• tea1982

Halalkött på förskolan?

Diskuterade med min väninna häromdagen och visste inte riktigt vad jag skulle tycka... på hennes sons förskola har vissa föräldrar satt som krav att deras barn endast ska äta halalslaktat kött. Nu talar vi alltså inte om en förskola med specialinriktning, eller en privat förskola; utan ett helt vanligt, kommunalt drivet dagis i en stockholmsnärförort. De fick igenom sina krav utan problem..

Vad tycker ni om detta? Jag vet som sagt inte VAD jag ska tycka, kan dock tycka att eftersom förskolan är i riktigt dåligt skick så borde den ekonomiska prioriteringen inte ligga på specialkost annat än att skaffa fram alternativ till fläskkött, eller liknande..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 19:41
    Idag drogs det in efter endast en vecka av provätning. Många föräldrar protesterade, dessa föräldrar var (konstigt nog?) muslimer som inte ville att barnen skulle särbehandlas på det sättet. De ansåg inte att det gynnar integrationen, som var anledningen till att de från första början valde ett svenskt dagis till sina barn.

• Svar på tråden Halalkött på förskolan?
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 19:22:43 följande:
    Är du förvånad? Jag skulle inte vara positiv till vegetariskt heller, mina barn ska växa upp med att äta kött, vartefter de får göra som de vill i vuxen ålder. Såna val borde kanske fler föräldrar låta sina barn göra. Men jag har ingen personlig syn på halalkött. Så länge mat och övrig budget inte hör ihop så är det inte ett problem, så som jag ser det. Är du lite känslig för vad folk anser; för jag ser fortfarande inte hur jag på något sätt förolämpat dig? Men så ansåg även jag inte att man borde sett Muhammedteckningarna som vääärsta grejen, men det gjorde man ändå. Tydligen måste man vara väldigt försiktig med vad man tycker ibland, för folk tar tydligen illa upp för ingenting alls. Orka.
    Nej, jag gillar bara inte när man inte kan stå för sin åsikt. I sådana fall kan du väl även anse att vegetariskt är en onödigt kostnad för förskolan? Men näe, för det är inte religiöst betingat (dina ord!!)
    Ja, jag blir irriterad över sådana här löjligt bristande argument. 
    Och nej, jag tar inte illa upp, men jag blir irriterad - ja. Jag blir irriterad över massor av saker och det behöver nödvändigtvis inte vara religionsrelaterat.
    Varför ska du ta upp Muhammadteckningarna? Vad har det med saken att göra? Syftar du på att vi muslimer är mer lättretade än andra? Har du mer fördomar om oss (muslimer) att dela med dig?
    Angående den (teckningen på Muhammad) så är det tydligt att vi inte vill att vår profet ska avbildas, det här HÖGST otillåtet. Varför har man då en sådan benägenhet att göra det? Jag kan inte se det som något annat än att man vill "mucka gräl"? Däremot inser jag med mitt förnuft att dessa människor är just människor som inte är kloka, som saknar respekt mot sina medmänniskor. Om det sedan fanns muslimer som agerade fientligt mot det så är det inget som stöds av Islam, samma som att dessa människor (som tecknade denna bild) inte representerar hela sin folkgrupp. 
  • tea1982
    Amira skrev 2010-02-23 19:36:08 följande:
    Nej, jag gillar bara inte när man inte kan stå för sin åsikt. I sådana fall kan du väl även anse att vegetariskt är en onödigt kostnad för förskolan? Men näe, för det är inte religiöst betingat (dina ord!!) Ja, jag blir irriterad över sådana här löjligt bristande argument.  Och nej, jag tar inte illa upp, men jag blir irriterad - ja. Jag blir irriterad över massor av saker och det behöver nödvändigtvis inte vara religionsrelaterat. Varför ska du ta upp Muhammadteckningarna? Vad har det med saken att göra? Syftar du på att vi muslimer är mer lättretade än andra? Har du mer fördomar om oss (muslimer) att dela med dig? Angående den (teckningen på Muhammad) så är det tydligt att vi inte vill att vår profet ska avbildas, det här HÖGST otillåtet. Varför har man då en sådan benägenhet att göra det? Jag kan inte se det som något annat än att man vill "mucka gräl"? Däremot inser jag med mitt förnuft att dessa människor är just människor som inte är kloka, som saknar respekt mot sina medmänniskor. Om det sedan fanns muslimer som agerade fientligt mot det så är det inget som stöds av Islam, samma som att dessa människor (som tecknade denna bild) inte representerar hela sin folkgrupp. 
    Jag tycker att ni är lite väl lättirriterade vad gäller er egen religion, ja. Klart som fasiken att alla ska få tro vad de vill, det är när man försöker få alla ANDRA att tycka och göra likadant som en själv som det hela blir lite jobbigt. Och då tycker jag att Jehovas vittnen är lika irriterande med sina hembesök.
    Jesus avbildas dagligen skämtsamt över hela världen men jag ser ärligt talat inte att min pappa (katolik) blir rabiat över det hela...
    Och jag tycker inte att förskolor ska servera vegetarisk mat BARA FÖR ATT. Då ska föräldrarna informeras i förväg, innan man tar ställning till om man vill ha en plats på den förskolan; att barnen kommer att servereras vegetarisk kost.
    PS: De slutade med halalslaktat kött efter att många föräldrar (muslimer, lustigt nog!) protesterade. De ville att deras barn skulle växa upp med ett svenskt samhälle, vilket var varför de skrev in dem på ett vanligt, svenskt dagis. Och halalslakt hör inte svenskt samhälle, eller dagis, till..
  • Daffny
    tea1982 skrev 2010-02-22 16:37:12 följande:
    Till hennes försvar förstår jag faktiskt inte heller ditt senaste inlägg, i all trevlig bemärkning.
    tack :)
  • Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 19:39:36 följande:
    Jag tycker att ni är lite väl lättirriterade vad gäller er egen religion, ja. Klart som fasiken att alla ska få tro vad de vill, det är när man försöker få alla ANDRA att tycka och göra likadant som en själv som det hela blir lite jobbigt. Och då tycker jag att Jehovas vittnen är lika irriterande med sina hembesök. Jesus avbildas dagligen skämtsamt över hela världen men jag ser ärligt talat inte att min pappa (katolik) blir rabiat över det hela... Och jag tycker inte att förskolor ska servera vegetarisk mat BARA FÖR ATT. Då ska föräldrarna informeras i förväg, innan man tar ställning till om man vill ha en plats på den förskolan; att barnen kommer att servereras vegetarisk kost. PS: De slutade med halalslaktat kött efter att många föräldrar (muslimer, lustigt nog!) protesterade. De ville att deras barn skulle växa upp med ett svenskt samhälle, vilket var varför de skrev in dem på ett vanligt, svenskt dagis. Och halalslakt hör inte svenskt samhälle, eller dagis, till..
    Nej, helt fel. Galet fel. Islam kan du inte tvinga någon att tro. Det kommer från ditt hjärta. Inget annat är giltigt hos Gud.
    Kristna avbildar Jesus själva. Vi avbildar inte vår profet. Eller någon annan av våra profeter såsom JESUS, Abraham, Moses etc. 
    Dessutom skrev jag att om det nu fanns muslimer som agerade fientligt mot avbildningen av Muhammad så är det inget som är förenligt med Islam. Läste du inte det, eller? Eller representerar dessa människor som avbildade Muhammad och förlöjligade honom sin folkgrupp? Nej, det handlar om individer, individers handlande och ska dömas individuellt därefter också. 
    Det sista du skrev förstår jag inte, jag är FÖR individuella maträtter. Bara för att jag vill att mitt barn ska äta halalmat betyder det inte att samtliga ska göra det. Varför ska jag kräva det? 
  • Amira

Och sedan fastnade jag på två ord som du skrev "svenskt samhälle". Ja, vi lever i ett svenskt samhälle men vad utgör ett svenskt samhälle?

Jag är svensk rakt igenom, mina föräldrar är svenska, mina förfäder är svenska så långt tillbaka som det kan gå. Har jag mist min nationalitet i och med att jag har konverterat till Islam? Är inte mina värderingar svenska längre? Vad bör klassas som svenska värderingar? Jag trodde den svenska fantastiska andan var att vi accepterar olikheter, olika kulturer och försöker att leva ett fredligt liv tillsammans och där förståelsen för varandra är djupare är något annat land. 
    Har jag tappat min rätt att påverka samhället där vi accepterar olikheter och försöker leva i harmoni med varandra?
  • tea1982
    Amira skrev 2010-02-23 19:53:54 följande:
    Nej, helt fel. Galet fel. Islam kan du inte tvinga någon att tro. Det kommer från ditt hjärta. Inget annat är giltigt hos Gud. Kristna avbildar Jesus själva. Vi avbildar inte vår profet. Eller någon annan av våra profeter såsom JESUS, Abraham, Moses etc.  Dessutom skrev jag att om det nu fanns muslimer som agerade fientligt mot avbildningen av Muhammad så är det inget som är förenligt med Islam. Läste du inte det, eller? Eller representerar dessa människor som avbildade Muhammad och förlöjligade honom sin folkgrupp? Nej, det handlar om individer, individers handlande och ska dömas individuellt därefter också.  Det sista du skrev förstår jag inte, jag är FÖR individuella maträtter. Bara för att jag vill att mitt barn ska äta halalmat betyder det inte att samtliga ska göra det. Varför ska jag kräva det? 
    Jag påpekar heller inte att du tvingar mig att tro. Men du accepterar heller inte att jag inte anser att tro är något som ska påverka andra. Flera gånger har du påpekat hur arg du blir över mina inlägg, bara för att jag inte tror som du. Vem är det som ska döma vem gällande muhammedteckningarna förresten.. ? Har inte alla rätt till en åsikt längre? Om någon anser att religion i största allmänhet är DRAVEL och dessutom källan till det mesta onda här i världen (som jag anser) så är det inte så poppis att se folk se rött för att man inte ser allt så fisallvarligt som de gör det. Jag hånar dock inte folk, så du har helt rätt att det kommer från individer, men å andra sidan så vet jag att individer även DE har rätt att tycka och tro som de vill, särskilt i ett land med pressfrihet.
  • Louise Hbg

Nej, jag tycker inte att det är rätt att servera specialkost utan läkarintyg. Inte vegetariskt, religöst eller någonting annat. Och vi har själva fått erfara detta eftersopm dottern har fått sekundär laktosintolerans men får INTE specialkost utan läkar intyget. Det kan annars bli en mängd olika rätter på förskolan att servera...låt barnen äta en allsidig husmanskost. Vegetariskt, halal eller vad det nu kan röra sig om kan de äta hemma.

• Amira
    tea1982 skrev 2010-02-23 20:05:50 följande:
    Jag påpekar heller inte att du tvingar mig att tro. Men du accepterar heller inte att jag inte anser att tro är något som ska påverka andra. Flera gånger har du påpekat hur arg du blir över mina inlägg, bara för att jag inte tror som du. Vem är det som ska döma vem gällande muhammedteckningarna förresten.. ? Har inte alla rätt till en åsikt längre? Om någon anser att religion i största allmänhet är DRAVEL och dessutom källan till det mesta onda här i världen (som jag anser) så är det inte så poppis att se folk se rött för att man inte ser allt så fisallvarligt som de gör det. Jag hånar dock inte folk, så du har helt rätt att det kommer från individer, men å andra sidan så vet jag att individer även DE har rätt att tycka och tro som de vill, särskilt i ett land med pressfrihet.
    Va??! Ursäkta mig, men det här inlägget var verkligen taget ur det blå.
    På vilket vänster påverkar det andra att mina barn äter halalmat på förskolan? Eller på vilket sätt påverkar det andra att vissa barn äter vegetariskt? 
    Jo, samtliga har rätt till en åsikt, men vad är vitsen med att förlöjliga Muhammad? För mycket navelpill eller?
    Visst, man får tycka att religion är påhittat. Finns oändligt många diskussioner där ateister och muslimer har diskussioner utan att de förolämpar varandra. Jag kan tala om att det är väldigt givande diskussioner också. 
  • tea1982
    Amira skrev 2010-02-23 20:01:34 följande:
    Och sedan fastnade jag på två ord som du skrev "svenskt samhälle". Ja, vi lever i ett svenskt samhälle men vad utgör ett svenskt samhälle? Jag är svensk rakt igenom, mina föräldrar är svenska, mina förfäder är svenska så långt tillbaka som det kan gå. Har jag mist min nationalitet i och med att jag har konverterat till Islam? Är inte mina värderingar svenska längre? Vad bör klassas som svenska värderingar? Jag trodde den svenska fantastiska andan var att vi accepterar olikheter, olika kulturer och försöker att leva ett fredligt liv tillsammans och där förståelsen för varandra är djupare är något annat land.  Har jag tappat min rätt att påverka samhället där vi accepterar olikheter och försöker leva i harmoni med varandra?
    Påverka samhället är helt ok, men handlar det om att inte acceptera att inte ALLA är intresserade av att leva på ett muslimskt sätt? Jag personligen vill INTE att mina barn äter halalkött, eller bär burka, eller skyler anklarna, eller något annat som hör islamismen till. Och i det svenska samhället är det ok att visa anklarna, äta kossor som inte slaktats vända mot Mekka, och ha håret fladdrandes i vinden. Och med den friheten vill jag att de växer upp. Så om du kan påverka samhället till att folk känner sig fria, vackra, där kvinnor har rätt att gå in i samma rum som män- kör. Men att se ner på andra som ser frihet som en stor milstolpe i sitt liv och bli upprörd över deras inlägg är kanske inte att acceptera olikheter, ELLER att leva i harmoni...
  • Liiza

Nej, vad upprörd jag skulle bli om de skulle säga att de skulle servera halalkött på vår förskola
    Jag gillar inte slaktmetoden alls...

Svar på tråden Halalkött på förskolan?