Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera
Vad skönt att hitta en sån här tråd, eller ja..skönt är ju väldigt för det är ju verkigen inget trevligt vi har drabbats av, men skönt att få prata med andra drabbade om eländet!
Jag födde min dotter för 2 månader sen och fick en total sfinkterruptur.
Anledningen till min skada var att jag hade en väldigt lång förlossning med svaga värkar och det hela fick avslutas med hjälp av både sugklocka och slutligen tång och de fick bokstavligt talat slita ut dottern ur mitt underliv!
Efteråt fick jag rent ut sagt, de jävligaste hemorojder jag kunde tänka mig, kunde knappt gå och hela mitt underliv kändes som ett slagfält som aldrig skulle kunna bli återställt överhuvudtaget. Vet inte hur många stygn jag fick men många blev det både invändigt och utvändigt,fick även djupa vaginala bristningar.
Till råga på allt fick jag besvär med att kissa och fick ha kateter nästan två veckor. Att göra nr 2 var ett rent helvete de första veckorna och jag hade svårt att överhuvudtaget sitta ner på toaletten.
Den informationen jag fick ang min skada var en broshyr på sängen dagen efter förlossningen, inte ett ljud mer! Till råga på allt har min förlossningsjournal inte kunnat återfinnas så jag har inte fått gå igenom förlossningen med min BM vilket känns jättetråkigt! Ska ringa förlossningen en sista gång efter nyårshelgen innan jag får ta i med mer drastiska åtgärder för detta är något som inte ska få hända!
Nu har dett gått 2 mån sen Linnea kom till världen och jag trodde aldrig jag skulle må så bra som jag gör idag, visst har jag lite svårt med gaser och att hålla mig en längre stund om jag känner att det är dags att göra nr 2. De svider ibland i området där jag blev klippt och sex har det absolut inte varit tal om ännu!
Jag trodde verkligen att livet var slut när jag mådde som sämst men nu tänker jag annorlunda och tänker på att allt ju ändå slutade lyckligt och min flicka klarade sig utan men! (vad vi vet ännu)
Detta blev jättelångt men det är verkligen skönt att få prata av sig och dela erfarenheter av fler som gått igenom detta helvete!