• tea1982

Halalkött på förskolan?

Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..

Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41
    Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.

• Svar på tråden Halalkött på förskolan?
  • Bong
    tea1982 skrev 2010-02-21 11:36:14 följande:
    Ja fast jag tror att tankarna då vandrar åt att allergi och VAL inte direkt är samma sak...
    Nja, varken vegetarianerna eller muslimerna är allergiska...
  • Nice Girl Wrong Place
    nano skrev 2010-02-21 12:22:17 följande:
    Mjo, så tänker jag.PÅ dotterns dagis är ung hälften av alla barnen invandrare (ca iaf).

Alla invandrare är ju inte muslimer.
    Beautifully Human
  • Lussekatten87
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-02-21 12:37:18 följande:
    Och alla svenskar är inte kristna..många verkar tro det!
    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Ciliaja
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-02-21 12:31:23 följande:
    Vid halalslakt skär man av halsen och tappar djuret på blod. I Sverige är halalslakt utan bedövning förbjudet.
    aha. okej tack!
    The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • Nice Girl Wrong Place
    Lussekatten87 skrev 2010-02-21 12:39:51 följande:
    Och alla svenskar är inte kristna..många verkar tro det!
    Exakt...
    Beautifully Human
  • Vasen

På vår fsk är allt fläsk borttaget, och nöt och kycklingköttet kommer från halalslaktade djur. Hela mathållningen sågs om rejält i samband med detta vilket innebär att matsedlarna ser ut som om de kom från aningens experimentella men definitivt bättre klassens restauranger. Då jag minns skolmaten på 70-80tal med fasa är jag oerhört glad över att fsk prioriterar mathållningen på det viset.

Om djuren är halalslaktade eller ihjälslagna på gammalt, hederligt svensk maner känns rätt oväsentligt. Halalslakt lär väl innebära aningens mindre lidande vad jag kan begripa? Inga långa led av nötkreatur som på led med hjälp av starkström föses in i samma slaktsalar där de dödas i grupp, utan mer individuell slakt väl?

• Ciliaja

om man bara vill att ens barn ska äta fläsk kött då? då får dom ju ta tillbaka de på förskolor där de tagits bort

The only thing worth stealing is a kiss from a sleeping child.
  • Allimac 2004

Men matbudgeten och fastighetsskötselbudgeten kommer väl från olika kassor, dom har väl inte med varandra att göra? Precis som att pengar till verksamheten kommer från en tredje kassa?

• Nice Girl Wrong Place
    Vasen skrev 2010-02-21 16:22:44 följande:
    På vår fsk är allt fläsk borttaget, och nöt och kycklingköttet kommer från halalslaktade djur. Hela mathållningen sågs om rejält i samband med detta vilket innebär att matsedlarna ser ut som om de kom från aningens experimentella men definitivt bättre klassens restauranger. Då jag minns skolmaten på 70-80tal med fasa är jag oerhört glad över att fsk prioriterar mathållningen på det viset. Om djuren är halalslaktade eller ihjälslagna på gammalt, hederligt svensk maner känns rätt oväsentligt. Halalslakt lär väl innebära aningens mindre lidande vad jag kan begripa? Inga långa led av nötkreatur som på led med hjälp av starkström föses in i samma slaktsalar där de dödas i grupp, utan mer individuell slakt väl?
    Ja djuret man slaktar får inte se ett annat djur slaktas pga stressen det då upplever.
    Beautifully Human
  • parvati

Jag förstår inte problemet med att skolor erbjuder koscher eller halal-mat. Det finns även sjundedagsadventister och de äter bara vegetariskt. Det enda problemet är väl att man inte alltid kan hitta grossister till halal och koscher.

Svar på tråden Halalkött på förskolan?