• Magrat

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Alla oljor man använder till hudvård bör vara kallpressade, inte bara de man har i ansiktet.

De kallpressade är den som kommer från första pressningen, den är oftast mycket bättre, det är mindre risk att det följer med andra ämnen som skal eller frö eller annat.
    Varmpressade och extraherade oljor kan man få mer än själva oljan från vad som nu används, därför raffineras ofta dessa, men då kan det i stället också försvinna vissa nyttiga ämnen som man kanske ville ha kvar.
    Något enhetligt och glasklart svar har jag inte, utan detta är en uppfattning som jag läst mig till.
    Du kan börja läsa här: www.shenet.se/ravaror/olja.html

• Magrat

Jag tänkte också i början att jag bara skulle testa. Var nyfiken på hur man skulle kunna få håret rent med bara vatten.
    Sen att jag jublade över att ha härliga oljor isf mineraloljebaserade krämer med parfym till dottern var också en faktor.
    Jag anser inte att jag blivit någon fanatiker på något sätt, men om man tittar i badrummet hemma så finns det bara tvål kvar. Allt annat är oljor eller egenhändigt gjorda lotions och deo. Tja, tandkrämen också, men jag har i alla fall bytt till Urtekram och kör varannan gång utan fluor. Jag kanske är fanatisk i alla fall?

• Magrat

Och ett tillägg: Det MÅSTE inte vara kallpressade oljor till allt, det är naturligtvis en smaksak.
    Om man nu vill ändra sina rutiner och ha bättre varor är det säkert bättre att övergå till varmpressade oljor från mineralbaserade, parfymerade produkter. Men om man nu ändå ska försöka hitta naturliga, bättre varianter är det kanske lika bra att byta till det bästa när man kan.

• Magrat

Emre o Leo skrev 2008-06-30 07:58:42 följande:

Hur ska en sån kam se ut för att vara bra? Men svinborsten behöver man väl ändå? Jag tänker på havretvätten.
    En kam bör vara ganska gles och *väldigt* jämn (helst riktigt blankpolerad, minsta ojämnhet sliter ju i håret). Det är en orsak till varför det är bättre med trä eller ben än med plast. Plastsaker har ofta små "skarvar" som kan slita i håret.

Jag har sett träkammar som verkar bra, men inte köpt ännu. Ska önska mig i födelsedagspresent har jag tänkt.

Jag använde svinborsten rätt ofta i början, mindre ofta nu. Kanske en gång i veckan. Visst kan den vara bra att ha, men jag tycker inte att den ska användas varje dag och absolut inte 100 tag/dag som sagts förut. Har man kraftiga hårstrån och inte allt för långt hår kanske man kan komma undan med det, men mitt tunna långa hår kan inte ta det slitaget.
  • Magrat

mejram skrev 2008-06-30 10:40:38 följande:

Men hur ska jag lyckas få håret sådär blankt och fint nu då  ?? I morse blev det bara fingerkamning, borsten ska få ligga ett tag nu, kanske jag kommer ikapp med min jakt på kluvna hårstrån och slipper gå till frissan.
    Lätt oljning varannan dag?
    Det kör jag med och tycker det funkar bra.
    Massage är nog jättebra, jag är tyvärr dålig på det.

Ska förresten slå på stort och beställa hårpinnar från ketylo i veckan eller till helgen (www.ketylo.com/servlet/StoreFront). Var du intresserad att beställa gemensamt eller var det hårgafflar som gällde för dig? Vill ha såna med, Förmodligen någon av dessa stores.ebay.com/60th-Street-Productions-LLC men de är lite väl dyra så jag ska börja med pinnarna, de är sååå läckra att jag bara MÅSTE ha...
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-06-30 11:37:02 följande:
    MagratDu tipsade om Granit som har en träkam för några tjugo. Tror du den funkar? Jag menar om den är "tillräckligt" jämn.
    Träborste var det jag hittade. Har bara sett den en gång (när jag köpte den) så jag vet inte om det tillhör deras ordinarie sortiment.
    Jag är nöjd med den. Tycker piggarna är släta.
    Den är inte så stor, men å andra sidan är den då smidig att ta med sig om man reser bort.
  • Magrat

mejram skrev 2008-06-30 11:51:37 följande:

Hårgafflar blir nog min melodi inna håret växt någon decimeter till, så jag hoppar över beställning denna gång, ska nog satsa på en bra kam först och främst. Kostkamm hette det tyska stället, förresten.
    Ok, då vet jag.
  • Magrat

myso skrev 2008-06-30 11:46:20 följande:

Ingen som vet nåt om det shampot? Inlägg 976..
    Ingen aning. Kolla upp exakt stavning så kanske någon kan googla?
  • Magrat

Miss T skrev 2008-06-30 12:34:05 följande:

Hmm... är det den som har små "kulor" som sitter på piggarna. Isf tror jag jag har sett det annanstans, fast då heter den massageborste.Vilka affärer kan man hitta en träkam annars?
    [/citat]
    spiritsinlove skrev 2008-06-30 12:53:26 följande:
    Förutom min svinborste så har jag denna:
    (tror det stod "naturborste" eller något på när jag köpte den..)
    Klicka
    Kan den vara ok tror ni?
    Muffinstönt, ja, den har små bullar längs ut på piggarna.
    Spirits, ungefär så där ser min andra träborste ut.
    Jag gillar just att det är glest mellan borsten, det blir som en blandning mellan kam och borste - mindre risk att slita på håret.
    Kammar kan man hitta bl.a. på bodyshop (www.thebodyshop.com/bodyshop/browse/product_detail.jsp&productId=prod6270013) eller hos vissa frisörer (Friekosör på Bastugatan i Stockholm har två varianter - men de är dyyyra), säkert även på vissa etniska butiker också, men jag har inte letat så mycket eftersom jag tänkt önska mig.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård