• linköping68

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej
    Är snart 42 och har precis gått igenom vår första IVF. Har en liten tös sen innan (på "naturlig" väg), men våra försök till syskon har misslyckats. Så då satsade vi på IVF. 
    Sprayade, Synarela, i nästan 3 veckor och sprutor, Menopur, i 2 veckor. Fick tyvärr bara ut 1 ägg vid äggplock, men det lilla kämpade och blev befruktat och tillbakasatt den 7/6. Kände av massor under både sprayning och sprutor, men det går över sen när man blir gravid

Chanserna för oss lite äldre är väl sisådär. Sen är det säkert även mycket individuellt hur äggstockar och annat fungerar. Man kan ju faktiskt ha en kroppslig ålder som inte överenstämmer med årtalet man är född. Tyvärr är det även lite högre risk för missbildningar, missfall etc. MEN det är ändå värt det anser jag.

Jag tycker att det har varit stormigt känslomässigt med nedregleringen och sen ågångsättandet igen. Sen att man inte vet hur många ägg det blir, om de befruktas och om det tar sig inne i livmodern. Lite av hela havet stormar. Och nu är det fortfarnade lite så, när man går och väntar på att få testa sig och se om det blev något eller inte. Fast även om jag tycker att det är jobbigt med överflödet av hormoner, humörsvängningar etc så skulle jag absolut göra om det igen och det behövs.

Ja, så är det för mig. Hoppas att det går bra er och IVF. Kram 

• linköping68
    Inanna Li skrev 2010-06-16 10:32:07 följande:
    Hej!

Fyller 42 i september och har precis misslyckats med min första IVF/ICSI. Jag gjorde korta protokollet, sprutor i 10 dagar. Jag fick ett superbra resultat, 13 av 15 ägg befruktade, alla normalt befruktade. Fick två toppembryon insatta men det tog sig inte. Fick mens på ruvardag 12, dag 29 i min cykel som vanligt. Känns oförklarligt och sorgligt men pga min ålder trots bra värden kan jag ändå inte få mer än 20-25 % chans per försök med två embryon. Jag har också en polyp i livmodern som jag ev ska ta bort om det är den som kan ha hindrat implantationen. Har nu 3 sexdagarsodlade blastocyster i frysen som jag hoppas på. Ska träffa min läkare om två veckor och planera för FET i augusti.

Ångrar mig så att jag inte började tidigare om det nu är så att det är den förbaskade åldern som är det största hindret i alla fall!

Kram till er andra runt 40 som försöker. Jag ska hålla alla tummar för er också!
    Vad synd att det inte tog sig för dig
    Hoppas att det går bra för dig vid FET!
    Vilken medicin fick du för att få så många ägg?

Förtydligar att jag inte vet om jag är gravid nu, utan menade att när man blir det spelar det ingen roll vad man gått igenom..... Glädjen tar över allt.

Kram,kram
  • linköping68
    turlid70 skrev 2010-06-21 19:38:07 följande:
    Linköping68, hur går det för dig? Har du testat om ägget har tagit sig? Hoppas innerligt att så är fallet. Kram.
    Hej och tack för tankarna
    Har testdag imorgon tisdag, men tror nog att jag väntar någon dag till då jag tycker det känns lite kort om tid sen vi satte in det lilla embryot. Det är bara 15 dagar sen.... Sen måste jag väl erkänna att jag knappt vågar för jag vill inte se minuset i rutan
    Men måste ju testa för att få veta.....
  • linköping68
    xanni skrev 2010-06-21 22:17:02 följande:
    Hej tjejer!

Har två barn, bägge genom IVF. Det första föddes två veckor innan jag fyllde 42 och det andra 2 månader innan jag fyllde 44, jag har inga barn sedan förut.

Linköping68, här har du en lkpg-bo till! Hoppas på ett stort Plus för dig!
    Tack!
    Hoppas på ett stort fint plus också! Vill såååååå gärna ha syskon till min lilla tös som är 18 månader.
    Grattis till dina båda skatter!
    Var gick ni och gjorde IVF?
  • linköping68
    oceanney skrev 2010-06-21 23:25:29 följande:
    Inte alls så bara - 15 dagar utan mens är ju ett ganska hoppfullt tecken! Testa!! Skulle iofs säkert själv inte testat än om inte min sambo "tvingat" mig, så jag vet precis hur du känner. 
    Ja, "måste" ju testa någon gång så jag vet.....Och 15 dagar kan ju vara bra, men jag har långa cykler på ca 35 dagar så för mig är det nog ett sisådär bra tecken.

Men det känns läskigt att testa. Har inte haft några tecken på ev graviditet så jag är tyvärr negativ i tanken ang testet..... Min man är kolugn och säger att jag kan testa när jag är redo. Ja det blir jag typ aldrig  
  • linköping68
    turlid70 skrev 2010-06-22 20:27:01 följande:
    Oerhört spännande Linköping68. Förstår din oro inför test, men om man ska tro på statistiken här i tråden så är det ju goda odds utan tvekan.

Sen ska man komma ihåg att det går bäst för graviditeterna som man inte känner av något särskilt i början. Lycka till i morgon Drömmer !
    Har nu testat och det gick inte bra. Det var ett trist minus
  • linköping68

Tackar för omtanken från er
    Testade med morgonurinen så jag tror nog inte att det hjälper med fler test
    Fast jag kanske testar på fredag iallafall för att vara helt säker.
    Och något mensliknande har kommit, fast inte fullt ut. Men det gör det nog inom någon dag.

• linköping68
    oceanney skrev 2010-06-24 19:09:06 följande:
    Hej och välkommen till tråden! Inte bara Frankrike - tom vårt grannland Finland erbjuder tre försök upp till 43 års ålder (Frankrike har 4 fria försök). I Sverige har varje landsting olika åldersgräns vilket ju inte gör situationen mer rättvis...

Ja, visst är det trist att det är så olika från landsting till landsting när det gäller ålder och vikt. Jag tycker att de borde vara lite mer generösa och även se utifrån paret och deras förutsättningar. Kanske kan man göra mer för en 43-åring än vad man kan för en 35-åring när det gäller IVF. Sen kan jag bli förbannad på att vården lägger ut sååå mycket pengar på som jag ser det fel saker. Man borde prioritera om och hjälpa par att skaffa barn och inte slösa pengarna på fel saker. Öppna ögonen politiker och ni i bestämmandepositioner. (Är lite ilsken idag som ni kanske märker )
  • linköping68
    Tuvalina skrev 2010-06-26 22:12:06 följande:
    Hej Alla!! Tack för välkomnandet! I Falun kostar det ungefär 20 000 kr för en behandling. Vad kostar det på Akademiska?

Det är mycket av det ni skriver som är mycket relavant att fråga sig. I mitt fall så är det också så att jag hela livet tänkt att jag skulle vilja bli mamma men har haft en del depressioner och råkat träffa fel sorts män. Nu har jag äntligen träffat rätt man och är så lycklig att jag inte fattar att det är sant och då känns det så konstigt att inte kunna få försöka bli gravid utan att ruinera sig... jag vet ju med min erfarenhet att jag skulle bli en bra mamma! Men men.... ingen idé att gräma sig över det, viktigt dock att se om det går att påverak politiken i den riktningen. Det föds ju så många barn som inte får det bra i det här samhället. Det skulle finnas mer uppbackningen till de föräldrar som noga och moget överväger att försöka få barn!
    ABSOLUT!!!
  • linköping68
    turlid70 skrev 2010-06-26 08:12:36 följande:
    Har mensen kommit igång linköping68? Önskar att det finns ett litet hopp annars. Kram!
    Nja, vet inte riktigt. Den är absolut inte som den har varit förr. Lite fjuttande i 2 dagar, sen inget i 1 dag och nu lite, lite i dag..... Ska testa igen för säkerhets skull, men tror tyvärr att det är någon form av mens som jag har haft
    Hoppas ändå tills nesta test är taget......
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?