sahara skrev 2009-10-11 19:28:22 följande:
Jag kan visst förstå att en katt kan bidra till mycket positivt på ett äldreboende. Men katten som fanns på det äldreboende jag arbetade på ett par månader var livrädd för dom gamla.Katten sprang undan så fort någon ville klappa katten. Och jag tycker fortfarande att det är konstigt att allergisk personal ska omplaceras för att det finns en katt.Naturligtvis är ett äldreboende de gamlas hem men det är faktiskt samtidigt en arbetsplats.
I just den situationen var det kanske ett dåligt val av terapidjur, men det finns många exempel på hur djur gör stor nytta inom exempelvis äldrevården. Synd då om de gamla ska gå miste om det bara för att en i personalen råkar bli allergisk.
För övrigt undrar jag vad ni som är så allergivänliga vill att man ska ta hänsyn till mer? Får man servera fisk på exempelvis skolor, äldreboenden och gruppboenden? Jag har träffat på flera personer som varit så allergiska mot fisk att de inte kunnat vistas i exempelvis en skolmatsal när det tillagas fisk. Samma sak med kokt ägg. Men den gamla person som gillar kokt ägg får kanske snällt avstå från det om det finns äggallergiker i personalen? Och hur är det med parfym? Får gamla inom äldrevården och utvecklingsstörda på gruppboenden använda det? Vad händer om parfymen utlöser en astmaattack hos någon i personalen? Och får de äta nötter? Det kan utlösa astma hos riktigt allergiska personer i närheten.
Åtminstone på större orter brukar det finnas allergiskolor. Kanske finns det också allergiäldreboenden. I så fall kan det ju vara lämpligt att de som är väldigt allergiska arbetar där, istället för att förstöra för kanske väldigt många boende/elever. Visst finns det arbetsmiljölagar och man ska inte utsätta personal för onödiga hälsorisker, men vi kan inte heller begära att den stora icke-allergiska (eller bara lätt allergiska) majoriteten ska behöva leva i en kliniskt ren miljö, helt utan glädjeämnen som djur, parfymer mm bara för att alla ska kunna vistas överallt.
P.S. Jag är själv allergisk mot katter, men anser att det är jag som får anpassa mig och söka mig till kattfria miljöer. Jag släpper inte in katter i mitt eget hem, men i andras hem eller på min arbetsplats kan jag inte ensam bestämma hur det ska vara.