• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • trasis

Fast chefen måste ju ha godkänt HUNDEN? Det verkar ju bara vara du som stör dej ..Tror brukarna skulle bli väldigt ledsna om Hunden försvann..Jobbar själv på ett äldreboende där är det en anställd som tar med sig sin hund det uppskattas av dom äldre! Om du nu Inte tycker det är en bra idee med hunden så gå till facket! Du har fel i att facket inte bryr sig i den frågan.Om hur brukare har det.Vi hade själv problem med En anställd som var trevlig mot oss men en skit mot brukare och där gick facket in och hjälpte oss!!!

• Apmor2

sär skriven skrev 2009-10-10 08:39:35 följande:

På gott och ont, många nya har jättebra åsikter och synvinklar på saker och ting som bara "rullar på" annars, och det är tråkigt när inte personalen tar till sig av sådant. I det här fallet tycker jag dock bara TS verkar gnällig och bitter.
    verkligen! håller me helt o hållet!
  • sär skriven

sär skriven skrev 2009-10-10 08:51:57 följande:

Förmodligen är hon paragrafryttare som letar fel eftersom hon själv inte anser att kollegan ska ha med sin privata hund. Därför vägrar hon se eventuella fördelar och väljer att föra brukarnas talan (det vill säga; bestämma att de är i beroendeställning eftersom de inte är dumma i huvudet, bestämma att eftersom det är deras hund ska ingen hund vara där och bestämma att det idel är till nackdel att hundfobin är botad).
    "deras hem" ska det stå.
  • Icca

Denna fråga kanske har varit uppe på tapeten förr. Kan du inte höra med de övriga kollegorna om det finns något bestämmt om hunden? Det kanske är en utbildad rehab-/terapihund som får vara där?

Annars verkar det ju som att det bara är du som stör dig på hunden och då är väl problemet att anse som litet?

• Kajsan
    sär skriven skrev 2009-10-10 08:05:25 följande:
    Personligen tycker jag att ett boende ska kännas just som ett hem och inte som en arbetsplats. Varför vissa människor krampaktigt håller fast vid institutioneringen är för mig en gåta.
    Exakt, och om det ska känna som ett hem så är det ju inte ok att det helt plötsligt ligger en oönskad hund i köket.
    Jag skulle inte tycka det kändes naturligt om det bodde en orm , papegoja eller hund i _mitt_ kök.
    Hade brukarna velat ha hund så hade de naturligtvis arbetat för att köpa en egen. ( Vilket de förmodligen inte skulle få , nej ).
    Jo just det!
  • sär skriven
    Kajsan skrev 2009-10-10 09:00:31 följande:
    Exakt, och om det ska känna som ett hem så är det ju inte ok att det helt plötsligt ligger en oönskad hund i köket.Jag skulle inte tycka det kändes naturligt om det bodde en orm , papegoja eller hund i _mitt_ kök.Hade brukarna velat ha hund så hade de naturligtvis arbetat för att köpa en egen. ( Vilket de förmodligen inte skulle få , nej ).
    Så tror jag inte att det är.

Naturligtvis VAR det fel under den period då hunden var oönskad - det hade säkert funnits bättre former att komma tillrätta med en fobi. Man måste dock ändå se till den nutida situationen och där kan ju ingen annan än brukarna bestämma vad de tycker om att ha en hund i hemmet, eller hur?
  • Kajsan
    sär skriven skrev 2009-10-10 09:02:54 följande:
    Så tror jag inte att det är. Naturligtvis VAR det fel under den period då hunden var oönskad - det hade säkert funnits bättre former att komma tillrätta med en fobi. Man måste dock ändå se till den nutida situationen och där kan ju ingen annan än brukarna bestämma vad de tycker om att ha en hund i hemmet, eller hur?
    Men skulle man inte lyssnat på brukarna från början då menar du? Utan bara kört över dem och sagt att " Jag vet att du är hundrädd, men det skiter jag i, så nu får du känna dig ortygg i ditt eget hem för jag vill ha med mig min hund till jobbbet" ?
    Jo just det!
  • mion
    Kajsan skrev 2009-10-10 09:00:31 följande:
    Exakt, och om det ska känna som ett hem så är det ju inte ok att det helt plötsligt ligger en oönskad hund i köket.Jag skulle inte tycka det kändes naturligt om det bodde en orm , papegoja eller hund i _mitt_ kök.Hade brukarna velat ha hund så hade de naturligtvis arbetat för att köpa en egen. ( Vilket de förmodligen inte skulle få , nej ).
    För det första så verkar hunden vara välkommen o uppskattad

För det andra såär det väl liiiiite skillnad på en orm o en hund????

För det tredje så om det så var att brukaren har hund o du väljer att börja jobba där så får du ju hjälpa till

nej djur speciellt katter o hundar gör stor nytta o ger stor glädje bland brukarna....
    jag har varit personlig ass o båda vi som jobbade där hade våra hundar där o brukaren älskade det...
  • sär skriven
    Kajsan skrev 2009-10-10 09:04:36 följande:
    Men skulle man inte lyssnat på brukarna från början då menar du? Utan bara kört över dem och sagt att " Jag vet att du är hundrädd, men det skiter jag i, så nu får du känna dig ortygg i ditt eget hem för jag vill ha med mig min hund till jobbbet" ?
    Varken du eller jag vet ju hur det där gick till egentligen, eller hur? Det kan precis lika gärna varit så att brukaren varit rädd innan hon mötte hunden men att detta inte skedde i det egna hemmet.

Och om du läser precis vad jag skrev förra gången så ser du att jag anser att det säkerligen, om det nu var så att hunden ovälkommen påtvingades i hemmet, hade funnits bättre terapiformer. Men att ta bort hunden nu gör ju inte saken ogjord, tvärtom gör det säkert mer skada än nytta.
  • Apmor2

fast även om brukaren tyckte att det var lite läskigt med hunden (hundar) så betyder det inte att hunden inte var önskad eller att det inte var spännande för brukaren att ha hunden där, det kanske var skoj och upphetsande att närma sig hunden.. vi vet ju inte hur det hela har sett ut eller hur det gick till, ts vet inte hon heller, hon antar bara att eftersom dom har en lindrig utvecklingsstörning att dom inte kan säga ifrån och att dom inte ska vara nära djur för det...

Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?