• skånetös78

Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera

Nattfjärillinnan: Usch, jag tänker tillbaka på min förlossning när jag läser om din! Jag hade också så fruktansvärt ont men på mitt sjukhus får inte männen stanna kvar på nätterna så när jag rullades ner från operation och fick träffa min man och dotter så fick vi bara vara tillsammans i två timmar innan han blev utkastad och jag lämnad helt ensam med min dotter.
    Det fanns ju såklart klocka man kunde ringa på men jag är en sån människa som har oerhört svårt för att "besvära" vårdpersonal eftersom jag själv jobbar inom vården och vet hur stressigt det är!
    Så varje gång dottern skrek så skulle jag häva mig upp i sängen och amma, vilken tog ca 10 min att bara komma ens till upprätt ställning, och 10 min är lääänge för en alldeles nybliven mamma med oerhörda smärtor och en liten tjej som skriker förtvivlat!
    Jag sov i stort sett ingenting de tre dygn jag låg där, fullt av mammor med bebisar som skrek på nätterna och den sista natten sov jag inget alls och plötsligt rullade de in en kvinna kl 03 som jämrade sig natten igenom eftersom även hon fått en total sfinkterruptur som jag..

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • skånetös78

Nattfjärilinnan- Ja de var verkligen en mardröm att genomlida tills kl 09 när gubbarna fick komma! Jag ville bara hem och efter tredje natten fick jag nog, talade om för BM att jag ville hem och då frågade hon om jag skött magen vilket jag inte hade.
    Hade inte för min själ kunnat sitta på dass i all stress där och bara tanken på att bajsa gjorde mig livrädd..jag ville göra detta hemma i lugn och ro ju, men de tjatade och sa att innan jag skött magen ville de inte skicka hem mig!
    Jag höll på att bli galen och visste inte vad jag skulle ta mig till!
    Som tur var kom chefen för KK upp och pratade med mig den dagen. Det var han som drog ut Linnea med tången och för informationens skull är det är även han som förlöst Zlatans fru
    När han fick höra hur olycklig jag var eftersom jag inte fick åka hem p.ga magen sa han att han tyckte det var trams av BM och att han minsann fattade att sköta magen gjorde man ju bäst hemma på sitt eget dass! Han skulle minsann ta ett snack med BM!
    Tio minuter senare kom en lite skamsen BM in till mig och frågade hur dags jag ville skrivas ut, så där kan man tala om respekt! En underbar människa som räddade livet på både mig och dottern!

• skånetös78

jop: Ja exakt..fattar inte varför vi inte fick brickan när vi ändå låg alla tre och väntade i en timme på att jag skulle rullas ner på op! De hade ju gott om tid att fixa brickan då, och jag vet att den delas ut i Lund för när vi kom in till kk såg vi en bricka som stod utanför ett rum..Sånt kan jag reta mig på! varför fick inte vi?!
    Är det nån standard de har att bara de med "perfekta" förlossningar  får bricka? Även om jag så var halvdöd så hade jag velat ha den där förjordade brickan!!

• skånetös78

Jag tyckte det var så himla jobbigt att jag hade noll koll på gaserna de första dagarna, minns att en av dagarna var det bara jag och en till tjej i rummet..hon hade draperierna fördragna och jag skulle gå förbi, just då släpper jag världens brakare..usch vad hemskt det kändes! Samma sak ute i korridoren..ville helst inte lämna min säng alls p.ga detta!

• skånetös78

Jag har en fråga till er andra tjejer här inne! Småblöder ni lite då och då från slidan? (tror att det kommer därifrån) på mig kommer det som en blodig flytning i stort sett varje dag. Det handlar bara om ett par droppar färskt blod under en hel dag och jag har inte ont eller känner annat obehag. Jag blir nog snart kallad för återkontroll på kk och ska ta upp detta då, men tänkte höra här om någon har varit med om liknande?

• skånetös78
    WimZy skrev 2009-02-03 16:16:54 följande:
    Idag har jag varit och opererat bort slemhinnefliken. Har väntat så länge på att få göra det. Har inte ont, men stygnen känns litegrann.På fredag är det återbesök hos kirurgen för att se om/hur/när dom ska åtgärda läckaget där bak.
    Hoppas det blir helt bra snart!
    Jag har också en pytteliten flik som är väldigt öm, är det avancerat att ta bort en sån? Jag ska nog snart på återkontroll på kk men det är kanske inte något de kan ordna sådär på en gång?
  • skånetös78

Slänger ut en fråga här! Ni som varit på kk för återkontroll, när fick ni er kallelse? Min dotter är 3 mån snart och jag har inte fått kallelse ännu..

• skånetös78
    Marie Curie skrev 2009-02-03 17:36:07 följande:
    Det beror på vilket sjukhus du ska till på kontroll, det är väldigt olika har jag förstått. Jag födde på MAS och fick komma till bäckenbottenmott för kontroll ca 6 veckor efter förlossningen. Därefter skulle de kalla mig igen om 6 mån men det glömdes så jag var tvungen att ringa för att få en ny tid.
    Jag ska till Lund! Ja jag funderar på att ringa och höra så de inte glömmer bort mig eftersom jag inte riktigt minns när de skulle kalla!
  • skånetös78

Tack för svaren, ska ringa i veckan och höra för säkerhetsskull!

• skånetös78

Thowe: Fick du en total sfinkter grad 3 eller "bara" en partiell sfinkter grad 3?
     Det är där skillnaden brukar ligga, har man "bara" fått den partiella så brukar de inte kalla en till efterkontroll, iallafall inte här i Lund men det kanske kan skilja sig iofs!

• skånetös78

Nu har jag äntligen vågat mig på sex efter min totala sfinkterruptur för 3 mån sen.
    Var väldigt rädd för att det skulle göra superont men det gjorde det verkligen inte! Det spände och stramade lite men annars var det ingen större skillnad. Kanske inte riktigt samma känsla som sist men jag hade väntat mig att vi knappt skulle kunna genomföra det p.ga smärtor så jag blev glatt överraskad! Kändes bra att ha vågat..
    Nu väntar jag bara på min kallelse till återkontroll på kk, har ingen kallelse kommit när dottern fyller 4 mån så ska jag ringa dem..

• skånetös78
    Cesso skrev 2009-02-16 17:54:50 följande:
    skånetös78 skrev 2009-02-16 13:06:27 följande: Vad kul! Härligt att det gick bra!
    Ja man var ju väldigt nervös innan, men det gick betydligt bättre än förväntat!
  • skånetös78
    Bianca715 skrev 2009-02-18 07:18:04 följande:
    Oj.....födde för en månad sen och hade bara problem dom två första veckorna med att sitta och utföra på toa. Nu märker jag ingenting. Hade jag bara tur eller ni otur?När jag lämnade BB så sa läkaren att jag skulle inte bada, men hon tala inte om på hur lång tid??? När kan man ta ett litet dopp i karet hemma??? Och när törs man sej på sex??? Hungrig...
    Det finns olika grader av sfinkterruptur så du förmodligen har du inte fått en totalruptur, säkert är det därför du känner dig så pass återställd nu!
    Du kan alldeles säkert bada nu, är avslaget borta så borde det inte vara någon fara! Sex är ok när du tycker det känns ok samt avslaget är borta! Det är iallafall de råd jag fick..
  • skånetös78

Sazzia: Fy sjutton vad de behandlar dig dåligt! Blir så arg och ledsen när jag läser det du skriver! de kör ju verkligen över dig totalt,inte ska du väl behöva vänta i 7 månader och gå och ha så ont!
    Hade detta varit en åkomma som kunde drabba män så kan man ju ge sig på att sjukvården hade varit betydligt mer effektivare..

• skånetös78
    Pumin skrev 2009-02-18 19:49:22 följande:
    Cesso skrev 2009-02-18 19:17:16 följande: Jag hade oxå fattat som att en partiell inte var på insidan av tarmen för jag skulle inte känna av den sa dom.Helvete , hemorojder är min största skräck, ont som fan gör det så det skulle kunna förklara saken. Kan man få dem så här efter? Har inte fått meddelat att jag skulle ha fått några under förlossningen och fick inga under graviditeten.
    Tycker också att du ska vara "glad" om det är hemorojder för det är något som du kommer att bli av med såsmåningom. Jag fick helt enorma hemorojder i samband med förlossningen eftersom dottern stod och tryckte så länge, jag kunde känna dem bara jag rörde vid insidan av skinkorna! Sitta kunde jag inte göra överhuvudtaget på två veckor. Fick sen börja med sittring som var min bästa vän i en månad ungefär..
    Trodde aldrig att de skulle försvinna, men jag fick två olika salvor att smörja med och efter några veckor blev de mindre och nu är det bara små skinnflikar kvar! Så även om du fått detta helsike så kommer det att försvinna!
  • skånetös78
    Cesso skrev 2009-02-18 19:21:23 följande:
    Ni som fått SF grad 4, har båda musklerna (den man kan styra och den man inte kan styra) gått sönder helt på er?Och ni som ej kan hålla tätt där bak, hur är det med ert knip där? Kan ni knipa rumpan?
    Jag tror att båda musklerna gått sönder på mig, men jag har inte fått se ett enda papper där det står om hur och var jag gått sönder, ingenting från hur de opererat mig.
    Det enda jag vet är att jag fick en total sfinkterruptur grad 4. 
    Knipet är inte alls vad det har varit, hur hårt jag än försöker knipa blir det ändå bara ett väldigt svagt svar av knipet där bak. Jag håller tätt för avföring men inte obegränsad tid och håller även tätt för gaser om jag inte samtidigt gör något ansträngande för då har jag ingen som helst kontroll tyvärr..
  • skånetös78
    Pnut skrev 2009-02-19 15:08:14 följande:
    skånetös78 skrev 2009-02-19 09:37:32 följande: Exakt samma här, tyvärr.. fick en SF grad 4, total, alltså hela ringmuskeln vad jag förstår. Men har inte heller fått detta förklarat för mig. Som om de försöker undhålla info så att man inte ska veta för mycket. Men att man måste forska själv om det man fått.. de borde ju informera bättre om vad som hände under operationen etc. nästan så jag hade velat få lite bilder på före och efter.. sorry kanske låter äckligt. Hur som helst har jag precis samma problem som skånetös. Alltså har det ju ändå läkt ganska bra.
    Jag skulle också (hur äckligt det än låter) vilja se, svart på vitt, hur jag såg ut innan förlossningen, hur jag såg ut omedelbart efteråt, hur jag såg ut efter att jag var sydd samt att jämföra allt detta med hur jag ser ut nu.
    Den enda informationen jag överhuvudtaget har fått är ett infoblad om SF i allmänhet som delades ut dagen efter jag fött min dotter, minns inte ens vem jag fick det av och det var först efter att jag kommit hem och skulle ringa läkaren som sydde mig i ett annat ärende som jag av en slump fick veta att det var en total sf grad 4 jag fått!
  • skånetös78

Finns det någon här som rider? Jag undrar hur länge det tog efter er sfinkterruptur innan ni vågade er upp på hästryggen igen? Jag är såå sugen på att börja rida igen men vet inte om jag riktigt vågar...

• skånetös78

Tjuffs: Tack för svaret! Jag fick min sf i november så då känns det ju som att jag skulle kunna våga mig upp i sadeln igen, längtar!!

Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera