• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Nä, hundar luktar inte mumma. Men å andra sidan putsar de sig inte heller - de gillar ju att bada för det mesta. Titta på en katt - reder ut pälsen med sin sträva tunga (svinhårsborste) och skyr vatten som pesten. Och katter som sköter pälsen luktar inte illa. Eller en fågel - drar med näbben längs fjädrarna så att de blir fina igen. Nåväl - det skulle som sagt vara intressant att testa och se hur håret reagerar.

Men en dusch i sommarvärmen är ju som sagt inte helt fel det heller.... Det blir ju inte samma avsvalkande effekt om man inte blöter skallen.

Intressant är i alla fall att se hur ens perspektiv ändras på relativt kort tid - för ett år sedan skulle jag ha rynkat på näsan och trott att vederbörande var knäpp i huvudet om någon föreslog det.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • mejram
    ASHE skrev 2008-06-29 16:58:47 följande:
    Förlåt, men jag orkar inte läsa igenom alla trådar för att få svar. Någon som vet vad man kan använda från Lush. Jag funderar på deras shampokakor, om det är okej eller om dom också är "förbjudna". :PHoppas någon vet.
    De kan ju verka bra, eftersom de innehåller få ingredienser och mest naturliga sådana. MEN, de innehåller SLS, det starka sulfat som gör att det löddrar och löser upp fett - alltså uttorkande för håret. Dessutom är nog kakorna sämre än flytande schampo i det hänseendet att det är svårt att späda ut dem. Med flytande schampo kan man ta ett par droppar och blanda med en hel del vatten, kakan ska man ju i princip gno mot håret direkt. Kolla på lockig.se - där finns det jättebra information om vilka ämnen man ska undvika.
  • mejram

Och äcv är inte någon tvätt, utan bara skölj...

Men du har helt rätt i att det allra första man bör läsa innan man gör något annat är TS i ursprungstråden. Där finns en hel del förklarat.

Fast själva idén med ett lexikon är inte alls dum - jag fyller på (och ändrar) lite:

----------------------------------------

- ÄCV - ÄppelCiderVinäger, används utspätt som sista eller näst sista sköljvatten efter schampofri tvätt

- OCM - Oil Cleansing Method - ansiktstvätt med ricinolja och solrosolja (eller annan olja), beskrivning och recept finns i bloggen

- CO - Conditioner Only, håret tvättas enbart med silikonfritt balsam

- Havretvätt - Torrschampo av mixade havregryn masseras in i hårbotten och borstas ur med tät svinhårsborste

- WO - Water Only - Hårtvätt med enbart vatten och massage av hårbotten

------------------------------------------

Så, nu kan någon annan ta över och lägga till och ändra lite

• mejram

PrettyUgly - nu blev jag ju helt ställd Förvånad!! Tycker att jag har fått massor av kluvna hårstrån på sistone. Jag jagar dem ett och ett med saxen, men hinner inte ikapp, så jag är på väg att ta mig till en frisör. Har mest tänkt att det är normalt slitage eftersom det var ett halvår sedan jag klippte mig. Kan det alltså vara min älskade borste som är boven?? Gråter Definitivt läge att införskaffa en ben- eller hornkam som alternativ - det borde väl vara skonsammare. Beställde ju en sådan på hantverksmässan i höstas, men har inte hört ett ljud från slöjdaren, så jag anser den affären vara avbruten.

Tack för varningen!

• mejram

Ja, när jag tänker efter nu så är det ju inte så konstigt. Svinhåren är ju trots allt rätt vassa i kanten - inte ett duggg konstigt att den sliter på håret. Men hur ska jag lyckas få håret sådär blankt och fint nu då Fundersam ?? I morse blev det bara fingerkamning, borsten ska få ligga ett tag nu, kanske jag kommer ikapp med min jakt på kluvna hårstrån och slipper gå till frissan. Och så får jag väl bli duktig på att massera hårbotten med fingrarna igen. Det gjorde jag rätt mycket i början.

• mejram

Jag har faktiskt börjat olja med jojoba då och då, just för att jag tycker att det börjar bli slitet. Brukar olja på kvällen så sugs det in ordentligt under natten. Eller så oljar jag på morgonen om jag sätter upp håret, så får det ligga och gotta till sig ordentligt. Det är väl egentligen inga större problem att sluta borsta, bara en vanesak. Kunde jag sluta med schampo ska jag väl klara borstningen också Men på något vis måste jag ju transportera ned sebumet från hårbotten till längderna, eller det kanske inte heller behövs nu när håret så gott som kommit i balans.

Hårgafflar blir nog min melodi inna håret växt någon decimeter till, så jag hoppar över beställning denna gång, ska nog satsa på en bra kam först och främst. Kostkamm hette det tyska stället, förresten.

• mejram
    PrettyUgly skrev 2008-06-30 14:24:49 följande:
    Fast det om något sliter verkligen på håret. Det borstar upp "fjällen" eller vad man nu ska kalla det på hårstråna och försvagar håret som mycket lättare går av. Det finns en jättebra sida för att illustrera det men jag har tyvärr inte den adressen sparad >.
    Fast hon menar inte att tupera och kamma från topp till rot, utan att man lutar sig framåt och borstar från rot till topp medan håret hänger mot golvet, sen slänger man bak huvudet och har världens största hår.

Att håret blir flygigt i början är mest för att det inte finns något sebum i det tror jag.
  • mejram
    Claudia gbg skrev 2008-06-30 19:49:23 följande:
    apropå borstar, Svinborst är ju svindyrt (haha, jag vet, inte roligt )Funkar inte den med sviinborst o nylon?Förklara för mig varför svinborst är så himla bra jämfört med vanliga borstar.
    Jag ska inte svara mer på frågor om borstar, tror jag Måste komma överens med mig själv om det är bra eller dåligt först. Men svinborsten är ju ett naturmaterial som suger upp och fördelar fett på ett sätt som inte syntet klarar av.

Ska nog börja hänga lite på LHC igen, jag var så himla inspirerad ett tag och gjorde nya håruppsättningar och höll på. Dags att fylla på inspirationen igen.
  • mejram

Visst har du självfall Magrat! Min dotter har underbara små lockar i nacken som jag så gärna vill ska finnas kvar. Och jag inser att jag nog har borstat henne för mycket också, för då drar jag ju ut lockarna. Man kanske ska börja ploppa henne.....nja, det fungerar nog sådär på en trotsig fyraåring...

Är nu inne på dag tre utan borste. Och jag lever än så länge Satte i en SMT i längderna i måndags kväll, satte upp i knut och sov med härligheten (handduk på kudden). Sen gjorde jag en WO på morgonen och drog därefter en citronskiva över håret, sköljde med vatten och slutsköljde sedan med nässelte med någon tesked citron i. Lät det hänga en stund för att torka till och satte sedan upp det i knut. Ingen kamning, ingen fingerkamning - ingenting. På eftermiddagen tog jag ner knuten och fingerkammade det - inte trassligt alls, sen satte jag upp det igen.

Rent utredningsmässigt klarar jag mig hur bra som helst utan både kam och borste. Det jag saknar är volymen och glansen jag får fram med borsten. Återstår att se om jag märker någon skillnad på håret, men det lär nog ta sin lilla tid.

Emre o Leo - snart kommer du att inse att det går mycket fortare md en havretvätt än en vattentvätt där håret måste torka efteråt innan det går att göra något av det.

• mejram

Sötsugen - jag uppdaterar lexikonet lite. Recept på SMT finns i bloggen. Utförlig beskrivning på att ploppa finns på lockig.se

---------------------------------------------------------

- ÄCV - ÄppelCiderVinäger, används utspätt som sista eller näst sista sköljvatten efter schampofri tvätt

- OCM - Oil Cleansing Method - ansiktstvätt med ricinolja och solrosolja (eller annan olja), beskrivning och recept finns i bloggen

- CO - Conditioner Only, håret tvättas enbart med silikonfritt balsam

- Havretvätt - Torrschampo av mixade havregryn masseras in i hårbotten och borstas ur med tät svinhårsborste

- WO - Water Only - Hårtvätt med enbart vatten och massage av hårbotten

- SMT - Snowymoon's Moisture Treatment - hårinpackning av aloe vera, balsam och honung

- Ploppa - ett sätt att torka håret för att få maximalt med lockar, man låter håret falla ned i en microfiberhandduk och knyter den och så får den sitta tills håret torkat.

----------------------------------------------------------

• mejram
    tyresö skrev 2008-07-02 20:34:26 följande:
    måste fråga er som använder olja i badet hur ni får rent badkaret? hade i olivolja och det är alldeles oljigt och halt i badkaret nu.. några tips på vad som löser olja?
    Diskmedel, särskilt YES. Jag har ledsnat på att göra rent badkaret, så jag kör all olja efteråt medan huden fortfarande är blöt. Annars gillade jag att smörja in mig med olja innan duschen.
    Tant Elin skrev 2008-07-02 21:54:18 följande:
    har också kliande hårbotten, men det har blivit mkt bättre. Gnuggar in lite jojoba olja i håret kvällen innan jag ska tvätta och jag tror banne mig det fungerar Kör iof CO, men sulfatfritt shampo måste ju vara bättre än vanligt iaf
    Fast Urtekrams schampo är inte sulfatfritt. Men de kallar det för försåpad kokosolja eller något sådant i stället för att det låter bättre. Ur hårsynpunkt är det ingen större skillnad mot "vanligt" schampo, tror jag. Men etiskt och miljömässigt är det såklart bättre med ett ekologiskt schampo.
  • mejram

Var inne på Moonsun i Gaml aStan i dag och de är inte längre inspirationsbutik för Crearome. De har bara ett mycket sparsamt urval av deras produkter. Fick i alla fall köpt sheasmör och kokosolja. (Hade ju kunnat traska uppför backen till Gryningen, men vem orkar det när man är gravid i v 38??) Så+ nu är det postorder som gäller om man vill handla Crearome - eller passa på när man är på utflykt. De håller tydligen på att göra om hela sitt koncept med inspirationsbutiker, eftersom det tydligen inte var särskilt lönsamt.

Angående halvhjärtat no 'poo, så tror jag att det är svårt. Inte för att det är dåligt för håret - absolut inte, men det blir svårt att få de resultat man vill ha om man inte gör det helhjärtat. Håret får ju liksom inte en chans att återgå till sitt naturliga tillstånd om man blandar in schampotvättar och silikonbalsam lite då och då.

Jag sjunger också citronens lov just nu. Smörjer armhålorna med kokosolja och blaskar sen på lite pressad citron. Gick hela heta långa dagen i går, i solgass på restaurang, på Skansen, promenad hit och dit. Och jag svettades rejält. Men ingen lukt!! Och så har jag haft citronskölj i håret de sista två tvättarna och jag tycker nog att det blir riktigt mjukt och fint.

Borstfria livet fungerar bra. Det gör dessutom att jag blir duktigare på att sätta upp håret och då kan jag kladda på lite mer olja på topparna, eftersom de inte syns ändå. Jag struntar nog i frissan och hoppas att håret stärker till sig och slutar upp med att klyva sig. Köpte body shops träkam i dag - får se vad den kan bidra med.

• mejram
    nilla 1972 skrev 2008-07-05 23:14:33 följande:
    vill börja med en stor ursäkt skrev en gång att jag tyckte det va äckligt å inte tvätta håret med schampo, förlåt visste inte bättre.hoppas ni kan hjälpa mig ändåjag har det senaste anv bara balsam schampo iggr iv.och sunsilks levin balsam. tyckt det funkat bra har självlockigt hår.men så har jag börjat läsa lite och det är helt fel schampo.det ska va utan silikon osv.kan någon vänlig människa tala om några balsammärken som är rätt några billiga några dyrare hos frisören och om det finns något levin balsam som funkar. jag blir alldeles snurrig i huvudet av alla ingr.vill inte göra egna, äppelcidervinäger är ok det har jag testat ibland.sen förstår jag inte vitsen med att tvätta håret en sista gång??ok att man inte ska anv shampo mer men behöver jag tvätta med shampo ändå??när mitt hår är fuktigt tar jag i levin balsam och sen wellas shockwawes(frisyrgele)HELT FEL MEN HÅRET HAR BLIVIT BÄTTRE MEN ÄR IBLAND RISIGT O FRISSIGT.jag förstår att håret kan bli kanon fint men va ska jag använda.??tack på förhand o felstavningar bjuder jag på
    Du behöver inte be om ursäkt, det är väl fantastiskt att man får lov att ändra uppfattning och testa nya saker.

Anledningen att du ska tvätta en "sistagång" med silikonfritt schampo är att du ska få bort den silikonhinna som finns runt hårstrået. Den gör att inga produkter kan tränga in på djupet i hårstrået. Silikonet gör att håret ser fint och glansigt ut, men innanför ytan så blir det lätt brist på fukt. En sistatvätt ska som sagt göras med ett silikonfritt schampo, det finns speciella "clarifying-schampon" att köpa hos frissan. Men det är ju lite onödigt att lägga pengar på för en enda tvätt. Så jag rekommenderar en rejäl bikarbonattvätt följt av ett godkänt balsam och/eller äcv/citronskölj och sen lite (en droppe) olja i topparna.

Att ditt hår är frissigt ibland kan ju bero på att du använder olika schampon och balsam. jag har ingen koll på de du har listat vad de innehåller. Om du för det mesta tvättar med silikonprodukter och sen någon gång kör utan, så är det ju inte konstigt att håret reagerar.
  • mejram
    Miss T skrev 2008-07-06 15:07:08 följande:
    Jag ska strax uppdatera bloggen med diverse recept. Vissa har mindre vanliga ingredienser men kan va kul o prova. Sedan finns det lite "missvisande" instruktioner. T ex kamma igenom håret efter ha applicerat inpackning. Eller sköja olja och/eller ägg blandning med varmt vatten.  Jag tror det är fri tolkning ang tilllämpningen.  
    Vodka och cognac! Perfekt för en stackars gravid kvinna som inte får dricka eländet.
  • mejram
    Emelie88 skrev 2008-07-08 21:13:56 följande:
    Heej!Är ny här och undrar om ni vill tipsa om ett bra balsam som man kan använda :) Gärna billigt!
    http://lockig.se/forum/viewtopic.php?t=250

Lockig.se har en lista med bra balsam. Vilket som fungerar för just dig är svårt att säga, eftersom olika balsam fungerar olika på olika hår. Det är bara att testa sig fram.
  • mejram

Precis vad jag tänkte säga. Jag tror inte att det spelar så stor roll vilken tvättmetod man använder, utan det är vattenkontakten man ska glesa ut, så fettproduktionen hinner balanseras.

Hoppas på lite varmväder nu, så kan man gå i oljad "badstrandsuppsättning" med i princip hur skitigt hår som helst utan att någon reagerar.

• mejram

Grattis Pormoicheia

Mitt hår blev riktigt kladdigt de första månaderna, men nu mot slutet blir det bara torrare och torrare. Och vad sjutton var det jag läste om håravfall vid amning. Jo, det var att lågt Hb kan orsaka håravfall och efter en förlossning sätts ju verkligen järndepåerna på prov. Så jag ska nog försöka järnboosta nu de sista självande dagarna för att inte Hb ska sjunka för lågt. Det är ju annars klassiskt att man tappar hår när man ammar.

• mejram

imsel - jag tycker rasul torkar ut en hel del, så jag skulle aldrig använda det så ofta som varannan, var tredje dag. Max en gång i veckan. Går det inte att göra WO med citronskölj varannan tvätt i stället för schampo/rasul? Och om du vill testa om det är proteinerna som är boven, ska du absolut inte prova ägg - det är ju massor med protein.

• mejram

Jag är också hopplöst lat. Ju mindre jag behöver joxa och mixa - desto bättre. Hade det funkat med bara vatten till allat hade det varit underbart - får se om man kommer dit någon gång.

Whintra skrev 2008-07-13 09:01:43 följande:
    Är det någon av er som har sköra naglar och trasiga nagelband måste ni bara testa nageloljan som jag lagt upp i bloggen...så bra! *älskar*
    Mitt bästa tips för sköra och torra naglar är håbottensmassage! Fem minuter med fingertopparna i hårbotten varje kväll gör underverk. Cirkulationen i fingrarna ökar och hårets sebum mjukar upp och stärker.
  • mejram

Grattis Glass! Själv sitter jag här med min fem dagar gamla son vid bröstet.

Nu är verkligen läge att glömma bort håret. Har inte borstat det på .... blir det tre veckor nu? Har det alltid uppsatt. Var till och med tvungen att se till att det blev en stadig inbakad fläta innan jag åkte in till förlossningen Och deo är ju bra att undvika nu när man ammar för att inte utsätta lilleman för en massa främmande dofter. Synd bara att man måste duscha sig så ofta där nere - det torkar ut benen och fötterna...

Rosieposie - regnvatten är jättebra för håret eftersom det är mjukt. Har du möjlighet så testa absolut att skölja med det.

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård