nilla 1972 skrev 2008-07-05 23:14:33 följande:
vill börja med en stor ursäkt skrev en gång att jag tyckte det va äckligt å inte tvätta håret med schampo, förlåt visste inte bättre.hoppas ni kan hjälpa mig ändåjag har det senaste anv bara balsam schampo iggr iv.och sunsilks levin balsam. tyckt det funkat bra har självlockigt hår.men så har jag börjat läsa lite och det är helt fel schampo.det ska va utan silikon osv.kan någon vänlig människa tala om några balsammärken som är rätt några billiga några dyrare hos frisören och om det finns något levin balsam som funkar. jag blir alldeles snurrig i huvudet av alla ingr.vill inte göra egna, äppelcidervinäger är ok det har jag testat ibland.sen förstår jag inte vitsen med att tvätta håret en sista gång??ok att man inte ska anv shampo mer men behöver jag tvätta med shampo ändå??när mitt hår är fuktigt tar jag i levin balsam och sen wellas shockwawes(frisyrgele)HELT FEL MEN HÅRET HAR BLIVIT BÄTTRE MEN ÄR IBLAND RISIGT O FRISSIGT.jag förstår att håret kan bli kanon fint men va ska jag använda.??tack på förhand o felstavningar bjuder jag på
Du behöver inte be om ursäkt, det är väl fantastiskt att man får lov att ändra uppfattning och testa nya saker.
Anledningen att du ska tvätta en "sistagång" med silikonfritt schampo är att du ska få bort den silikonhinna som finns runt hårstrået. Den gör att inga produkter kan tränga in på djupet i hårstrået. Silikonet gör att håret ser fint och glansigt ut, men innanför ytan så blir det lätt brist på fukt. En sistatvätt ska som sagt göras med ett silikonfritt schampo, det finns speciella "clarifying-schampon" att köpa hos frissan. Men det är ju lite onödigt att lägga pengar på för en enda tvätt. Så jag rekommenderar en rejäl bikarbonattvätt följt av ett godkänt balsam och/eller äcv/citronskölj och sen lite (en droppe) olja i topparna.
Att ditt hår är frissigt ibland kan ju bero på att du använder olika schampon och balsam. jag har ingen koll på de du har listat vad de innehåller. Om du för det mesta tvättar med silikonprodukter och sen någon gång kör utan, så är det ju inte konstigt att håret reagerar.