Tja, jag antar att hundens vara eller icke vara på arbetsplatsen redan är omröstat, uträtt och avklarat, långt innan du kom dit TS.
Både chefen, de som jobbar där och säkerligen också de boende har fått fundera igenom för- och nackdelar och tydligen övervägde fördelarna eftersom hunden är kvar.
Jag har jobbat på ett gruppboende för vuxna förståndshandikappade där vi hade 3 katter och en massa höns. Hönsen var införskaffade enbart för brukarnas skull eftersom vi på så sätt fick ut en av dom utanför huset - utan hönsen att se efter hade han vägrat gå ut.
Katterna var (till slut) också där för brukarnas skull, men det började med att en i personalen inte kunde ha kvar sin katt hemma pga allergi i familjen. Man hörde sig för på arbetsplatsen, kollade med de boende och med eras släktingar samt gode män och ingen motsatte sig att katten fick flytta in. Sedan kom det en strykarkatt som kanske skulle ha svultit ihjäl om ingen tog sig an den, så den fick också flytta in. Något år därpå var det en kollega som hade en kattunge över och då fick den också flytta in.
3 av brukarna var relativt ointresserade av katterna (och hönsen), men för de andra två så var djuren GULD värda!
På mitt nuvarande jobb (ekonomiadministratör) så är det två kollegor som har hund med sig. Det var inget som nämndes på intervjun - jag upptäckte det andra dagen jag jobbade där. Det svar jag fick var att alla på jobbet var så vana vid hundarna så dom tänkte inte ens på att någon kunde vara allergisk/hundrädd och därför hade detta inte tagits upp på intervjun.
För mig var det inget problem eftersom jag varken är hundrädd eller allergisk, men jag hade ju kunnat vara både ock!
Jag tycker det är viktigt att nämna djur på intervjun bara för att ge allergiker och dom med fobi mot djuret en chans att söka ett anat jobb.
TS: Det evrkar bara vara du som stör dig på hunden, så jag anser nog att du får försöka härda ut.