• Magrat

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Sodium Lauryl Glucose är en tensid.
    Jag tror att den är mildare än Sodium Laureth Sulfate, men vet inte HUR pass mild den är, tyvärr.

• Magrat

Bioluminescence skrev 2008-05-14 13:09:41 följande:

Jag har återfunnit min solkräm från förra året (innan No'Poo)och tycker att ingredienslistan låter rätt bra, någon med mer kunskap som vill ta sej en titt?
    Det finns säkert värre krämer, men när jag googlade på Ethylhexyl Methoxycinnamate fick jag fram detta:
    "Känns kemiskt solfilter ändå inte helt okej? välj då i alla fall bort krämerna som innehåller 4-methyl-benzylidene camphor (4-MBC), octyl-methoxycinnamate (även kallat ethylhexyl-methoxycinnamate) och benzophenone. År 2001 visade nämligen en studie i Schweiz på sambandet mellan dessa kemikalier och bröstcancer."
    Det kom från en sida som har mycket info om solkräm över lag, länkar till den här:
    nyans.blogsome.com/2007/03/26/valkommen-sol/
    Sen innehåller den parfym vilket kan vara precis vad som helst, det beror ju på hur mycket du vill undvika parfym över huvud taget.
  • Magrat

Maja Gräddnos skrev 2008-05-15 09:20:13 följande:

Det funkar tyvärr inte så bra för mig eftersom jag har lugg och den isåfall kommer att stå rakt upp som en våg på huvudet *fniss*Jag hade mycket hellre haft platt rakt hår hela tiden, då vet man vad man har att jobba med. Mitt hår är liksom bara oförutsägbart och svårarbetat.
    Kan du inte prova att få till en plopp som lämnar själva luggen utanför?
    Annars kan du prova direkt på morgonen att ta lite aloe vera gel och eventuellt en (1!) droppe olja, gnugga mellan handflatorna och stryk ut längs håret, sätt upp i en knut medan du gör dig i ordning och äter frukost, när du sedan ska gå ut tar du ut knuten och bara försiktigt fluffar håret med händerna. (Eventuellt red ut med fingrarna.)
    Experimentera lite på helgmornarna.
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-05-12 13:08:13 följande:
    Vill tipsa om fraktfritt hos bodystore denna vecka. Passa på! 
    Tack för tipset!
    Nu ska jag köpa på mig rasullera, aprikoskärnolja, jojobaolja och kanske några fler eteriska oljor också! Sandelträ och blå kamomill är jag så sugen på...
    *tittar i plånboken*
    Hoppas lönen kommer tidigt denna månad.
  • Magrat

NoMatter skrev 2008-05-15 11:04:04 följande:

Ploppa? *ser HELT förvirrad ut*
    Att ploppa eller plunking som jag tror det kallas på engelska är att ta en handduk om håret när det är fuktigt, men i stället för att göra en vanlig turban, försiktigt trycka håret mot handduken och låta lockarna falla naturligt på plats, handduken håller fast de hoprullade lockarna mot huvudet samtidigt som håret torkar och man får ett naturligt utseende på lockarna när man dagen efter (en del sover med plopp) tar bort handduken.

Länk till lockig.se som diskuterar fenomenet.
    lockig.se/forum/viewtopic.php&t=216
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-05-15 12:49:04 följande:
    Va gör aprikoskärnoljan? Jag funderade lite på den men jag tog morotsolja o gurkmejsolja(rätt?) istället. Gurkoljan lät sååå bra och hoppas jag inte blir alldeles för orange av morotsoljan.
    Gurkörtsolja är ju jättebra, jag brukar ha det eller svart vinbärsolja i min ansiktsoljeblandning. Mycket hög halt GLA!
    Morotsoljan ska man nog bara ha lite åt gången av, annars kan det nog bli lite konstig färg.
    Aprikoskärnolja var den första oljan jag hade hemma som hudvård. Jag gillade den jättemycket men den är så dyr att jag har testat en massa andra ett tag nu. Den påminner mycket om mandelolja men eftersom jag är nötallergiker vill jag undvika just mandelolja (även om det inte ska vara så väldigt stor risk med allergier mot oljor).
  • Magrat

MinaHjältar skrev 2008-05-15 13:03:28 följande:

Är ny i tråden och undrar vad man kan tvätta håret me istället för shampoo?
    Bäst är att klicka på länkarna i TS och läsa lite i de första trådarna.

Men kortfattat är här några saker att tvätta håret med:
    Vatten (WO)
    Balsam (CO)
    Bikarbonat
    Ägg
    Rasullera
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-05-15 14:00:14 följande:
    Det var till Magrat. Glömde skriva det innan...Det var du som tipsade om Fontanas advokatolja va? Vet du om alla deras oljor är oraffinerade och/eller kallpressad? Tänker köpa deras olivolja. Lite dyrare men förhoppningsvis bättre.
    Ja, jag och någon mer har fontanas avokadoolja.
    När det står extra virgin på en olja ska den vara kallpressad och då bör den också vara oraffinerad (avokadooljan var det enligt det svar jag fick från fontana och olivoljan borde hålla samma kvalitet).

Angående gradering av kvalitet på olivolja:
    "Extra-virgin olive oil comes from cold pressing of the olives, contains no more than 0.8% acidity, and is judged to have a superior taste. There can be no refined oil in extra-virgin olive oil.
    Virgin olive oil has an acidity less than 2%, and judged to have a good taste. There can be no refined oil in virgin olive oil.
    Pure olive oil. Oils labeled as Pure olive oil or Olive oil are usually a blend of refined olive oil and one of the above two categories of virgin olive oil."
  • Magrat

Graderingen ska alltså gälla generellt för olivoljor, inte bara fontana specifikt...

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård