• Lilla

Ryggmärgsbråck-MMC

Jag undrar ur många här på FL som har barn med RMB?

Själv har jag tvillingtjejer på snart 4 år. En av dom har RMB.
    Hon RIKas var 3:e timme och måste få klyx varje dag...
    Olea fick en shunt när hon var 3 månader gammal, som bara har krånglat. Har bytt den 3 gånger redan.
    Hon kan gå med ortoser och har även ortoser på natten....

Jag antar att vi är ett antal föräldrar som har liknande erfarenheter, så det skulle vara kul om vi kunde ta stöd av varandra.

Kram Carolina

• Svar på tråden Ryggmärgsbråck-MMC
  • V P E

Alltså... ursäkta att jag lägger mig i, men jag blir så arg när jag läser... det är faktiskt diskriminering att inte försäkra barn (& vuxna) med funktionsnedsättningar...

Min man har mmc och vi vill som alla andra gärna ha varsin livförsäkring, för varandras och barnens skull, men det är ju helt omöjligt för honom! Man får knappt ha en sticka i fingret, så blir man nobbad hos försäkringsbolagen.

Det borde gå skala bort sjukdomar/olycksfall i försäkringen som direkt beror på funktionshindret och sen kunna bli försäkrad för olyckor som inte har med ens skada att göra? T.ex trafikolyckor, cancersjukdomar och andra sjukdomar som inte alls har med den medfödda skadan att göra? Nåt försäkringsskydd måste man få ha!

• Trelletös

Catman: Vi har Trygghansa till oss alla.Hade Folksam medlemsförs. förr men vi bytade för 5-6 år sedan, nu vågar man ju inte flytta nga försäkringar.Vi ansökte om förs när han föddes o fick till svar att han får bara olycksfall.Vi får skicka in o göra en ny prövan när han är 4år.Men jag tror att det blir neg.Det är för jävligt!!!
    Bara man fyllde i att man legat på neo så strök de oss direkt förmodligen.

• catmat

Hej
    Jag har i dag teknat med If olycksfalls försäkring. En barnförsäkring får vi inte. Men när hon blir myndig så sa försäkringsbolaget att vi behöver ha en ny diskussion

• catmat

Lilla:

Underbar artikel och jättefina kort.

• Morrisey

Lilla, jätteintressant att få läsa om er! Blir så glad för det som stod om oss som väntar barn med rmb. Precis så har jag tänkt. Det kommer att bli jobbigt men det är värt det (hade aldrig kunnat välja bort). Längtar så efter min lille kille därinne i magen.

♥ Son född -04 ♥ bebis i magen beräknad 080721 ♥
  • DorisDaisy

Jättefin artikel. Söta tjejer du har du!

• Morrisey

Nästa vecka har jag tid för UL igen. Blir t.o.m två stycken för på torsdagen är det läkar-UL och på fredagen rutin-UL (tillväxt som alla här i malmö gör i v.32). Ska bli intressant att veta om de kan säga mer om när snittet blir... Senast sa UL läkaren att tidigast v.35 och senast v.39.

De skulle höra av sig från Lund när de olika läkarna kommit överens om när det passade med förlossning och operation. Hade ju varit skönt för oss att veta det snart, så att vi kan börja planera. Måste ju ha någon här som passar sonen också...

♥ Son född -04 ♥ bebis i magen beräknad 080721 ♥
Svar på tråden Ryggmärgsbråck-MMC