• Magrat

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Magrat skrev 2008-07-03 09:14:44 följande:
    Jag har en jättebra idé: Köp Weledas och en tom flaska från crearome (eller annat ställe). Häll över shampoo i tomma flaskan och säg att du gjort det själv. [/citat]
    Och så kanske jag ska skriva allt jag tänker innan jag trycker på posta:
    Och sen när han blivit förtjust i det kan du avslöja vad det är...

• Magrat

Popi skrev 2008-07-03 10:03:27 följande:

Fråga: Har en ovana att sätta upp håret i hästsvans jämt, men snodden sliter ju mkt på håret... o. mjukare snoddar har en förmåga att ramla av än så länge ( har pagelängden ännu ). Vad använder ni andra?
    Personligen har jag börjat använda hårpinnar mycket mer än förut. Men så har jag midjelångt hår.
    Om du har ovanför axlarna är det ju svårt att sätta upp i något annat än tofs. Vore nog snällt mot håret att försöka ha det utsläppt ibland. Sök bland hårsnoddar. Det finns många varianter nuförtiden, Glitter och Åhléns har ganska stort utbud och man kan hitta ganska små men ändå mjuka snoddar utan metall.

När håret blir lite längre kan du prova göra knut - det kan faktist gå även med ganska kort hår. Om man tar en liten klick aloe gel (eller en droppe olja och lite vatten) och stryker längs längden så sitter det bättre. Tänk på att i så fall skaffa bra hårnålar/hårpinnar, helst i trä eller ben, är de i plast bör man inte känna någon skarv, minsta ojämnhet sliter i håret.
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-07-03 12:55:56 följande:
    MagratHur sätter man upp håret med pinnar?  Mitt hår är strax nedanför skulderbladen, räcker det?
    Tja, kanske... Svårt att säga säkert, eftersom det beror lite på hårkvalitet och om man har jämnlångt osv.
    Enklaste sättet är i alla fall att samla håret som i en hästsvans, snurra hårsvansen och låta den lägga sig/rulla ihop sig till en bulle, helst ganska slät på huvudet (hoppas det var begripligt).
    Sedan tar du en pinne, t.ex. en strumpsticka, en penna eller en ätpinne. Du kan ta vad som helst som är riktigt slätt medan du experimenterar.
    Tänk dig knuten som en klocka. Peka pinnen snett nedifrån och uppåt, stick in spetsen strax innanför yttersta hårslingan ca kl 2, när den når huden vänder du pinnen så den pekar mot kl 8 och trycker försiktigt igenom, när den är nästan igenom kan man försöka peka den något uppåt så man fångar yttersta kanten av knuten på utvägen.
    Upprepa med en till pinne på motsatt sida (kl 10 resp 4) för extra hållbarhet.
    Annars kan man försöka "väva" pinnen bara uppifrån och ned.

Experimentera. Det är svårt i början, men otroligt lätt när man får in snitsen.

Man kan söka på youtube för instruktionsvideor också.
    Här är en annan variant på knut.

• Magrat

imsel skrev 2008-07-03 12:49:32 följande:

jag använder oxå tyvärr ofta en vanlig hårsnodd, oftast utan metall.Men kanske värre är att jag alltid har en klämma till luggen.Jag kan inte ha den löst, den är för lång för att ha framme, och för kort för att ha bakom öronen..Vill klippa mig men har inte riktigt råd just nu.Sen pratade ni ju om att det även sliter på håret med svinborsten, och jag tänkte på det, och det känns som att håret blivit tunnare Men jag använder ju även en gles plastkam, ibland en vanlig kam.För jag har inte hittat nån i ben eller trä.Så jag ska försöka att inte borsta så mycket.
    Använd hårband ibland som omväxling.
    Du kan köpa ett färdigsytt, sy ett eget, eller bara ta en tunn scarf och knyta runt håret.
    Använd silke eller något annat tunt och glansigt tyg så blir det extra fint (och snällt mot håret).
    Jag har köpt Bodystores träkam, den var billigare än jag trodde, 55 kr, och bra!
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-07-03 12:55:56 följande:
    MagratHur sätter man upp håret med pinnar?  Mitt hår är strax nedanför skulderbladen, räcker det?
    Oh, jag kom på en till sak.
    För många år sedan köpte jag en jättefiffig sak. Den var i något sammetsliknande material, såg ut som en bit tyg ca 20-25 cm lång och 5 cm bred, men tunn, böjbar ståltråd i kanterna och en springa i mitten.
    Man samlade håret som en hästsvans och trädde svansen igenom springan, veck hårmojängen så håret inte gled ur, drog den längs svansen nästan ända till topparna, och började snurra upp håret. När hårmojängen kommit till huvudet, böjde man den så det snurrade håret var som en rulle, och sist böjde man in ändarna.
    Den kan man garanterat göra knut på axellångt hår med!
    Någon som känner igen min svamliga beskrivning?
  • Magrat

Hah!
    Jag hittade en video med något som verkar vara en längre variant av det jag skrev om ovan (fast den här har ingen springa man trär igenom håret, utan man viker den dubbel i stället).

• Magrat

Varsågod.
    Jag är helt insnöad på håruppsättningar just nu, så det är intressant för mig också att fundera i lite olika banor.
    Känns som om jag spammar tråden lite, bara.

• Magrat

mejram skrev 2008-07-05 21:29:37 följande:

Var inne på Moonsun i Gaml aStan i dag och de är inte längre inspirationsbutik för Crearome.
    Neeeeejjj!!!
  • Magrat

Åh, vad korkad jag är!!

Hittar fina hårprylar på nätet (via longhaircommunity), hittar dessutom en rabattkod, beställer några saker - så långt är allt frid och fröjd.
    Sen kommer de och jag är överförtjust - men upptäcker efter några provningar att jag skulle behöva ett par till för att kunna göra alla uppsättningar jag vill!
    Ska jag krypa till korset och beställa flera och få lyckan att betala postavgift från USA två gånger eller ska jag sitta och gräma mig?

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård