• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • SnW

Mycket visar ju att äldre, dementa och personer med utvecklingsstörning mår bra av att ha djur i sin omgivning. Den enda som var rädd för hunden är inte det längre eller hur?

Försök tänk efter varför du stör dig istället?

• Natosh

Jobbade på ett demensboende och minns sommaren då en katt bestämde sig för att försöka flytta in. Han hälsade på varje dag trots alla försök av mindre kattglad personal att få bort honom. Och jäklar vad den katten höjde stämningen hos de boende. Riktigt gravt dementa som inte ens kom ihåg vad de egna barnen hette började varje morgon med att fråga om katten hälsat på, personer som förlorat förmågan att kommunicera över huvudtaget bröt upp i de största leenden och SKRATTADE vid åsynen av denna katt!

Ingen bollkastning, sångstund eller långpromenad kunde åstadkomma lika mycket glädje och engagemang som den där katten. Jag får tårar i ögonen när jag tänker på det.