• didilej

~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola

I den här tråden diskuterar vi Tassmetoden (fi. Tassuhoito).

Tassmetoden introducerades i Finland för ungefär 10 år sedan i Finland av psykologen Katja Rantala. Den är dock ursprungligen utvecklad av Dr Klaus Minde på McGill universitetet i Montreal. Grundtanken med metoden är att lugna barnet och få barnet *redo att somna* men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge Därifrån kommer alltså namnet! Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

Så här fungerar det:
    Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten funderade alltså som trygghetsöverförare.

För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:
    - du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.
    - Att uppfylla ömhetsbehovet dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.
    -Ifall barnet somnar t.ex. under amningen, väck barnet ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är på den trygga plats där barnet somnade.
    -Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar av de nya rutinerna när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa.
    -En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas.

Metoden rekommenderas från 6 månader och kan användas oavsett om barnet sover på rygg, sida, mage, i egen säng eller samsover.

Om barn och inlärning (fritt översatt från en föreläsning av Katja Rantala):
    "Bebisar har lätt för att lära sig och håller hårt fast vid det som de har vant sig vid. Så måste de fungera för det är det genom detta som de lär sig att bygga och få ordning på sin värld och börjar förstå den. Rutiner hjälper babyn att förstå vad som är på kommande och det gör världen trygg; babyn behöver inte vara på sin vakt mot överraskningar. Babyn lär sig på så sätt att hon fogar ihop saker som händer på samma gång eller i följd till minnessekvenser. Sådana här minnessekvenser kan barnet inte ändra på så lätt. Då barnet växer utvecklas hennes förmåga att med tankens hjälp sammanfoga saker och ting, men generellt sätt kan ett litet barn inte vara speciellt flexibelt."

Det är alltså därför man måste upprepa, upprepa och upprepa samma handlingar. Så småningom "lär" sig barnet att det är tryggt och att mamma och pappa finns där också på natten men man måste låta det ta den tid det tar. Ungefär 3-4 dagar upp till en vecka har jag läst någonstans att det tar för barn att lära sig nya rutiner men det varierar förstås från barn till barn.

Mera information (tyvärr bara på finska) hittas t.ex. här:
    vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
    www.hus.fi/default.asp
    yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

Vår historia:
    Då lillen var 4 månader började han vakna hemskt ofta på natten, 10-15 uppvak per natt blev det. Efter 2 måndader gick vi på knäna av trötthet och var ganska desperata. Jag läste då om den här metoden och då lillen fyllt 6 månader och åt ordentligt med riktigt mat dagtid (morgonmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsgröt) var det dags! Pappan tog första nätterna och då var lillen nog ledsen i perioder då han inte förstod varför han inte fick snutta som vanligt (men han var ju i alla fall trygg i pappas famn). Efter några nätter räckte det med att sätta handen på honom för att han skulle somna om. Efter ytterligare några nätter vaknade och skrek till men somnade om utan att vi behövde göra något alls. Och sedan dess har vi sovt

Jag startar den här tråden i hopp om att någon annan kan få lika bra hjälp av metoden som vi fick!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-04 19:45
    Det här är så viktigt att jag vill sätta in det här i TS så att det inte "drunknar" bland alla inlägg:

Om/då ni bestämmer er för att följa Tassmetoden - BESTÄM er då och följ samma rutin hela tiden. Ge inte dubbla budskap till barnet - då kan barnet omöjligt förstå vad som gäller! Ifall ni tänker "det här kommer knappast att fungera" - då kommer det inte att fungera. Någon natt, kanske där kring kl 4, kommer ni att ge upp och inte orka ta upp, lugna och lägga ner barnet då ni vet att det troligtvis innebär att ni igen måste ta upp, lugna och lägga ner barnet osv. Men ifall ni bestämt er, BESTÄMT att det enda som gäller på natten är att man ligger lugnt i sin säng - då kommer det att bli så, så småningom. Ert barn har ärvt sin envishet någonstans ifrån, kom ihåg det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 11:03
    Några frågor dyker upp flera gånger och då tråden börjar vara så lång lägger jag in dem i TS så att alla hittar svaren.

Kan man sluta nattamma och börja ha babyn att sova i egen säng på samma gång? Alla föräldrar och barn är olika så det är omöjligt att svara entydigt på den frågan. För vissa passar det att göra allt på en gång, andra vill först introducera spjälsängen som sidovagn till föräldrarnas säng, först bara tassa vid nattning och sedan börja tassa hela nätter. Gör som det känns bäst för er så blir det nog bra!

När skall jag ta bort tassen, det är jättesvårt att veta vad "innan barnet somnar" betyder? Så här har jag svarat på den frågan: NÄR man skall sluta kan man nog bara lära sig genom trial-and-error, jag försökte sluta alltid när jag kände att han var lugn och var redo att somna i början och sedan (efter några nätter) började jag ta bort tassen genast han var lugn, och sätta tillbaks den ifall han började gråta, och ta bort den genast han var lugn... det är ett samspel där man ger så mycket tröst som behövs, varken för mycket eller för litet.

Hur skall vi göra med nappen? Antingen eller Känner man att nappen stör mera än den gör nytta tar man bort den. Man kan också sy fast nappen med ett kort tryggt snöre i pyjamasen så att barnet själv lär sig att sätta tillbaka nappen i munnen.

Vad skall man göra då barnet står upp i sängen och far runt? Vid nattningen kan man t.ex. göra så att man lägger ner bebisen i sängen, säger god natt och gå ut ur rummet. Sedan då bebisen blir ledsen går man in och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner barnet och håller tassen på en stund och lägger ner barnet och håller tassen på en stund, lägger ner... eller så börjar man genast lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner hålla tassen på en stund, lägga ner...

Givetvis är ni också välkomna att komma med flera frågor i tråden

Glöm inte bort punkt 1 i schemat (speciellt efter några nätter) det är viktigt att ge barnet en chans att själv komma till ro först innan ni börjar hjälpa till!

Och till sist det viktigaste av allt som ModestyBlaze uttryckte så väl att jag lånar hennes ord:
    Det är viktigt att man hela tiden har siktet inställt på att göra mindre och mindre. Inte samma, då är det lätt att man fastnar där man är på någotvis och till slut blir det sämre igen. Men om man gör mindre och mindre, då har man ju "MERA" att ta till när det verkligen ÄR KRIS. Så jobba på med era mål i sikte, det är det viktiga, detta är en process. Några steg fram och något bak. Sen fortsätter man, se inte bakåt blicka bara framåt!

• Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola
  • Squeezetoy

lola, vi har fått mycket mindre uppvak nu när vi börjat tassa, vi började vid ca 11mån.

Nattningen funkar väl sisådär egentligen, han vill gärna hoppa upp och ner några gånger innan han accepterar att det är liggläge och sova som gäller och det tar fortfarande upp till en halvtimma emellanåt, oftast ca 15min inklusive vällingätande, men det känns ändå OK. Han somnar själv i sin säng även om någon av oss behöver finnas i rummet. Men alla har ju olika krav, varken sambon eller jag känner att det är något krav att han ska somna helt ensam.

Ja, uppvaken, från uppvak alltifrån varje halvtimma till numera oftast bara en gång. Nu har vi iofs lite mardrömsproblem, men då vaknar han inte riktigt, men det är ändå bara att lägga handen på lite lätt så försvinner mardrömmen och han sover tryggt igen.

• lola0626

Det med att lägga handen på för att lugna är det jag verkligen skulle vilja att det fungerade. Många av hans uppvaknanden hade nog kunna "stoppas" om man kunde få honom trygg. Han verkar inte vara vaken vid flera av de tillfällen som han skriker. Jag skulle vara överlycklig om det kan minskas till 2-3 uppvak:)

Ska läsa på om metoden och göra ett försök.. Börjar känna att det är dags.

Något speciellt man kan tänka på/göra förutom det ovanstående?

• Alvi

Hahaha!! Heeeelt sanslöst!!!

Första kvällen: ca 35 minuter - 20 upptagningar
    Andra kvällen: 15 minuter - typ 8 upptagningar
    Tredje kvällen: FYRA MINUTER innan jag helt kunde ta bort handen! Således inga upptagningar!

Heeeelt otroligt!!

Heidi på fjället, utgången mjölk, hur uttalar man Toffifee? Allt du undrar, har Effellarna svar på!
  • fillie

hejsan!
    tycker helt klart att tassmetoden verkar vara en bra och snäll metod, den enda jag skulle kunna tänka mig i nuläget.. av det jag har läst här hoppas jag att nån har ngt bra råd att ge oss...har en 6,5 månaders som vaknar upp till 20 gånger per natt och har gjort i 3 månader nu. det börjar bli riktig tröttsamt men har trott och hoppats på att det ska gå över. Nu när vi har försökt allt så kanske det är dags att ta ett steg till, fråga om hjälp! på BVC har vi inte fått så mkt hjälp...ska försöka hålla det kort;
    somnar kl 19.00 i sin spjälis efter ett bad och välling (aldrig några problem vid läggning) utan det börjar efter 30-60 min.innan 12 så kan han ha 10, 11 uppvak. Han vaknar och bökar och kommer man inte och stoppar in nappen eller vänder på honom vaknar han och blir ledsen. (han vaknar aldrig och grinar förutom vid mardröm) är nästan aldrig ledsen han äter inget på natten längre. vad gör man när han vaknar och "pratar" som han kan göra emellanåt? då han nästan är klarvaken flera gånger per natt....kan ju nämna oxå att han sover 3 pass på vardera 30 min under dagen..
    önskar bara att få några tips och råd!

~Neos mamma~
  • didilej

lola0626 - egentligen är det inget speciellt du behöver tänka på annat än att vara luuugn och trygg med vad du gör så att du överför den känslan till lillen

Sisu - wow

fillie - jag kom också till ett skede då det kändes som om jag "gjort allt" utom att be om hjälp. Eller jag försökte på vårt bvc men de sa bara "jaha" då jag berättade hur ofta sonen vaknade. "Jaha"? Inte mycket hjälp där inte. Egentligen kom brytpunkten först då en kompis sa till mig "Nu får du skärpa dig och få någon ordning på nätterna, märker du inte själv hur trött du är? Konstigt att du har orkat så här länge". Då tog jag kontakt med Mannerheims barnskyddsförbund och fick kontakt med en kvinna där som jobbar just med små sömntrasslare och hon lärde mig tassmetoden som jag ju nu då försöker lära vidare då jag tyckte att den var så bra Jag skall försöka svara på dina frågor/kommenera ditt inlägg; jag tror att jag börjar från slutet...
    Vår lille sov också 3 gånger per dag då han var 6 månader, och vaknade också alltid efter en halvtimme. Fast oftast var han riktigt SUR om man tog upp honom efter en halvtimme så jag sprang ut och drog vagnen fram och tillbaka 1000 gånger per sovpass (kändes det som) tills han såg glad ut då jag kikade in i vagnen. Då visste jag att han hade sovit färdigt Efter att vi tassat på nätterna började också sovpassen dagtid att bli lugnare men det tog nog tills han var kanske 8 månader innnan han började sova sig igenom sömnskarvarna också dagtid... Ungefär 14 h per dygn ser man ofta som ett medeltal på sömnbehovet hos 6 månaders älsklingar så det kan man ju ha i bakhuvudet då man jämför med sin egen bebis...
    Om han inte är ledsen då han vaknar skulle jag inte göra någonting. Liksom lära honom att på natten är det tråååkigt och det enda som händer är att man blir tröstad/tassad eller ligger i sin säng. För så är det ju - det är tråkigt på natten så då kan man lika gärna sova
    Det verkar ju lite som om det är nappen som spökar här och då vet jag aldrig riktigt vad jag skall svara då vi inte hade någon napp. Jag fick själv som tips att IFALL man har napp skall man försöka lirka ut den precis då bebisen somnar så att bebisen lär sig att sova utan napp men jag vet inte hur det fungerar i praktiken. En annan möjlighet är ju att ta bort nappen helt eller att sy fast den med ett kort snöre i pyjamasen så att bebisen själv lär sig att hitta nappen. Som vanligt efterlyser jag mera erfarna nappföräldrar

näps. nu meddelar lillen att det är dags för morgongröt men jag hoppas att jag hann svara tillräckligt utförligt på dina frågor. I annat fall får jag återkomma

• santanas

Vårt problem är att sonen (6,5 m) fortfarande vill ha mat på natten, vi har i och för sig förskjutit 21-målet till 23-24 tiden. Han har något/några uppvak inna midnatt men då går det att söva om honom, speciellt om det är pappa som gör det (värre för mamma)
    Men om han vaknar till och är hungrig/trött/ledsen (vet inte riktigt i vilken ordning) så kan han bli som blockerad och skriker nästan värre om jag tar upp honom, vi når liksom inte fram förrän han har sansat sig och då går det att gå vidare.
    Ska jag då ha honom kvar i famnen tills han lugnat sig helt oavsett hur lång tid det tar eller ska jag lägga ner honom igen och vänta ut tills han lugnat sig?
    Många gånger blir det inte lugnt förrän han har fått att äta om han inte är så övertrött att han ratar flaskan/bröstet också och bara skriker.
    I övrigt äter han bra på dagarna och borde inte behöva nattamningen. Han använder inte napp utan mig istället ( och snuttefilt) men jag tar ut bröstet innan han somnar och lägger honom i spjälsängen då han fortfarande är lite vaken (eller  så vaknar han till då jag förflyttar honom)

• D S

Santanas
    Om han inte behöver äta tror jag det bästa är att din man tar honom vid uppvak under någon vecka, han luktar inte mat. Så gjorde vi för att få bort nattamningen funkade efter bara några nätter så vaknade hon inte ens.
    Vår tjej blev också arg ibland när vi plockade upp henne, men jag tror att det var för att vi var för snabba, hon var nog inte riktigt vaken utan skrek i någonslags halvslummer.

• fillie
    didilej skrev 2008-04-12 07:11:47 följande:
    lola0626 - egentligen är det inget speciellt du behöver tänka på annat än att vara luuugn och trygg med vad du gör så att du överför den känslan till lillen Sisu - wow fillie - jag kom också till ett skede då det kändes som om jag "gjort allt" utom att be om hjälp. Eller jag försökte på vårt bvc men de sa bara "jaha" då jag berättade hur ofta sonen vaknade. "Jaha"? Inte mycket hjälp där inte. Egentligen kom brytpunkten först då en kompis sa till mig "Nu får du skärpa dig och få någon ordning på nätterna, märker du inte själv hur trött du är? Konstigt att du har orkat så här länge". Då tog jag kontakt med Mannerheims barnskyddsförbund och fick kontakt med en kvinna där som jobbar just med små sömntrasslare och hon lärde mig tassmetoden som jag ju nu då försöker lära vidare då jag tyckte att den var så bra Jag skall försöka svara på dina frågor/kommenera ditt inlägg; jag tror att jag börjar från slutet...Vår lille sov också 3 gånger per dag då han var 6 månader, och vaknade också alltid efter en halvtimme. Fast oftast var han riktigt SUR om man tog upp honom efter en halvtimme så jag sprang ut och drog vagnen fram och tillbaka 1000 gånger per sovpass (kändes det som) tills han såg glad ut då jag kikade in i vagnen. Då visste jag att han hade sovit färdigt Efter att vi tassat på nätterna började också sovpassen dagtid att bli lugnare men det tog nog tills han var kanske 8 månader innnan han började sova sig igenom sömnskarvarna också dagtid... Ungefär 14 h per dygn ser man ofta som ett medeltal på sömnbehovet hos 6 månaders älsklingar så det kan man ju ha i bakhuvudet då man jämför med sin egen bebis...Om han inte är ledsen då han vaknar skulle jag inte göra någonting. Liksom lära honom att på natten är det tråååkigt och det enda som händer är att man blir tröstad/tassad eller ligger i sin säng. För så är det ju - det är tråkigt på natten så då kan man lika gärna sova Det verkar ju lite som om det är nappen som spökar här och då vet jag aldrig riktigt vad jag skall svara då vi inte hade någon napp. Jag fick själv som tips att IFALL man har napp skall man försöka lirka ut den precis då bebisen somnar så att bebisen lär sig att sova utan napp men jag vet inte hur det fungerar i praktiken. En annan möjlighet är ju att ta bort nappen helt eller att sy fast den med ett kort snöre i pyjamasen så att bebisen själv lär sig att hitta nappen. Som vanligt efterlyser jag mera erfarna nappföräldrar näps. nu meddelar lillen att det är dags för morgongröt men jag hoppas att jag hann svara tillräckligt utförligt på dina frågor. I annat fall får jag återkomma
    tack för ditt svar! ja det låter nästan som om vi gör det där.. nappen spottar han ut när han somnat och det är bara när han vaknar igen senare som han vill ha den, använder den aldrig under dagtid..så det är klart..kanske ska ta bort den helt enkelt!
    varje gång han vaknar så lyssnar jag om han kan somna om själv först, det är när han börjar låta mer och när jag hör att han blir ledsen om ingen går dit som jag går och då räcker det med en hand eller vändning eller napp, han har ju snuttefilt så den kanske borde räcka...?
    Neo är alltid tokglad efter sina korta sovpass på dagen...han är nöjd och det går inte att få han att sova längre..det är prövat många gånger då jag själv önskar en sovpaus och alltid glad annars! han är en sån nöjd bebis så det är svårt att förstå att han sover dåligt! men samtidigt så kanske han vaknar "utan att vakna" riktigt och mycket det för att jag hinner dit och söva om...frågan är ju ändå- varför allt bök? igår testade vi sempers nya kvällsvälling och han drack 270 ml....sov jättebra första halvan förutom en mardröm vid 20..sen vaknat varje timme och vid 2.30 ett uppvak på ca 1 timme....då ligger han kvar i sängen och babblar tills han somnar om..med nån av oss brevid.. vi gör alllt i mörkret och det är knäpptyst och tråkigt. det är bara att kämpa vidare!
    ~Neos mamma~
  • didilej

fillie - ja, det låter ju som om ni är på god väg redan Det verkar ju nog onekligen som nappen skulle vara en del av problemet... han har den i munnen då han somnar men sedan då han kommer upp till "ytan" efter ungefär en timmes sömn märker han att den är borta och vaknar till ordentligt. Får hjälp med att få nappen i munnen och kan somna om igen... Kanske ni kunde försöka ta ut den just _före_ han somnar så att han inte vaknar då han märker att den inte är på plats mera? Eller så skippa den helt förstås... För så länge han tror att han behöver hjälp varje gång han vaknar till lite så kommer han ju att fortsätta ropa på er. Om allt är precis som då han somnade (=ingen napp) aktiveras inte hjärnan av någon förändring då han kommer upp i ytlig sömn och han kanske kan somna om utan att ens vakna till ordentligt. Nappen gör ju också att han inte är "självförsörjande" på natten utan behöver hjälp med att få den i munnen. På så sätt är ju en snuttefilt bättre då den inte kräver något precisionsmanövrerande (vilket ord !)
    Bara lite tankar, får återkomma men nu är det maken som är hungrig så jag måste väl igen slita mig från datorn...

• Ericha

Intressant läsning och metod!

Har påbörjat en sova-hela-natten kur utan mat med AW, men tyckte inte riktigt det var en bra metod då man inte ska röra vid barnet utan gå över till att ramsa. Fortsatte kuren (sova hela natten utan mat), men med tass-metoden i stället och tycker nog efter första natten att han svarar bättre på det! Vaknade 5ggr mellan 03.00 och 07.00 (somnar vid 19) några ggr räckte det att bara lägga på handen så blev han lugn! Ska fortsätta med detta i stället.

Svar på tråden ~ Tassmetoden ~ - en mild sömnskola