• Magrat

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Miss T skrev 2008-06-23 22:30:32 följande:
    Måste fråga er om en sak! Jag ska göra en titthålsoperation nu på torsdag. Jag har fått order om att duscha mig med klorhexidintvål,DesCutan på ons (morgon + kväll och sen tors morgon. Jag ska göra 3 sk dubbelduschar. Vet ni om den tvålen torkar ut håret mkt? Ska jag göra en inpackning eller ngt senare när jag kommit hem.
    Jag har också använt den tvålen, inför mitt kejsarsnitt.
    Ja, den är uttorkande. Tyvärr. Men hellre det och följa läkares råd inför en operation enligt mig.
    Sikta på att göra ett par rejäla inpackningar under helgen bara, tror inte du förstör håret helt, bara tröttar ut det rejält.
    Lycka till!
  • Magrat

Sötsugen skrev 2008-06-25 12:51:38 följande:

Känns lite mysko att leta bland kryddorna efter "schampo" dock =)
    Vänta bara, snart står du vid olje- och vinägerhyllan och letar hudvårdsprodukter.
  • Magrat

tyresö skrev 2008-06-25 09:26:18 följande:

hej på er!Har nu kört med no poo samt naturlig hudvård i lite mer än en vecka. Har märkt att min hy i ansiktet blivit torr, jag som alltid haft fet o blank hy där tidigare.kan det vara så att det är en omställningsperiod? eller att jag alltid haft torr hy men skött den fel? smörjer med olja och hoppas att det torra försvinner snart!med håret går det bättre, räcker att köra CO var tredje dag. Med schampoo behövdes det varje dag! bara att fortsätta och fasa ut balsamtvättarna mer och mer.har även fått min mamma nyfiken å detta, så kul!
    Man kan bli torr, man kan bli fet, hyn kan reagera väldigt olika när man börjar med mer naturliga produkter.
    Så småningom ställer den dock om sig och du märker själv vad den mår bra av.
    Rengör noga (prova gärna OCM, se originaltråden i TS) på kvällen och smörj sedan. Om du är torr när du sedan vaknar kan du smörja med liiite olja, men det bästa är om du kan göra det på kvällen så att du inte rubbar huden för mycket (på natten har den ju inte varit utsatt för några produkter och börjat bilda ett skyddande lager).
    Kul att håret uppför sig. Det kan hända att du snart får en period när håret inte alls beter sig och bara blir fett med en gång. Det är i så fall talgproduktionen som håller på att ställa om sig (den kanske inte har uppfattad ändringen ännu). Vissa får inga problem alls, medan andra har månader av slit innan det blir riktigt bra. Lycka till!
  • Magrat

Sötsugen skrev 2008-06-25 12:57:55 följande:

Magrat: Har redan skrivit en lista...=) Förresten hur gör ni när ni duschar om det inte är dags att tvätta håret? Sköljer ni igenom det med bara vatten ändå eller ska man gå och köpa sig en dusch-huva??
    Tänk bara på att du helst vill ha KALLPRESSADE oljor när du har till hudvård.
    Jag brukar oftast bara duscha när jag ändå ska tvätta håret, men annars sätter jag upp det i en knut.
    Ibland gör jag som Pormoicheia och sköljer igenom med vatten utan att gnugga, men jag undviker gärna det (WO är en av mina tvättar, så det blir nästan tvätt för mig då).
  • Magrat

SaramedM skrev 2008-06-25 12:54:31 följande:

Har ni nått tips för mina torra ben och fötter?Jag får som torra rutmönster på benen och vet inte vad jag ska göra för att bli av med det!
    Torrborsta, skölj och smörj sedan in med en fet olja på kvällen.
    Olivolja, rapsolja, avocadoolja - eller varför inte sheasmör.
    Fötterna kan du dränka i olja och sedan sätta plastpåsar på fötterna medan du sitter i soffan några timmar på kvällen (eller sov så, jag klarar inte det däremot, det blir rätt varmt om fötterna). Torka av fötterna efter några timmar så du inte oljar ned sängen. Tänk bara på att du har någon till hands som kan springa och fixa grejer åt dig under tiden, du vill inte halka omkring i onödan.
  • Magrat

Skrubba antingen bara med scrubbvantar (finns på Åhléns, Bodyshop, etc) eller blanda socker och olja och gnugga på.

• Magrat

Sheasmör: www.shenet.se/ravaror/sheasmor.html
    Ett fast fett i rumstemperatur. Tar man en liten bit i handen och smörjer på huden smälter det av kroppsvärmen.
    Du kan hitta sheasmör i välsorterade hälsokostaffärer.
    Bor du i Stockholm kan du få tag på det i Gamla Stan, på Moonsun.

• Magrat
    Miss T skrev 2008-06-25 13:48:57 följande:
    Sheasmör kan också finnas i flytande form. Har endast sett hos Crearome. Själv tycker jag det är lite bökigt med fast sheasmör. Det smälter inte lika lätt som kokos, man får hålla på mer.
    Sheaolja då. Den kallpressade oraffinerade luktar tydligen lite illa enligt shenet. Vet du om crearomes gör det eller om den är raffinerad?

Jag gillar sheasmör, ffa för att det är lite hårdare. Blandar gärna den med en annan olja så blir det krämigt. Mikra en lien klick sheasmör på låg värme i 10 sek, blanda i ungefär lika mycket rapsolja och när det kallnat har du en mjuk kräm som enkelt smörjs på händer, fötter, etc. Lätt att göra så man kan "tillverka" små satser i taget och behöver inte bekymra sig om konserverings- och antioxidationsmedel.
  • Magrat

Välkommen Popi!
    Hoppas det går bra för dig och skriv här om det är något du funderar över eller bara vill berätta om något.

• Magrat

De få gånger jag har smink tar jag bort med olja. Helst OCM-blandingen jag har i badrummet (85 % rapsolja och 15 % ricinolja), men olivolja/rapsolja eller vilken annan olja som helst (inte de allra torraste kanske) skulle funka.
    Gnuggar försiktigt tills allt är löst, tar bort överflödet med lite bomull och sköljer sedan ansiktet med vatten.

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård