• Magrat

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Jag tyckte också jag fick torrt hår av äggtvätt, och misstänkte att det var pga proteinöverskott. Behöver ju inte vara det, men något att fundera över i alla fall...
    Vill man vara säker på att håret ska dofta gott kan man när man har sköljt klart och sköljer med kallt vatten på slutet, ta en bägare med kallt vatten och ett par droppar eterisk olja (rosmarin är utmärkt håressens - inte bra för gravida dock, då kan mandarin eller lavendel passa om man gillar doften) och hälla över håret det sista man gör.

• Magrat

Glass skrev 2008-06-26 08:23:54 följande:

aha, jag brukar inte ha balsam efter, det hade jag inte  nu heller, eftersom jag glömde bort det, hur man nu kan glömma någonting på typ 2 minuter...Sköljde med ävc, får se om det gör det mindre torrt...
    Om det bara blir torrt i topparna, funkar det inte att göra en lätt oljning av topparna?
    Jag tar ibland en liten skvätt aloe gel och två droppar olja och stryker längs håret när det känns torrt, ibland bara tre-fyra droppar olja i stället (men jag har rätt långt hår).
    Min håroljeblandning är ca 50 % kokosolja och 50 % avocadoolja.
  • Magrat

Jag kör WO varannan gång och "något annat " varannan...
    Har gjort ett eget balsam som jag var väldigt nöjd med men har också varvat med rasul och ägg ibland.

• Magrat

Jag har hängt lite på longhaircommunity och blivit jättesugen på hårsmycken!
    De har trådar där man ser alldeles gudomliga hårpinnar och "hairforks" av olika slag. Men de är dyra, speciellt om man ska beställa från USA.
    Men det verkar tunnsått med liknande saker i lilla Sverige. Det enda jag hittar på internet är denna: heandshe.shop.wosbee.com/PublishedService&pageID=3&action=view&groupID=377
    Nog för att träormen är fin och jag nog ska beställa den, så vill jag ha såna där hairforks.
    Någon som vet var man kan leta?
    Vad sägs om den här: www.etsy.com/view_listing.php&listing_id=12566475
    Eller: www.etsy.com/view_listing.php&listing_id=12767896
    Eller: www.etsy.com/view_listing.php&listing_id=12524687

• Magrat

yatsy skrev 2008-06-26 14:34:30 följande:

vad är avocadoolja och morotsolja bra för? och tistel? alltså om det är nått speciellt man ska ha dom i åtanke för förutom olja :)
    Som somarochsol skriver, läs på shenet för detaljerad info om varje olja.

Generellt kan man säga att har du fet hud kan du använda dig av torrare oljor och har du torr hud vill du ha lite fetare oljor.
    Avocadoolja är en fet olja. Tistelolja är en torr olja.
    Morotsolja är en örtolja, dvs en olja (kan vara aprikoskärnolja eller annan) som har extrakt av i det här fallet morot och karoten i sig för extra näring.
  • Magrat

Pormoicheia och Mejram:
    Jag har testat ätpinnar, har några i håret just nu, men de är lite för långa. Vill samtidigt inte gärna korta dem, de är ju lackerade (har svarta, blanka).
    Jag äger ett par *jättesnygga* hårpinnar i metall med små drakar på högst upp, älskar dem, men vill gärna har flera, helst i trä.
    Det här är ett sagoligt exempel på vad jag tittar på: cgi.ebay.com/Monkthemonk-Vineyard-Spiral-turned-Hairstick_W0QQitemZ120273812846QQcmdZViewItem&_trkparms=72%3A552%7C39%3A1%7C65%3A12&_trksid=p3911.c0.m14#ebayphotohosting
    Eller: www.ketylo.com/servlet/Detail

Och trägafflar sitter ju lite bättre. Jag fixar att sätta fast en knut med två pinnar, men ibland vill man ju ha något osymmetriskt och bara en pinne blir inte så stabilt.

No Matter: Lite är det en vanesak. Beroende på hårets struktur fäster pinnar olika bra. Man kan behöva vicka på pinnen fram och tillbaka och liksom "väva" in den i knuten för bra fäste.

• Magrat

Skrubba är bra för cirkulationen.
    Tänk på att skrubba från fötterna upp mot kroppen, inte tvärtom.

En till sak du kan göra är att smörja benen med en olja som är rik på linolsyra. Tistelolja är en av de som har mest (och även den kallpressade är väldigt billig). Blanda tisteloljan med någon annan olja om du tycker att bara tistelolja blir för torrt.

Från Shenet: "Insmorning av vaderna med olja rik på linolsyra kan lindra eller t.o.m. helt ta bort många av de besvär som följer av dålig blodcirkulation i ben och fötter och i värsta fall slutar med kallbrand och amputation - kärlkramp, svullnad, missfärgning, smärta, bensår, räfflade och spruckna naglar etc. Högst halt linolsyra har livsmedelsbutikens enkla och billiga tistelolja och druvkärnolja, men också olivolja har ibland visat sig fungera"

• Magrat

Kallpressat tistelolja kan man hitta i en del hälsokostbutiker (såna som har både hudvård och mat).
    Vissa större matvarubutiker har börjat få in kallpressade oljor såsom avocadoolja, druvkärnolja mm. (Såg båda dessa av ett annat märke än fontana på ica vid Fridhemsplan igår. Dyra, men de finns i alla fall att få tag på...)
    Minns inte om du skrivit var i landet du bor. Crearaome har inspirationsbutiker där man kan köpa deras sortiment i flera städer. Gå in och titta på www.crearome.se/
    Vissa webshopar har tistelolja:
    www.sannanature.com/ har stora förpackningar och inte billig frakt, men de är billiga på literpriset. 80 kr för 1 liter tistelolja.

• Magrat

Ok, Stockholm kan jag.
    På Folkungagatan har du en butik som heter Gryningen. De har en del oljor till bra priser i matsektionen. Jag köpte tistelolja och solrosolja för runt 35-45 kr för en halvliter har jag för mig. De har även billiga produkter från Urtekram, Weleda och några till om du vill titta på tandkräm och sånt.
    I Gamla Stan har du Moonsun som är en riktig gottebutik. De har Crearomes varor och även om de är lite dyrare än det du hittar på hälsokosten, har du verkligen allt samlat där. Och ofta i lite mindre flaskor så man kan testa några oljor som man är nyfiken på. De har dessutom eteriska oljor, emulgeringsmedel, tomma flaskor och andra tillbehör förutom lite färdiga produkter från Dr Haushka (eller vad märket nu heter) och någon fler.

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård