• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • k girl
    Men nu var ju inte fallet att någon boende hade svår allergi, utan att TS "stör sig".
    Fast diskussionen handlar ju inte bara om trådstarten. Det var inte det jag skrev om, utan ett annat spår.
  • Mcmajjsan
    heffa06 skrev 2009-10-11 20:52:37 följande:
    Det låter då som om du är "extra illa däran" när du säger att du får andnöd, det är inte det vanliga vid enbart hundallergi.
    Jag är allergisk mot hundar och jag får då minsann andnöd och värre är det om jag har minsta lilla förkylning i kroppen. Alla mina vänner (4st) som är allergiska får exakt samma symptom med andnöd.
  • Malia75
    Stinky skrev 2009-10-11 21:07:21 följande:
    Arbetar du inom vården?
    Vad spelar det för roll? Har jag mer/mindre rätt till en åsikt beroende på var jag jobbar?
  • Stinky
    Malia75 skrev 2009-10-12 13:27:55 följande:
    Vad spelar det för roll? Har jag mer/mindre rätt till en åsikt beroende på var jag jobbar?