• Therese33

Vi som förlorat ena tvillingen, del 11

Vi som förlorat ena tvillingen, del 10

Vi som förlorat ena tvillingen, del 11
    Här samlas vi som förlorat vår ena tvilling. Mammor och pappor är varmt välkomna. Vi pratar om allt mellan himmel och jord, både glädje och sorg, förväntningar och oro.

Du som själv förlorat din tvillingsyster eller tvillingbror är också välkommen. Det är intressant att få ta del av dina tankar och funderingar.

Vi har gjort en lista över vilka vi är, våra barns namn och födelsedag, samt var vi bor. * står för avliden. Det är frivilligt att skriva om det är graviditet via IVF.
    Vill du vara med i listan? Sänd ett meddelande till min inbox, så uppdaterar jag listan i TS.

Smurfan80 - Liam* och Leo 8 januari 2008- Sundbyberg/Stockholm
    Myslan med Zac - Love* och Zac 10 januari 2004 - Skåne
    ylva 4 - Mie* och Tess 16 januari 2007 - Östergötland
    Mrs.Darcy - Myrali och Disa* 4 februari 2007 - Västerås
    Tax - Elin och Isabelle* 5 februari 2007 Isabelle dog 6 februari 2007 - Värmdö/Stockholm
    BasseKatt/Tholi - Emil och Linus* 10 februari 2007 - Nacka/Stockholm
    nonsens - Molly och Benjamin* 28 februari 05 - Skåne
    victory tilly- Alva och Stella* 2 mars 2007 - NV Skåne
    Tvillingar ggr Två - Jennifer och Kelly* 9 juli 2001. Kelly dog 23 aug 2001 - Västerås
    Missingonetwin - Oscar* & Olle, 6 Augusti 2004. Då Skåne Nu Bohuslän
    Förhoppningar - Elvira och Alvin* 16 sept 2006 (IVF) - NV Skåne
    Mumin 20 - My* och Melvin 23 sept 2008 - Jönköping
    Avocado - Edvin* och Hanna 17 oktober 2008 - Stockholm.
    Paulina - Klara* och Frida 27 oktober 2004 (IVF) - Bohuslän
    Loppanlus - Mirabel* och Linnea 8 november 2006 - Skåne
    misty23 - Daniel och Anton* 15 november 2008, Huddinge.
    Älsa2 - Johan och Agnes* 22 december 2005 (IVF) - Jönköping
    Kattflickan - Oscar och Alexander* 22 december 2005
    godismamma *Hannes 14/8 2008 och Elias 14/8 2008
    Barn4: milo och lucas* 5/6 -09, Södertälje
    Twins0906: Ally* och Malte, 8/6 2009, Ronneby
    Petra72 - Elsa* och Ester 1 Januari 2009 - Stockholm

Här är länken till vår första tråd;

Och så vår andra tråd;

Här kommer även tredje tråden;

Fyller på med fjärde tråden;

Femte tråden:

Sjätte tråden:

Åttonde tråden:

Nionde tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-10-203/m46741533.html

Tionde tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-10-203/m48832635.html

www.familjeliv.se/Forum-10-203/m44373405.htmlwww.familjeliv.se/Forum-10-203/m38702016.htmlwww.familjeliv.se/Forum-10-203/m35598316.htmlwww.familjeliv.se/Forum-10-203/m33029661.htmlwww.familjeliv.se/Forum-10-203/m30075880.htmlwww.familjeliv.se/Forum-10-203/m27315743.htmlwww.familjeliv.se/Forum-10-212/m24378859.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-26 11:57
    Bybbly Freddy och Haley* 16/11-09 Hedemora

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-29 11:05
    2011-06-27 William och * Theo Kalmar
  • Svar på tråden Vi som förlorat ena tvillingen, del 11
  • ferrari09

Så..nu har jag också hittat hit...Vi förlorade vår ena tvilling i v 21 efter att vi tagit det svåraste beslutet i vårt liv,att avbryta hans liv, då man upptäckte ett stoooort ryggmärgsbråck o grava skall/hjärnskador på rul.Man klippte navelsträngen,sen så fick han ligga kvar i magen tills det var dags för förlossning.Följande månader var bara ett stort kaos av tillväxt ul o ctg då den andre inte var så stor.Som att det inte var nog att veta att man hade en död bebis därinne!!!Blev igångsatt i v 38+ men det slutade i akutsnitt då pulsen gick ner vid varje värk.Blev sövd o missade de första 2 timmarna i hans liv..Efter födeln har jag tänkt på hans bror så fruktansvärt mycket,hur går man vidare???Hur ska man tänka????Jag är oerhört tacksam för min son o älskar honom över allt annat,men det gör ju inte att saknaden efter hans bror blir mindre...{#lang_emotions_cry}
    Vet nog inte riktigt själv vad jag ville säga med detta inlägg,men det var skönt att skriva av sig lite..
    Kramar till alla!

• Therese33

Ferrari: Beklagar er förlust och välkommen hit! Vilket tufft beslut ni tog! Det är inte lätt att gå vidare men det gör man. Det är klart att man saknar och sörjer det barn som man mist trots att man har sin andra tvilling kvar. Det är ju två olika individer vi pratar om, man kan ju aldrig ersätta ett barn med ett annat. Förstår att ni är inne i en tuff period, men det blir lättare samtidigt som sorgen alltid kommer finnas där. Det är viktigt att man tillåter sig själv att sörja den man mist. Vi tog hjälp av en kurator i början, det kanske är något för er? Det kändes bra att få prata av sig med en utomstående, sedan har stödet här inne på tråden varit jätteviktig, alla vet ju vad vi pratar om! Mår er andra tvilling bra? *styrkekramar*

• Myslan me Zac

Ferrari: Vill verkligen inte att det ska tillkomma nya medlemmar här men du är såå välkommen, vi inte att flera delar vårt öde. Vi alla här vet vad tufft du har det nu och fast man inte tror det så kommer det att bli ljusare! Det är nu 6 år sedan vi miste våran Love och sorgen finns där varje dag men den är lättare att bära och det är skönt att ha alla här i tråden att få stöd av när man känner för det ! Hoppas din den andra tvillingen mår bra! Kramar Lotta

• Barn6
    Kattflickan skrev 2010-03-04 08:30:07 följande:
    Hej!Jag är med på listan men har inte skrivit något på mycket länge. Tänkte bara tala om att den 25 februari i år förlorade jag min andra tvillingson också så nu har jag ingen av mina tvillingar i livet. Det kanske går att göra en ändring i listan eller ta bort våra namn helt tänkte jag. Tack på förhand! Kramar till er alla. //Kattflickan
    är så ledsen för er skull att ni förlorade även den andra tvillingsonen, så orättvist, skickar en massa styrkekramar till er

jag trode också jag skulle förlora min son förra veckan
    det började med att milo blev sjuk den 13 februari magsjuk som höll i i över en vecka det slutade med att vi blev inlagda på huddinge för han varken drack åt el kissade, de tog en massa prover och då visade det sig va rota virus, skulle va kvar tills han började äta det gick ganska bra men sen vänder allt helt plötsligt igen och han blir jätte sjuk 40 graders feber vägrar äta och dricka igen hostade och snorig jätte slö och var nästan aldrig vaken alls utan bara gnällde och pep hela tiden
     läkarna tog en massa prover för de visste ej vad som kunde va fel, 3 dagar höll det på så här och milo var mer och mer borta men proverna visade inget
    man tog fler prover och då visade det sig att han hade en allvarlig rs infektion som slog ut andningen därför var han så slö och orkade ej va vaken eller äta
    men innan de kom på det så var han så borta att jag aldrig trode han skulle klara sig
    han såg mer döende ut än levande
     det var helt hemskt, tänkte då bara på att ska jag förlora min andra son på samma sjukhus men 9 månader senare

men med en massa medicin och inhalering flera gånger om dagen så repade han sig och idag är han ok, förkyld fortfarande men med inhalering så går dagarna helt ok han e pigg och glad igen och det e huvudsaken

tycker det va så konstigt att de ej upptäkta det tidigare bara men men tur att allt vände denna gång

kram till er alla ängla mammor
  • ferrari09

Jo,vi fick kontakt med en kurator direkt efter ultraljudet.Träffade henne några gånger,hon hjälpte mig mycket med praktiska saker iom att jag blev sjukskriven resten av graviditeten efter ingreppet.Hjälp med försäkringskassan osv..är inte så insatt i sånt.Men jag försökte nog att i möjligaste mån undvika att prata om barnen o vad som hänt,tror att jag gick in i nån slags förnekelse..ville inte prata om det,det blev mindre verkligt då.
    Sista gången jag såg henne var dagen efter förlossningen då hon kom till BB och frågade hur vi ville göra med J angående minneslund osv..tyckte det var så känslokallt,att komma där o våga prata om det när jag gosar med Lo är så lycklig att äntligen ha blivit mamma(slutade i akutsnitt)!!!!Kanske att jag överreagerade,men jag blev superledsen verkligen,hon behövde ju inte komma o påminna mig!
    iaf..1 år har gått nu och L är 8 månader.Han har vuxit ikapp bra (född 2280g) o är hur underbar somhelst!
    Det är kanske som alla säger,tiden läker alla sår..nästan alla iaf...Det blir nog lättare med tiden
    Kram alla o tack för värmande ord=)

• Myslan me Zac

barn4: Vad bra att allt gick bra, vet för väl hur det är när barnen är rssjuka, zac hade det vid 8 veckors ålder (korr 3 veckor), han orkade varken att äta och hade jättedålig syressättning så han mådde jättedåligt. Vi låg inlagd en hel vecka och han fick inhalera varje timma, mycket mer än de andra som låg inne samtidigt och sen fick vi inhalera 1 år efter, oturligt nog så fick han astma efter det men han mår mycket bättre nu och har inte haft någon astma på ett bra tag nu, skönt! Så jag hoppas Milo mår bättre nu och att han piggar på sig snabbt. Det värst tyckte jag var hostan de hade, den var riktigt hemsk och seg!

• Therese33

barn4: Usch vad oroligt! Tur att han mår bättre nu, dom är hemska dom där rs-virusen och då man redan mist ett barn så är man ju så sårbar! Skönt att dom hittade var det var till slut även om det tog lite tid och att ni fått medicin.

• JoiPoi

Hej alla! Nu har vår lille Thim anländt, även han den 28e februari som Hinos lille Signe

Förlossningen var rätt jobbig psykiskt, först så kom Thim ut och sen ängeln.
    Men hade inga krystvärkar så en BM låg och hängde på magen och jag krystade fast jag inte hade värkar. Tog 2 timmar och smärtan var hemsk.
    Väl ute så bestämde vi oss för att inte se fostret då de berättade hur det såg ut och hur litet det var men allt var mini mini mini och helt.
    Fick mycket stöd och flera ifrågasatte hur vi kände oss mm och att det hela klassades som en abort och att man inte gör nåt med det.
    Ingen obduktion eller kremering.
    Men det känns bra.
    De gjorde fel i alla sjukhus journaler, de skrev att det var tvilling födsel men det skulle klassas som en vanlig förlossning så nu när vi fick hem folkbokföringspapper så står det där att han är tvilling ett. Fast det inte skulle vara så, men men.
    Han hade ett blåsljud på hjärtat men det är tydligen ingen fara för det har försvunnit nu men nu har han gulsot.

• Myslan me Zac

Joipoi: Grattis till Thim! Vad bra att allt gick bra! Dumt att de klantade sig på sjukhuset angånde journalerna, hoppas det redar ut sig. Många Kramar!

• Therese33

Joipoi: Grattis till Thim, skönt att allt är bra med honom! Jobbigt att dom klantade till sig med era journaler! Mår du ok psykiskt? 28:e är för övrigt ett väldigt bra datum

Svar på tråden Vi som förlorat ena tvillingen, del 11