-
-
Fuktighetsgivande hårinpackning, recept finns i bloggenNoMatter skrev 2008-05-01 19:56:59 följande:Vad är SMT?
-
muffinstönt - hur gick det med håret i dag? Jag gjorde ju min första CO i måndags och tyckte att håret kändes rätt flottigt direkt efter. Men det har bara blivit bättre och bättre för var dag. Det feta försvann dagen efter. Antagligen absorberades fettet av håret.
Kokosolja har jag också köpt både på hälsokostaffär och i livsmedelsaffär. Är det fler ingredienser än kokosolja är det ju någon annan produkt, det skulle jag inte köpa. Men raffinerad olja vill jag nog ha, för jag har lite svårt för "hawaiian tropic-stanken"... Sen är det ju svårt att veta vilken olja som är mest skonsamt raffinerad. Man vill ju gärna tro att hälsokostoljan för 100:-/500g är mindre bearbetad än livsmedelsbutiksoljan för 60:-/1000g. Hälsokostoljan köpta jag egentligen för att steka i, men den har mest stått i badrummet.
Svärmor har blivit intresserad av naturlig hårvård - jippi!! Snart en till schampofri människa i världen.
-
Hennadag i dag. Och jag kände mig på lite bushumör i morse, så jag kletade på ett hjärta mitt på bebismagen samtidigt. Dottern gav mig en lååååång skeptisk blick när hon kom upp ur sängen Mamma såg nog lite läskig ut med plast runt huvudet och klet på magen.
Återstår att se om det blir något med "tatueringen" eller om det bara blir kladdigt, är ju inte direkt proffs...
-
Måste bara flika in och säga att jag fyndade lite på vanliga affären i dag. Vet att vi har diskuterat bikarbonat i större förpackning. Bland de billiga kryddorna - inte Santa Maria och Kockens, utan plastpåsar med blå papptopp - fanns bikarbonat i stoooor påse för 29:-. Perfekt. Inte för att jag använder det till håret längre, men väl i tvättmaskinen och annan rengöring. Fanns även citronsyra i samma storlek och till samma pris.
Och svärmor ringde nyss och var alldeles lyrisk efter sin första CO.
Själv kan jag konstatera att det var sista gången jag har i drick-aloe vera i hennan. Det blir kvar små kluttar som trasslar till håret något förfärligt. Annars känns det skönt att slippa utväxten ett tag igen.
-
Låter som min superbra salva från Lendelunden - ullfett, bivax, rapsolja och lavendelolja.
Sen måste jag säga om deo att jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle klara mig på annat än Bats eller starka kemikalier. Men faktum är att jag luktar otroligt mycket mindre nu än när jag kemikaliebesprutade mig. Skillnaden är att jag inte rakar mig längre, bara tvättar med vatten och använder antingen kokosolja, "hemkörd" deo enligt bloggreceptet eller rosenseriens deo. Jag tror att det är bra att varva lite så man inte blir "immun" mot sin deo. När jag bara ska vara hemma använder jag ingenting och det funkar rätt bra det med, faktiskt. Så mitt tips där är att ge det lite tid, försök vara helt deofri så ofta det går och var snäll mot armhålorna - torka inte ut huden med tvål och kemikalier. Då klarar den av svetten bra själv.
-
Just det, apropå honung. Visst är det några som har bytt ut handfatstvålen på toaletten till honung? Hur har ni då? En flaska med flytande, eller en burk med fast och hur tar ni i så fall den? Det känns ju inte helt fräscht att doppa ner fingrarna rätt i burken när man just varit på toa. Både mina och dotterns händer börjar bli väl torra nu när solen börjar bränna, så honung och en liten pump med olja vid handfatet vore nog idealiskt. Annars glömmer jag att smörja in händerna.
-
PrettyUgly - det räcker faktiskt att tvätta med vatten även om jag skulle stinka ordentligt (vilket händer väldigt sällan). På morgonen brukar jag ta en frottélapp och blöta och tvätta av. När jag duschar skrubbar jag med skrubbvante. Passa på när bebisen kommer att skippa deon helt när du ändå bara lullar runt hemma. Bebisen gillar garanterat din svettlukt bättre än parfym. Jag upplevde samma sak med kristalldeon, att den inte hjälpte alls. Men nu funkar den bättre och bättre. Jag tror att det handlar om att huden måste återhämta och stabilisera sig innan man är mottaglig för mildare deo.
Ladydhamer - ljuva minnen... avslag, mjölkstockning, dyngsurt täcke, ooooont när man kissar Två månader kvar - tjohooo! Men det är ju värt det tusen gånger om
-
Jag gillar raffinerad kokosolja. Alltså då man behandlat den för att ta bort lukt och smak (och säkert en hel del näring också iofs...). Jag har lite svårt för kokosdoften, men det är väl en vanesak också, jag får fortfarande 80-talsvibbar, Hawaiian tropic soloja - hu.
-
Det är ju en jättebra idé! Har inte heller sett någon. Inte har jag letat efter någon heller... Starta en om du inte hittar någon.PrettyUgly skrev 2008-05-08 20:52:19 följande:Finns det förresten en tråd någonstans som jag har missat om naturlig babyvård?