• Anonym (ledsen)

Gravid trots spiral... Abort

I söndags uppdagades att jag blivit gravid trots kopparspiral.
    Diskuterat fram och tillbaka med maken och kommit fram till att ett barn kommer väldigt olägligt just nu.
    Är någonstans mellan vecka 4 och 6.

Hur går en abort till?
    Vilka valmöjligheter har jag?
    Och hur snabbt kan man få det gjort?
    Om du genomgått en abort, hur var det för dig?

• Svar på tråden Gravid trots spiral... Abort
  • Stårschan

Jag tror att det skiljer sig åt mellan olika landsting. Jag blev tvungen att åka in tre hela gånger, trots att jag var glasklar på att jag ville göra abort. (Vilket alltså kostade mig 900 kr i patientavgift, plus att jag var tvungen att smita från mitt jobb tre gånger med vaga ursäkter. Tur att jag hade ungarna att skylla på. För man är inte gärna så öppen med att man ska in och göra abort. Då är det lättare att säga att man ska följa dottern till tandläkaren eller nåt..) Jag hade trott att man skulle få ett piller med sig att käka hemma, men det gick inte för sig. Jag skulle först tvingas träffa psykolog, och boka tid med läkare, och så skulle man bli inskriven och käka abortpiller på plats, och så fick man ligga där och fick inte åka hem innan fostret var ute. Inte skulle man få titta på slemklumpen heller (men det gjorde jag förstås ändå). Summa summarum så tog det betydligt längre tid och var mycket dyrare än jag hade trott att det skulle vara.

Så börja boka tider så fotr som möjligt så att du inte 'går över tiden'.

• Anonym (been there)

Hej!
    Jag lider med dig då jag vet precis vad du genomgår! Min man och jag blev gravida 2002 och gjorde då abort. Vi pluggade, ville resa, ha jobb etc etc. jJg var mer för än han. Men, jag tyckte vårt förhållande var viktigare än att vara ensamstående vid 22 års ålder. Aborten var skitjobbig då jag som jag skrev mer ville behålla än honom. Det kändes som om alla i min omgivning blev gravida och skulle ha barn. Jag var nog mer nere än vad jag trodde. Skulle nog ha behövt prata med någon efteråt, ett tips! Det gjorde aldrig jag.
    Rent hur det gick till så gjorde jag en medicinsk abort. Man tar tabletter som avbryter graviditeten och sedan ett par dagar efter så läggs man in över dagen och så stoppar man in två piller i livmodern som framkallar missfall typ. Det gjorde fruktansvärt ont. Jag var då i v.9

Nu har vi två barn, och jag satte i en kopparspiral maj förra året, som sedan visade sig sitta fel. I december blev jag gravid igen. VÄLDIGT OLÄGLIGT då jag inte ville ha fler. I dagarna kommer jag få min 3:e. Det ville jag abslout inte och jag vet precis vad du genomgår då min man denna gång var mer för att ha tre än jag Våra är 3 och 1,5 så det blir nog lite tufft. Jag ville det absolut inte, jag sa direkt då det konstaterades att jag ville göra abort. Lång lång historia, BM blev anmäld och jag fick ersättning på 25tusen för lidandet.
    Vi beslöt oss iaf att låta naturen ha sin gång, och nu känns allt bra. Men jag lovar dig, de första dagarna, innan jag beslutat vad jag ville, var de värsta.

En abort är jobbig för att man måste genomgå den. Att "välja" på att behålla eller inte är värre. När man väl kommit fram till ett beslut känns det lättare att ta tag i själva problemet.

Förslåt om jag svamlar, så mkt jag vil ha ur mig!

Har ni redan barn eller är detta fösrta? Hur gamla är ni?

KRAM

• Anonym (undrar också)
    Stårschan skrev 2009-08-17 12:32:44 följande:
    Jag tror att det skiljer sig åt mellan olika landsting. Jag blev tvungen att åka in tre hela gånger, trots att jag var glasklar på att jag ville göra abort. (Vilket alltså kostade mig 900 kr i patientavgift, plus att jag var tvungen att smita från mitt jobb tre gånger med vaga ursäkter. Tur att jag hade ungarna att skylla på. För man är inte gärna så öppen med att man ska in och göra abort. Då är det lättare att säga att man ska följa dottern till tandläkaren eller nåt..) Jag hade trott att man skulle få ett piller med sig att käka hemma, men det gick inte för sig. Jag skulle först tvingas träffa psykolog, och boka tid med läkare, och så skulle man bli inskriven och käka abortpiller på plats, och så fick man ligga där och fick inte åka hem innan fostret var ute. Inte skulle man få titta på slemklumpen heller (men det gjorde jag förstås ändå). Summa summarum så tog det betydligt längre tid och var mycket dyrare än jag hade trott att det skulle vara. Så börja boka tider så fotr som möjligt så att du inte 'går över tiden'.
    Hade du fött barn tidigare? För jag har hört att då får man göra "hemabort".
    Gick kostnaden under högkostnadsskydd? Alltså, gäller frikort?
  • Anonym (Em)

Du kan välja mellan medicinsk eller kirurgisk

Medecinsk så får du tabletter på abortmottagningen och sedan får du komma två dagar senare till sjukhuset där du får ny tablett som gör att livmodern öppnar sig. Sedan, beroende på hur långt det gått börjar du blöda rikligt och med klumpar i.
    Vissa tycker det inte känns så mycket men för mig som har fött bar efteråt, gjorde det riktigt ont, men jag fick smärtstillande direkt jag sa till och då gick det bättre. Dock hade jag lite för brottom hem så jag blödde en hel del hemma oxå.

Kirurgisk går dom in vaginalt. Du kan få välja mellan typ morfin eller bli sövd. Detta har jag oxå gjort, dock efter ett ma som inte ville sätta igång. Men efteråt mådde jag bra och blödde ingenting. Åkte hem 3 timmar efter jag kom till sjukhuset. Mycket smidig.
    Men eftersom det är en "opration" så finns det risk för komlikationer så som infektion och err bildning, men dom är små.

Med aborten ringde jag i v. 6, fick komma två dagar senare för kontroll och samtal med en kurator eller så. O i v. 8 gjordes aborten. Så det var väl smidigt.

Men jag föredrar skrapning.

Psykiskt efter aborten mådde jag skapligt bra. Visst är det ett tungt beslut, men vi hade inte ekonomin och bostad för att skaffa barn just då. Så det var väl ett relativt enkelt beslut att ta. Och pga det har jag inte ångrat mig så mycket efteråt.

Och om du nu är 100% säker på att det inte är rätt tid för er tycker jag du tar rätt beslut.

Lycka till

• Anonym

anonym Em kände du på något vis att den satt fel, blödningar, mensvärk jämt,

• Anonym (undrar också)

Jag är i v. 7 och fick INTE välja, utan här gör dem bara medicinsk o måste inte göra annat förrän v. 8+6... Jag bad om att få kirurgisk, men men... E bara att bita i d sura äpplet imorrn...

• Anonym (Em)
    Anonym skrev 2009-08-17 12:39:14 följande:
    anonym Em kände du på något vis att den satt fel, blödningar, mensvärk jämt,
    Inte som jag tänkte på. Det skulle ju göra lite ont första månaden, och när det gjorde ont lite längre så var det inget med det. nu är detta år 1998 så minnet är inte så färskt. men jag hade den i tre månader så någon nytta gjorde den väl dom två första.

Och ingen vet riktigt vad felet var. om den satt fel eller så.
  • Stårschan

Anonym (undrar också) skrev 2009-08-17 12:36:15 följande:

Hade du fött barn tidigare? För jag har hört att då får man göra "hemabort".Gick kostnaden under högkostnadsskydd? Alltså, gäller frikort?
    Jag hade två barn sedan tidigare, men inte fick jag göra någon hemabort för det. Man är helt utlämnad till det lokala landstingets rutiner. Frikort gäller, vad jag förstår.
  • Anonym (undrar också)
    Stårschan skrev 2009-08-17 12:55:37 följande:
    Anonym (undrar också) skrev 2009-08-17 12:36:15 följande:
    Jag hade två barn sedan tidigare, men inte fick jag göra någon hemabort för det. Man är helt utlämnad till det lokala landstingets rutiner. Frikort gäller, vad jag förstår.
    Ah, ok.
    Skönt att det går under högkostnadsskyddet iaf.
  • Anonym (Eva-Karin)

Gjorde abort i v 7 ringde gyn bad om tid till abort fick en jour tid samma dag 250kr kosta läkar besöket... (östergötlands landsting)
    Diskuterade inget annat än just medicinsk abort. Då jag har 9 mil te sjukhuset fick jag tab för att avbryta aborten samma dag och fick sedan med mig slid pillren hem (tidigare komplikations fri grav + förlossning) att föra upp efter 36 tim (från att jag tog första tab)

I vanliga fall får man nog träffa läkaren göra vul + provtagnignar. Ny tid te ssk besök för att ta tab som får kroppen att sluta tillverka grav bevarande hormonet. 3 dagar senare får man antingen komma dit på morgonen eller hemma föra in slid pillren som får livmodertappen att mjukna och modermunnen att öppna sig och om inte tidigare blöder man.

• Anonym

Så pass tidigt i graviditeten kommer du få ett par tabletter att ta hemma, och sen sker det sakta men naturligt att det stöts ut.
    Något mer är det inte..

• Anonym (spiralen)

har du varit till bim och tagit bort spiralen? satt den fel eller blev du bara gravid ändå? jag har oxå koppar spiral och mensen är försenad..

• Anonym (ledsen)

Tack för alla svar.

Var i dag till läkaren, och de kunde inte hitta spiralen. Så den har troligtvis följt med senaste mensen ut utan att jag märkt något.

Tå tisdag ska jag svälja de graviditetsavbrytande tabletterna, och sedan på torsdag bli inlagd och få slidpillren som stöter ut resterna.

Känns fruktansvärt.

• The past is now

Anonym (ledsen) skrev 2009-08-27 11:32:21 följande:

Tack för alla svar.Var i dag till läkaren, och de kunde inte hitta spiralen. Så den har troligtvis följt med senaste mensen ut utan att jag märkt något.Tå tisdag ska jag svälja de graviditetsavbrytande tabletterna, och sedan på torsdag bli inlagd och få slidpillren som stöter ut resterna.Känns fruktansvärt.
    Tycker så synd om dig!

Du har ju inte gjort något fel, försök att tänka på framtiden. Jag har också en kopparspiral och jag hoppas att det inte blir fel på den med..

*hård kram*
  • Anonym

Tack för alla svar. Var i dag till läkaren, och de kunde inte hitta spiralen. Så den har troligtvis följt med senaste mensen ut utan att jag märkt något. Tå tisdag ska jag svälja de graviditetsavbrytande tabletterna, och sedan på torsdag bli inlagd och få slidpillren som stöter ut resterna. Känns fruktansvärt.
    Så ni valde alltså att avbryta, får jag fråga varför bara, rent allmänt?
    Det finns ju ingenting som säger att ni INTE skulle klara av att ha två barn..?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2009-08-27 11:54:40 följande:
    Så ni valde alltså att avbryta, får jag fråga varför bara, rent allmänt?Det finns ju ingenting som säger att ni INTE skulle klara av att ha två barn..?
    Många faktorer spelade in.
    Dels tycker vi det blir för tätt mellan barnen.
    Sen ekonomin.
    Och så är vi inte glada över graviditeten.
    Och vi hade ju faktiskt skyddat oss just för att vi inte vill ha ett till barn just nu.
  • Anonym (oj)

gravid med spiral men vill behålla. sist fick jag mf de dem drog ut spiralen. nu vill jag inte genomgå samma sak för det var väldigt jobbigt och slutade nästan jätte illa för mig.
    vet ej vad jag skall ha sen gravid 2 ggr med spiral ändå var jag hos gyn och tog vul var tredje månad för extra kontroll

livet är märklig

• Anonym (coke)

Jag har också blivit gravid med spiral, pstav, ppiller, minipiller. Jag har alltså gjort 3 aborter pga att hormoner förutom spiralen. Jag har använt kondom enbart i ett par år och inte blivit gravid en enda gång. Tycker du gör rätt hur som hur. Lycka till

Svar på tråden Gravid trots spiral... Abort