• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

sommarochsol - min svinborste är verkligen min bästa kompis. Men så har jag ju spikrakt hår också, förstår att det blir lite annorlunda med lockar. Jag borstar håret länge varje morgon och det tar bort en hel del damm och fördelar fettet.

Du kan inte testa en gles kam i trä/horn? En del säger att det ger lika bra effekt som svinborste.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • mejram

sötsugen - gjorde du någon "sistatvätt" innan du körde CO? Har du använt produkter med silikoner i innan, så sitter silikonet kvar i håret och balsamet kan inte göra rent. Det kan ju vara det som spökar. Gör en rejäl bikarbonattvätt så får du bort allt gammalt grejs från håret och kan börja på ny kula med rent, mottagligt hår.

• mejram

sötsugen - det går att göra bikarbonattvätt på liute olika sätt. Man kan blanda någon/några teskedar bikarbonat med vatten i en flaska och sedan massera in detta i hårbotten och längderna, skölja ur med vatten och sedan skölja med utspädd vinäger/citron. Eller så tar man en rejäl näve bikarbonat och droppar på lite vatten i handen tills det blir lite slush-aktigt och masserar in på samma sätt och sköljer som ovan. Detta skrubbar även ren hårbotten riktigt ordentligt. Men det är rätt uttorkande, vinägern motverkar en del, men man kan gärna göra en silikonfri inpackning efteråt (balsam, honung och aloe vera t.ex)

Sen kan man använda bikarbonat som "förstärkning" i olika sorters tvättar.

Dubbelkolla ditt balsam också, så det verkligen inte innehåller något "otillåtet". En bra lista finns på lockig.se

• mejram
    SaramedM skrev 2008-06-25 12:54:31 följande:
    Har ni nått tips för mina torra ben och fötter?Jag får som torra rutmönster på benen och vet inte vad jag ska göra för att bli av med det!
    Skrubba i duschen med borste eller handskar och blaska på rejält med olja medan du fortfarande duschar. Smörj eventuellt med lite mer olja när du kommit ut ur duschen. Eller gör en olivolje/sockerskrubb. Just skrubbandet har varit A och O för mina torra ben, det räcker inte att bara smörja.
  • mejram

Skölj med kallt vatten, bara. Lukten brukar försvinna när håret torkar.

• mejram

Magrat, jag har också hängt där en del och dreglat över alla fantastiska frisyrer och acessoarer. Har letat i afrobutiker och på hantverksmässor. Jag till och med frågade en sameslöjdare om han kunde tillverka hårgafflar i renhorn. Och jovisst, men dyyyyyrt. Är faktiskt lite sugen på att karva lite i en träbit själv. Men de som du länkar till är ju jättefina och dollarn är onekligen fördelaktig just nu. Ska du beställa något, så hojta, då kan vi dela på frakten.

Jag har någon liten gaffel i plast som jag hittat på Glitter och den är bra. Det är stor skillnad mot en pinne, särskilt med min mittemellanlängd på håret, som dessutom är rakt och halkigt. Men någon trägaffel har jag inte sett i Sverige. det finns någon tysk sida med hårgrejer, ska se om jag kan leta upp den igen, de säljer även benkammar som jag är intresserad av.

yatsy - jag tillverkar inte själv, men Crearome har ALLT du behöver vad gäller burkar, flaskor och ingredienser.

• mejram
    Claudia - välkommen till sekten

Jag känner lite som du att CO inte riktigt stämmer överens med vad jag vill rent etiskt. Därför försöker jag hålla mig till nässla, honung, rasul och WO. Men faktum kvarstår att CO fungerar otroligt bra - tyvärr... Sen är det så med de billiga skitbalsamen som fungerar bäst till CO, att de faktiskt innehåller rätt få ingredienser. Urtekram är bra, men dyrt när man behöver så mycket och många tycker inte att det fungerar så bra heller.

Jag fick kanonbra resultat med utspädd rasul och ÄCV. Likaså nässelte med honung. Man ska bara orka ta den lilla extra minuten att förbereda duschen innan man satt på vattnet.

Emre o Leo - ÄCV fungerar som balsam, surheten gör att fjällen på hårstråna lägger sig ned och håret blir slätt och lättkammat. Bikarbonat är rätt kraftigt och uttorkande, så någon form av efterbehandling behövs nog. ÄCV, citron eller annat surt. Hårbotten mår bra av att sänka ph-värdet också. Jag försöker skölja hela huvudet när jag väl orkar köra med ÄCV (alldeles för sällan).

Mitt hår har blivit mycket fylligare och formar sig bra utan styling. Bäst är det efter tre-fyra dagar. Svinborsten är till stor hjälp här, hundra tag varje morgon. Lite samma effekt får man om man masserar hårbotten ordentligt varje kväll. Rena fingrar och så sitter man i soffan och masserar små cirklar en kvart eller så varje kväll. Havretvätt får mitt hår att stå rätt ut från huvudet - det kanske kan vara något. Framför allt - glesa ut tvättarna, så håret får stadga från sitt eget sebum.

Moneysister - rasul var min räddning när jag inte orkade gegga. Väldigt enkelt att använda, massera in - skölj ur, inget "låt sitta en halvtimme" eller så.

NoMatter - Så är det för mig också, pinnar fungerar inte om jag inte gör en supertajt knut á la ansiktslyftning. Men gafflar fungerar - de låser håret på ett annat sätt. Men jag tror att hårlängden har väldigt stor betydelse, och givetvis hårkvaliteten. Ett lockigt hår låser sig ju mycket lättare än ett rakt.
  • mejram
    Svar på #932
    ÄCV ingår ju i nattkrämen i originaltråden, så det ligger nog mycket i det. Lite citron i armhålorna kanske?...... hmmm, måste testa....
  • mejram
    helene306 skrev 2008-06-27 23:03:56 följande:
    Måste fråga, OCM vad är det förkortning på, läste lite från en länk i TS? Kan man köra det på fet hy? Är det inte risk att hyn blir sämre och fetare?? Hur ofta gör man detta?
    Oil Cleansing Method - fungerar alldeles strålande på fet hy. Man får prova sig fram vilket förhållande ricinolja/solrosolja (eller vad man nu blandar ricinen med) som fungerar bäst för en själv. Hyn blir definitivt inte fetare, eftersom den inte behöver överproducera fett för att kompensera det som man tvättat bort. Görs så ofta man känner att det behövs. En gång i månaden eller varje dag. Själv tror jag på att låta huden vila från all sorts rengöring så mycket som möjligt, det mår min hy bäst av i alla fall. Så jag ocm-ar någon gång när jag får ett infall.
  • mejram

I den här tråden har vi inte diskuterat NW eller SO. No Water eller Sebum Only. Alltså att man inte ens tvättar håret med vatten. Bara massage och borstning för att få håret helt mättat med sebum och bli "självrenande" som ex djurpälsar eller fågelfjädrar. Jag är lite sugen på att testa det nu när jag ska vara mammaledig. Men å andra sidan händer det så mycket med håret när man ammar, så det kanske är fel tillfälle ändå.

Vad jag ville komma till var att även här är massagen central. Till och med så att man ska riva lite med naglarna i hårbotten för att lösgöra smuts som man sedan borstar ur. 

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård