• Magrat

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Apropå Urtekrams No parfum serie (det var PrettyUgly som nämnde dem för några sidor sen): Weleda har en shampoo & body wash för baby som ser rätt okej ut om man vill ha en shampooflaska stående i sitt badrum.
    Jag tänker att det kan vara bra att ha NÅGOT när dottern kladdar färg i håret eller om hon får löss och jag vill ha massor av olja i håret som sen ska bort. Har jag gäster någon gång kanske de vill ha något shampoo-liknande också...
    www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi&funk=visa_artikel&artnr=A4754&extra=
    Den innehåller sockertensid som vad jag förstår är den mildaste tensiden. Frågan är vad tvättaktiva aminosyror är...
    Den är fri från doft-, färg- och konserveringsämnen samt fritt från mineralolja.
    Vad tror ni?

• Magrat

Whintra, den känner jag igen men hade glömt bort! Tack för påminnelsen!
    Tror jag går förbi apoteket på vägen hem och skaffar en sån i stället.

• Magrat
    Miss T skrev 2008-05-18 17:54:13 följande:
    Ok, hittade inte advocadolja men däremot Fontanas olivolja. Nu ska jag blanda ihop en kroppsolja med olivolja + gurkört + morotolja. Får se om det bra. Jag är osäker på mängderna.  Jag tänker göra 100ml totalt, kanske 5% av varje o resen oliv. Va tror ni?Varför ska man blanda det med andra oljor? Morotsolja förstår jag, kan bli missfärgningar men gurkört då?
    Gurkört, liksom många andra riktigt torra och näringsrika oljor KAN du egentligen ha rent, men dels blir det väldigt torrt, det brukar kännas skönare att ha en lite fetare olja som glider bra och som dessutom ger lite skydd, dessutom är de näringsrika ju rätt dyra så det kan vara bra att blanda ut dem för den orsaken också.
    Jag skulle nog ta lite mer gurkört, eller ta en annan torr olja också (säg 10-20 % totalt). Fast jag är inte helt förtjust i olivolja, tycker den tar lång tid på sig att gå in i huden.
    Senaste kroppsoljan jag gjorde var ca 40 % tistelolja och 40 % rapsolja med resten jojoba-, svartvinbär- och druvkärnolja. Den blev väldigt skön, men på gränsen till för torr, ska ha i lite aprikoskärnolja när jag får hem den.
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-05-18 22:27:32 följande:
    Va heter det som man tillsätter för att kräm o sånt ska hålla längre? E-vitamin? Hur vet man när man ska anv det? Tänker på om jag ska ha det i min oljeblandning...
    E-vitamin eller rosmarin antioxidant har man i oljeblandningar eller krämer som har torra oljor för att förhindra att de härsknar.
    Har du en kräm eller lotion med vatten (även destillerat eller hydrolat) tillsätter man parabener som hindrar att vattnet möglar.
  • Magrat
    Björnmossa skrev 2008-05-20 13:40:49 följande:
    Nu när jag kommit förbi tonårshyn känns de annalkande rynkorna plötsligt som ett stort problem... Hur gör ni? Är det fukt som gäller där med?
    Vissa krämer som påstås vara bra mot rynkor skriver att de innehåller A-vitamin, men det ska vara A-vitaminsyra (även kallat retinsyra) om man vill bekämpa rynkor! (A-vitamin kan omvandlas till retinsyra, men de olika sorternas vitaminer omvandlas olika mycket.)
    Nej, jag har inte kollat upp detta tidigare, jag har ingen orsak att fundera över ämnet. *ironisk*

Nyponfröolja har ett naturligt innehåll av retinsyra (ca 125 ug per 100 gram).
    Gurkörtsolja ska vara näringsrik och bra, liksom druvkärnsolja, aprikoskärnolja och mandelolja är bra mellanfeta oljor, medan avocadoolja är en utmärkt fet olja.
    Eteriska oljor: Mandarin, sandelträ, myrra och ett gäng andra som jag inte kommer ihåg.

Sen är fukt inte fel heller, aloe vera gel borde vara bra för alla hudtyper, varför inte mot rynkor också?
  • Magrat
    Björnmossa skrev 2008-05-20 14:19:02 följande:
    Kanske ska testa nyponolja då... är det specialbutiker som gäller? Antar att det inte finns på Konsum.Tack för tipset hörrni!
    Nej, nyponfröolja kan du nog inte hitta på livsmedelsaffären.
    Den finns på Bodystore
    www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi&artnr=A4869&artgrp=1115&Avd=3&visa=73-98&Sort=Beskr&Visn=Std2
    Det är crearomes olja, men det kan säkert finnas andra märken på välsorterade hälskostaffärer också.
  • Magrat

Pormoicheia skrev 2008-05-22 14:29:27 följande:

Är 70:- ett ok pris för 500 ml kokosfett (ekologiskt, kallpressat, luktfritt, ej hydratiserat (vad det nu betyder)Enligt etiketten "bra för veganer"
    Hydratiserat är att man omger med vatten tror jag.
    På shenet står om kokosolja:
    ? Kallpressning: Kopra pressas utan värme (under 30°).
    ? Varmpressning: Kopra pressas med värme (80-120°).
    ? Extrahering: Kopra extraheras med lösningsmedel, t. ex. hexan, bensin. Urkokning med vatten är ovanligt idag.
    ? Raffinering: Alltid; råfett är inte ätligt.

Jag tippar att det är den där urkokningen med vatten som avses.
  • Magrat

tidskriftssamlaren skrev 2008-05-23 09:36:29 följande:

Hon sa att mitt hår är torrt och att det behöver fukt. Det är möjligt att hon har rätt, kanske är det en aning torrt. Vad gör jag då? Köper aloe veragel och gör en sån där SMT? Är det att tillsätta fukt till mitt hår? Någon som brukar göra det? Är det bra?
    Aloe gel borde vara jättebra, likaså SMT.

Men du skulle också kunna testa en aningens anings olja då och då i håret.
    Jag har upptäckt att mitt hår (som alltid varit mer eller mindre torrt) mår bra om jag några gånger i veckan tar två droppar olja, gnuggar mellan händerna, håller huvudet uppochned och stryker försiktigt längs med håret. Främst topparna, lite i längderna, inte uppe i hårbotten. I början är det lätt att ta för mycket så det ser oljigt ut, men om man lyckas att bara ta lite, lite, blir det jättebra.
    Efter lite experimenterande använder jag en blandning av kokosolja och avocadoolja som funkar bäst på mitt hår.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård