abort i v 5-6?
Jag är gravid i v5-6.. jag vet inte riktigt... är de nån som gjort abort i denna veckan? kirurgisk el med piller.... vad är bäst?
Jag är gravid i v5-6.. jag vet inte riktigt... är de nån som gjort abort i denna veckan? kirurgisk el med piller.... vad är bäst?
Jag menar på hur ont de gör. Jag vet att man inte gör abort med lustgas men jag menar på de att klara jag smärtan med endast lustgas o föda, klarar jag kanske att göra medisinsk abort?
För mig är det inte så självklart eftersom att jag aldrig gjort en abort förut och inte heller haft missfall.
Tack så mycket ella79a!!!! Mycke bra o intressant skrivet.
Hej TS! Jag vet inte hur gammal den här tråden i, men jag provar ändå. Jag är i ganska exakt samma situation som du var i. Har ett barn på sju månader, vi letar hus, jag hade hunnit jobba bara några månader när vårt barn kom... Nu är jag otroligt klantigt nog gravid, och det funkar bara inte nu. Vill inte skjuta alla planer flera år in i framtiden. Vi har inte råd känner vi, och det blir för tätt.
Hur gick din abort? Gjorde du medicinsk? Hur kändes det? Hur kändes det efteråt?
Förlåt om jag river upp något. Är bara så himla nervös och orolig, och känner mig så dum. Och så kände jag så väl igen mig i vad du skrivit.
Jag gjorde en abort i maj, i ca vecka sex. Mitt råd angående aborttiden är att vända sig till en privat klinik där det oftast är kortare väntetider. Känslomässigt var det jobbigt då jag fortfarande var kluven när jag utförde den, jag kunde inte blunda för att det var något som växte inom mig, men i efterhand känns det bättre och det var trots allt mycket tidigt i grav. Fysiskt ( gjorde medicinsk) var det inte jobbigare än mens. Blödde medelmycket i ca en vecka, därefter mycket sparsamy och jag hade knappt ont, bara precis lite när jag satte igång aborten. Fick två olika starka smärtstillande preparat i förebyggande syfta så kan inte säga hur det skulle varit utan det. Hade en "bra" upplevelse av vården och förloppet i detta svåra val, så till trots med omständigheterna så kände jag mig trygg och väl omhändertagen. Fick eget rum och nära tillgång och kontakt med läkare och ssk, gjorde ett antal kontroller med läkaren under dagen så jag var väl ompysslad. Såg inget foster el. Liknande. Lycka till! ( detta var till dig som skrev nu senast)
Åh vad bra, precis vad jag behövde höra!
Jag har tagit kontakt med både sjukhus och privata, och som du säger, fick en snabb tid på privat. Ska dit imorgon på undersökning och får göra aborten på fredag. Var helt inställd på att göra kirurgisk först, men då måste jag vänta i två veckor för att få tid på ett av de stora sjukhusen..
Skönt att din abort gick bra. Hoppas jag får en liknande upplevelse.
I de veckor får du bara göra medicisk abort. Krävs inte kirurgiskt om de inte är så att något går fel och fostret blir kvar och dom får skrapa dig.
Här där jag bor får man göra kirurgisk abort även i tidiga veckor. Jag har en tid den 4e oktober om jag vill vänta till dess istället för medicinsk den 27e.
Hur skyddar man sig mot en graviditet när man redan är i vecka 5 förresten?
Fick reda på idag att man kan inte göra abort förrän man har gått 6 hela veckor. Är det någon som gjort det tidigare än det?
Ja, det är ganska lätt så tidigt.
Du får först ett piller på kliniken. Sedan måste du vänta 36 timmar innan du gör aborten hemma. Första dagen är du i princip bunden till toaletten för det blöder jättemycket hela tiden.
Andra dagen var den värsta smärtan för mig. Tog dubbla värktabletter hela dagen men hade ändå jätteont. Tillslut tog jag lite morfin men det hjälpte ändå inte. Så den dagen efter själva aborten var klart värst.
Sedan var det okej. Bara som en riklig mens ungefär en vecka till.
Skulle nog räkna med MINST 3 dagar hemma från jobbet. Dagen för aborten och två dagar efter. En del kanske behöver mer.
Och tänk då på att om du t ex går till kliniken på måndagen så kommer du göra själva aborten på onsdagen och alltså vara hemma från jobbet ons-fre