• tea1982

Halalkött på förskolan?

Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..

Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41
    Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.

• Svar på tråden Halalkött på förskolan?
  • Lady Morpheus
    Natali3 skrev 2010-02-22 01:24:24 följande:
    Men herregud.. vad pinsam Sverige har blivit. USSSSSSSSSSSH!  För det första.. läs nu noga läsare. Skulle arab-länderna låta deras skol elever äta gris? NEJ! det finns ingen chans, de skulle inte heller öppna en kyrka för den delen, de hade en kyrka i saudiarabien men muslimerna förstörde den i princip varje dag. Medans Sverige bygger och har mosker överallt. Vilken dum värld vi lever i..
    Vad är det för dumt med att vi bygger moskéer här i Sverige? Vi har religionsfrihet i det här landet. Tack och lov! Så bara för att det råkar vara ett inskränkt tänkande i t.ex. Saudiarabien där kristna och andra religiösa skrifter inte tillåts så tycker du att vi i Sverige ska vara lika inskränkta och förbjuda moskéer? Det är pinsamt...
  • trettioplus

Spontant - och inte bara gällande detta,
    så skulle jag upppskatta om samhället genomsyrades av vetenskap istället för tro. I trons namn kan man hitta på vilka dumheter som helst, utan att behöva underbygga det med någonting som alls har vetenskaplig förankring. Jag tycker det är ett oskick.

Jag har egentligen ingenting emot att folk själva får välja vad de ska äta, men det blir ganska löjligt många gånger och det är värt att diskutera. Man måste få ifrågasätta vissa föreställningar och idéer och inte bara köpa dem rakt av för att de hör till en viss trosinriktning.

• Faile
    Natali3 skrev 2010-02-22 01:24:24 följande:
    Men herregud.. vad pinsam Sverige har blivit. USSSSSSSSSSSH! För det första..läs nu noga läsare.Skulle arab-länderna låta deras skol elever äta gris? NEJ! det finns ingen chans, de skulle inte heller öppna en kyrka för den delen, de hade en kyrka i saudiarabien men muslimerna förstörde den i princip varje dag. Medans Sverige bygger och har mosker överallt.Vilken dum värld vi lever i..
    Ja fy fan. Jag tycker vi avskaffar demokratin, yttrandefriheten och religionsfriheten helt i Sverige! Så blir ju Sverige som Saudi vilket är vad du verkar vilja
  • StinaV
    trettioplus skrev 2010-02-22 09:22:02 följande:
    Spontant - och inte bara gällande detta,så skulle jag upppskatta om samhället genomsyrades av vetenskap istället för tro. I trons namn kan man hitta på vilka dumheter som helst, utan att behöva underbygga det med någonting som alls har vetenskaplig förankring. Jag tycker det är ett oskick.Jag har egentligen ingenting emot att folk själva får välja vad de ska äta, men det blir ganska löjligt många gånger och det är värt att diskutera. Man måste få ifrågasätta vissa föreställningar och idéer och inte bara köpa dem rakt av för att de hör till en viss trosinriktning.
    Håller med. Bra skrivet.
  • Daffny

jag tycker att det är viktigare att förskolan lägger ner pengar & energi på att ta hänsyn till allerigier som laktos, gluten eller röda grönsaker osv.

• Jennie med ie
    Daffny skrev 2010-02-22 15:00:42 följande:
    jag tycker att det är viktigare att förskolan lägger ner pengar & energi på att ta hänsyn till allerigier som laktos, gluten eller röda grönsaker osv.
    Varför måste man välja? Tror du att förskolorna som tar hänsyn till att familjerna inte äter icke-halalslaktat kött gör det på bekostnad av hänsynen för allergier?
  • Daffny
    Jennie med ie skrev 2010-02-22 15:02:26 följande:
    Varför måste man välja? Tror du att förskolorna som tar hänsyn till att familjerna inte äter icke-halalslaktat kött gör det på bekostnad av hänsynen för allergier?
    förstår inte riktigt vad du menar?
  • lokisse

jag tycker att det borde serveras endast veggi pa förskolor och skolor!

Difficile est saturam non scribere
  • tea1982
    Jennie med ie skrev 2010-02-22 16:33:04 följande:
    Your loss.
    Till hennes försvar förstår jag faktiskt inte heller ditt senaste inlägg, i all trevlig bemärkning.
Svar på tråden Halalkött på förskolan?