• Magrat

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Nu har jag testar rasullera till håret flera gånger. Mitt hår gillar INTE det.

Däremot funkar det bra till ansiktet.
    Huden blir verkligen len efteråt. Fast då är jag noga att tillföra lite olja så jag inte torkar ut den för mycket.

Försökte låta dottern tvätta sig med det i duschen, tänkte att det var roligt att kladda med lera. Ingen succé. Hon rynkade på näsan.

• Magrat

PrettyUgly skrev 2008-07-10 13:17:52 följande:

Är det någon som vet något märke som säljer naturliga produkter utan parabener? Förutom urtekram, dr hauscka och weleda. Jag har inte lyckats hitta några och det skulle ju vara trevligt med lite alternativ om man som jag är lat och inte orkar blanda eget (fast även då tycker jag att det verkar svårt att hitta recept utan parabener när det är produkter med vatten i).
    Jag vet inga som inte använder parabener över huvud taget.
    När vatten är en del av innehållet behöver produkten konserveras om den ska kunna stå.
    Men några andra märken (förutom de du räknar upp) som säljer naturliga produkter är annars: Eilas, BiLein och Faith in Nature.

Vill du prova göra eget är det bara att göra halva receptmängden, utesluta parabener och förvara flaskan i kylskåpet.
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-07-10 13:58:52 följande:
    Magrat På vilket sätt påverkar rasullera ditt hår negativt?
    Det blir torrt och strävt.
    Verkar inte spela någon roll hur mycket jag sköljer. Och så är det svårt att få någorlunda jämnt utspritt i hårbotten också.

Jag som köpte en stor förpackning (Urtekrams variant). Nåja, det blir väl inte gammalt i torr form, så det räcker nog till ansiktstvätt de närmsta två åren.
  • Magrat

PrettyUgly skrev 2008-07-10 15:33:23 följande:

Weleda och Dr Hauschka konserverar sina saker med alkohol istället har jag för mig.
    Aha, då har jag lärt mig något nytt.
    Tycker absolut att du ska testa någon creme eller body butter med bara fetter. Det är superenkelt.
    Leta efter ett recept du gillar så du får en hint om doseringar, det är ganska viktigt att ha ett hum om sånt innan man börjar.

Ta ett par fasta fetter/vaxer för konsistens, smält i vattenbad, rör i flytande oljor och rör tills det börjar svalna, droppa ev ned ett par droppar eterisk olja, rör tills helt svalt. Färdigt.
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-07-10 13:58:52 följande:
    Jag är såå sugen på att göra eget schampo och/eller balsam. MEN,de flesta recept innehåller Laureth Sulfate.
    Recept från Shenet:
    Turkisk rödolja, 97 % + Glycerin, 2 % + Jojobaolja, 1 %.
    Resultatet blir ett gammaldags ickelöddrande schampp. Rödolja rengör bra, ensamt gör det håret matt, därför tillsätts glycering och olja som ger glans.
    Jag har inte provat detta själv.

Jag gör ett balsam med vatten, oljor, balsamemulgator, paraben och D-panthenol.
    Det rengör bra - men å andra sidan regör endast vatten på mig också. Fördelen med att använda balsam ser jag dels att det är lättare att massera något som är lite "halkigt", dels att det ju faktiskt gör håret mjukare och lättare att kamma (det balsam ska göra).

Innehållsförteckningen på BiLeins schampoo är:
    Vatten, sockertensid, xantangum, glycerol, D-panthenol och paraben. Så visst går det att bara ha en tensid, du får nog blanda recept och prova dig fram lite.
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-07-10 18:28:51 följande:
    Va mkt saker man behöver o va dyrt. Vet inte om jag har råd med det just nu. Kan man tröttna på att göra egna krämer?
    Jo, det är rätt mycket, i alla fall första köpet.
    Visst kan man tröttna, som med alla sina hobbies, men för mig verkar det snarare gå i vågor.
    Först vara jag eld och lågor.
    När jag sen gjort lite saker gjorde jag inget på flera månader.
    Nu gör jag saker igen, men bara när det behövs något.
    Till semestern kommer jag antagligen att testa något nytt och i och med det troligen bli sugen på att göra varianter av sånt jag redan gjort.

Gör en lista, räkna på hur mycket de olika ingredienserna räcker till och fundera på hur mycket det blir "per flaska" så ser du att det blir billigt när man slår ut det. Men när man ska ha allt från början svider det i plånboken. Ingen födelsedag eller något som är på gång så du kan önska dig en bra våg och några glasbägare?
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-07-10 21:36:30 följande:
    Ursäkta om ni tycker jag tjatar men jag måste fråga. Kollar runt efter en våg, Tradera har några ute på auktion just nu. Min fråga, vilken vikt är lämplig max vikt? tex 0-500g eller vad? Vanligtvis skulle jag välja en med 0-2kg men eftersom det handlar om så lite vikter så kanske det mer precision med mindre max vikt. Va har ni för ngt?   
    Det är ju det som tråden är till för, att utbyta tankar och erfarenheter.
    Jag vet att jag skrev i tråden när jag köpte min våg var den kom ifrån, men just nu kommer jag inte ihåg det. Återkommer om jag hittar kvittot hemma i helgen.
    De som är 0-2 kg brukar inte ha lika hög precision (men det är möjligt att det finns sådana som jag inte sett).
    Vågen jag har är 0-200 g med en precision på 0,1 g. För mina behov är det alldeles perfekt, kanske att 0-500 g skulle vara ännu bättre, men då få gånger jag behöver väga något tyngre, ser jag inte riktigt samma behov av precision, så då använder jag min osäkra hushållsvåg som går upp till 5 kg.
  • Magrat

PrettyUgly skrev 2008-07-10 13:17:52 följande:

Är det någon som vet något märke som säljer naturliga produkter utan parabener? Förutom urtekram, dr hauscka och weleda.
    Titta vad jag har hittat:
    www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi&artnr=A4355

Visserligen ingen lista på ingredienser, men det ser ju lovande ut?
  • Magrat

Nu har jag hittat ingredienser också:
    Aqua, Organic Aloe Barbadensis, Ammonium laureth sulphate, Sodium Chloride, Polysorbate 20, Organic Melaleuca, alternifolia, Cocamidopropyl Betaine, Pogostemon cablin, Parfum (natural aroma), Cananga Odorata, Chlorophyllin. Linalool, Limonene, Benzyl Benzoate
    Från: www.guardianecostore.co.uk/guardian/product.aspx

Ammonium laureth sulphate är (lite beroende på var man tittar) egentligen en s.k. SLS.
    Däremot tror jag är den näst mildaste av de olika varianterna där Sodium Lauryl Sulphate är den starkaste? Rätta mig någon om jag har fel...

• Magrat

spiritsinlove skrev 2008-07-11 20:52:01 följande:

Tänkte fråga..Vilka "vanliga" produkter använder ni fortfarande? Och varför?
    Urtekrams tandkräm (två sorter - en med fluor och en utan).
    Urtekrams tvål, främst när jag håller på med linser.
    Mascara de ytterst få gånger jag sminkar mig. Slår jag på stort även lite rouge el ögonskugga, men då använder jag de prover av mineralsmink jag skickat efter.
    Nagellacksremover, för det finns inget annat som får bort nagellack - som jag alltså också använder.

Egentillverkat balsam kanske tre ggr per vecka.
  • Magrat

När jag stod och tittade på tvättmedel för fintvätt häromdagen kom jag på - varför inte göra eget tvättmedel?
    Borde inte någon blandning av schampoo-recept eller duschtvål-recept funka?

• Magrat

imsel skrev 2008-07-15 21:01:48 följande:

Varför inte tvättnötter då?
    Nja, jag har provat, men tycker att det inte funkar att BARA använda det.
    Efter ett par tvättar tyckte jag att kläderna luktade lite unket. Nu har jag använt tvättnötter och ca 1/4 av normal dos tvättmedel. Det verkar funka bra, men jag skulle gärna testa något annat också.
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-07-17 17:26:44 följande:
    Magrat/ Whintra (och ni som gör egna rejer)Hur gör ni med kastruller, skålar och visp mm. Använder ni samma som ni har till mat o bak eller har ni separata saker? Jag har köpt cylindermått o bägare men inte slev,visp,kastruller o skålar. Tänker att det går använda det man har till köket. Men nu blir jag lite osäker. Det gör väl gå, bara man tvättar noga innan osv.
    Jag använder delvis vanliga kökssaker, delvis "special"saker.
    Jag har t.ex. glasbägare som jag bara använder till lotions mm, men den står ju i vattenbad i en vanlig kastrull.
    Ibland använder jag en såssnipa i keramik också.
    När jag rör om små satser av cremer brukar jag använda en ätpinne i plast. Den är liten, men slät, och funkar bra till ändamålet.
    Visp har jag en annan än den vanliga köksvispen, men den ligger i kökslådan. Däremot brukar jag doppa den i kokande vatten innan jag rör om i mitt senaste projekt.
    Mått har jag speciella, men mest för att det är ganska små mängder jag mäter.
    Det är visserligen viktigt att få saker rena, men man får också inse att det går aldrig att få det sterilt i en hemmiljö, så man får helt enkelt välja vilken nivå man är villig att stå ut med, och göra mindre satser ju "slarvigare" man är.
  • Magrat

Glass skrev 2008-07-17 22:49:42 följande:

Jag måste få fråga er som vet...Jag är gravid nu, det är därför som jag inte hinner vara här inne så mycket, men jag kommer tillbaka Jag måste bara fråga, det kliar på mig. Det är inte helt ovanligt har jag hört, men vad kan jag göra för att lindra det?
    Stort grattis!
    Som sagt, be bm kolla värden så det inte är något fel...
    Hud och hår kan bete sig annorlunda, en del får problem, en del får bättre än någonsin.
    Aloevera tror jag är jättebra. Vilken olja som helst som du gillar borde också funka jättebra.
    Tänk dock på att undvika eteriska oljor nu. Framför allt rosmarinessens!!
  • Magrat

mejram skrev 2008-07-19 22:35:03 följande:

Grattis Glass! Själv sitter jag här med min fem dagar gamla son vid bröstet. Nu är verkligen läge att glömma bort håret.
    Grattis till sonen!
    Njut av de första veckorna. Vila!!
    Bry dig inte om hur du eller omgivningen ser ut, bara upplev tillvaron, den första tiden är så väldigt kort och kommer aldrig tillbaka.

Du har dessutom all anledning att se ut hur som helst... Olja in håret ibland, tvätta med vatten och låt det sköta sig själv ett tag.
  • Magrat

kokoskärlek med bubblor skrev 2008-07-19 18:07:49 följande:

Hej alla vännerVille bara säga att jag har bytt nick Hette tidigare spiritsinlove...Nu gäller alltså detta istället Ville bara meddela det
    Oj, oj, nya saker att lära sig. Hur ska det gå...
  • Magrat

Milla med killar skrev 2008-07-23 18:14:03 följande:

Blev nyfiken på detta. nån som har före o efter bilder?
    Jag har några bilder i mitt bildgalleri.
    En från november förra året, tagen ungefär den dag jag slängde schampoot, en några veckor senare, och några från detta år.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård