• Jessica o Rasmus

Hirschsprung del 13

Hej!

Kommer för tillfället inte ihåg hur man lägger till tidigare trådar men det kanske vi kan fixa någon annan dag.

• Svar på tråden Hirschsprung del 13
  • Hannathu
    Totte23 skrev 2012-07-01 21:31:31 följande:
    Vi gav ofta " bara" koksaltslösning, men med en "kissekateter", så att vi fick upp den långt i tarmen (förbi stoppet). Gav vi klyx, så satte vi en kateter på flaskan, för att även då kunna få vätskan högre upp i tarmen.
    Laktulos gav ingen god effekt på vår son. Han fick Importal (morgon o kväll), vilket vi tyckte fungerade mycket bra. Detta gjorde avföringen lösare. Var han redan förstoppad fick han dock movicol eftersom det "slår sönder bajsklumparna". Importal är den medicin som vi använder frekvent. Men olika barn kan säkert reagera olika.
    Importal säger du - det ska vi fråga läkaren om nästa gång. Tack

Vi ger koksaltlösning i kateter nu total ca 1 liter och de  sista 3-4 sprutorna (60ml/st)  klämmer vi av så att det blir lite mer som får arbeta i tarmen. Känns som det borde räcka egentligen men. Började fundera på om man ska ge klyx istället eftersom den dessutom innehåller sorbitol. Eller så kanske man ska dra i en resulax i lösningen de gånger det behovet finns.
  • Hannathu
    NathalieRobin skrev 2012-07-01 22:15:55 följande:
    Jag spolar som sagt med saltlösning 2ggr per dag och sondar om han verkar gasig. Trots att jag spolar med 20ml vatten är bajset grönt och slemmigt och själv får han inte ut mer än det som följer med de massiva gasmassorna ut. Det kan komma ut lite vid sidan av slangen. Har dock mycket frågor jag vill ha svar på så jag ska försöka ringa sjukvården imorgon men det är ju alltid jobbigt när man inte har en specifik läkare. Låter ju inte bra med enterocolit, så jag vill nog kolla upp det.
    Vill minnas att vi spolade in 20-40ml, tappade av och gjorde det med 2dl - 3dl vatten totalt varje gång i början och sen ökade mängden i varje spruta beroende på hur bra det gick att spruta in.
  • NathalieRobin

Läkaren ringde upp mig i veckan och vi pratade igenom de undersökningar han gjort, buköversikt, passageröntgen och colonröntgen. Första visade att det stog lite avföring men mycket gaser, andra visade att kontrastvätskan inte tog sig ut och sista visade att han hade väldigt slingrig sista del av tarmen. Vad dessa saker betyder vet läkarna ej än. Jag blev också uppringd av tarmterapeuten och ska dit imorgon, vad vi ska göra där vet jag inte. Idag blev uppringd av avd 334 och ska dit nästa vecka och träffa en läkare, vad vi ska prata om vet jag inte heller. Och vägning på bvc idag visade 3925g, 53cm och han är nu 2,5 mån okorrigerad ålder.

• NathalieRobin

Nej jag vet inte vilken läkare det är. Det var en sköterska som ringde och erbjöd tiden och minns inte ens om hon sa något namn. Men det märker vi på fredag. Vi har ialla fall varit på stomimottagningen och skrivit ut underlägg, slangar o sprutor för spolning. Mer händer ju knappt i semestertider :)

• NathalieRobin

Hannatu; hur gammal är sonen nu? Han är opererad? Och ni bor i gbg, misstänker jag eftersom du frågade om läkarens namn:)

• Hannathu
    NathalieRobin skrev 2012-07-08 12:30:19 följande:
    Hannatu; hur gammal är sonen nu? Han är opererad? Och ni bor i gbg, misstänker jag eftersom du frågade om läkarens namn:)
    Han är drygt 1½ , snart 2 och opererades på DSBUS när han var fem månader av Catrine Johansson, Mats Edenborg och Helena Borg.
    Japp vi bor i Göteborg
  • NathalieRobin

Nu har vi varit hos läkaren som tycker att vi ska prova med komjölksfri kost, eftersom jag helammar. På onsdag ska jag till dietisten för att få info om den nya kosthållningen. Symtomen som läkaren baserar sin teori är, kaskadkräkningar när som helst på dygnet, oräkneligt antal ggr, magknip, grön och skummig avföring med varierande grad av slemmighet och tjocka slemklumpar. Det ska ju tilläggas att han går upp fint i vikt.

• HelHel

Hejsan,

har en liten fråga till er med större barn, vill tillägga först att jag ska ringa läkaren men måste höra med er om ni har haft samma problem: 

Dottern  är 5 år nu och hon opererades när hon var 2 dagar gammal (fick stomi) och sen vid 1,5 månad så gjordes andra operationen (tog bort stomin och fixade till tarmen). Har funkat jättebra hittills men nu har något hänt..

Hon har alltid  haft lite småperioder med lite bajs i trosorna eller fisränder men de har alltid gått över efter några dagar. Nu har hon hållt på rätt länge med att det jämt är bajs i trosorna, hon kan springa flera timmar med bajsklumpar utan att säga något och förnekar det när man frågar.. Börjar bli jobbigt för vi kan knappt åka någonstans utan det måste jämt bytas trosor.. Hon säger att hon känner det men verkar inte bry sej om det. Igår efter duschen så ramlade det ner lite bajs på golvet men hon brydde sej inte alls.. vet inte vad jag ska göra för det känns inte så himla kul. 

Hon går på toan när vi säger till på skarpen men är inte glad för det, säger det svider när hon bajsar men det är inte konstigt när hon går runt med ständigt smutsig rumpa.. Har ni haft detta problem?     

• Hannathu
    HelHel skrev 2012-07-27 11:16:33 följande:
    Hejsan,

har en liten fråga till er med större barn, vill tillägga först att jag ska ringa läkaren men måste höra med er om ni har haft samma problem: 

Dottern  är 5 år nu och hon opererades när hon var 2 dagar gammal (fick stomi) och sen vid 1,5 månad så gjordes andra operationen (tog bort stomin och fixade till tarmen). Har funkat jättebra hittills men nu har något hänt..

Hon har alltid  haft lite småperioder med lite bajs i trosorna eller fisränder men de har alltid gått över efter några dagar. Nu har hon hållt på rätt länge med att det jämt är bajs i trosorna, hon kan springa flera timmar med bajsklumpar utan att säga något och förnekar det när man frågar.. Börjar bli jobbigt för vi kan knappt åka någonstans utan det måste jämt bytas trosor.. Hon säger att hon känner det men verkar inte bry sej om det. Igår efter duschen så ramlade det ner lite bajs på golvet men hon brydde sej inte alls.. vet inte vad jag ska göra för det känns inte så himla kul. 

Hon går på toan när vi säger till på skarpen men är inte glad för det, säger det svider när hon bajsar men det är inte konstigt när hon går runt med ständigt smutsig rumpa.. Har ni haft detta problem?     
    Släktingen med HS hade liknande problem i 6-7års åldern, då kom det bajs när han stod upp och kissade mm ungefär som om han vore inkontinent. De tog upp det med tarmterapin och fick väldigt bra hjälp
Svar på tråden Hirschsprung del 13