt förhållningssättet som är det som får saker och ting att hända. Barn VILL sova! Det är inget hokus pokus! Inget man "gör" ska få barnen ATT SOVA. Vad man gör är att man LUGNAR ett barn så att det KAN SOMNA. Sova ska och kan barnet göra själv - oavsett exakta ml mat och temperaturer i rummet. Faran är att om man tror att det är dessa detaljer som "får barnet att sova" så ifrågasätter man barnets goda sömn. Just precis det AW vill förmedla att vi inte ska. Så ha koll på detaljerna sådär med ett getöga och satsa på helheten - tron på dig själv, barnet, situationen på den goda sömnen för alla! Barn VILL sova och KAN det också - men ibland får man ge dem betryggande svar som en förutsättning för dem att somna/somna om.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola