• Fahlvik

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Kul att hitta denna tråd! Vi ska försöka oss på IVF så snart mitt TSH kommit ner till 2. Har en dotter som kom till väldigt enkelt men nummer 2 har vi försökt med i 1,5 år! Hann fylla 40 så det har väl del i det hela också, är jag rädd...

• Fahlvik

Tack!
    Intressant att du kunde börja med IVF trots ett värde över 2. Jag har inget emot att vänta, dock, för att optimera chanserna. Är lite skraj för alla sprutor och ev. biverkningar och även kostnaden(!). Hoppas förstås att ett försök ska räcka men det gör det ju normalt inte...
    Jag har ätit Levaxin i 5 månader men inte lyckats gå ner tillräckligt från 5,6 än... På tisdag får jag nästa provsvar men är det inte nere än så väntar ny provtagning om 6 veckor. Tiden rinner iväg, känns det som. Pga åldern så är ingen ordentlig utredning gjord heller så det kan finnas ytterligare hinder men vi kör på ändå, vad ska man annars göra?
    Lycka till alla!

• Fahlvik

Jag fick provsvar och mitt TSH ligger på 0.8 helt plötsligt!
    För 6 veckor sedan var det 4. nå´nting! Hur kan det svänga så dramatiskt på några veckor när man ökat dosen gång på gång ända sedan april? Blev jätteförvånad, glad men nästan lite skeptisk samtidigt. Känner mig inte piggare eller bättre på nå´t sätt heller, som jag hade hoppats. Nåväl, fick tid för IVF om en dryg månad!!! Spännande!
    Gick igenom allt i våras med spray och sprutor men nu är det ju glömt så jag bokade en ny genomgång för det verkar inte helt enkeltFlört
    Önskar jag kunde hjälpa till med era värden men än så länge är jag novis, återkommer om några månader då jag också fått sätta mig in i allt Tyst

Fortsätter hålla tummarna för er!

• Fahlvik

Turlid: Bra frågor! Blev så ställd när de ringde om det nya värdet att jag glömde fråga nå´t vettigt... Men jag ska fortsätta med samma dos, 75 mg. Undrar som du, ifall man ska kolla upp som vanligt om en månad? Det går nog inte att sluta med Levaxin...
    Ska passa på att fråga när jag är där på demo ;o) (Fast egentligen hoppas vi på att få slippa allt och lyckas på egen hand)
    Vilken dag börjar man tex med nässpray i den "långa varianten"?

• Fahlvik

Turlid: Det är på IVF-kliniken i Gbg den 28 september. Jag är lite osäker på när jag ska börja med nässpray och eventuellt borde jag redan ha börjat då? Får ringa dem om det också... Dags att börja läsa på!
    ÅP, är det när åggen sätts tillbaka? Är det var du ska göra på onsdag? Hu, så spännande! Önskar jag var där redan!

• Fahlvik

Turlid: Jo, vi har haft första besöket redan men då kom vi överens om att invänta bra TSH-värde för optimala förhållanden innan IVF. Det var innan sommaren så därför har jag glömt det mesta. Har recept o allt utskrivet. Tycker det är lite luddigt allting, känns som jag hade gett "patienterna" ett scema för att få lite överblick om jag ansvarade för kliniken. Nu får jag maila/ringa om ditt och datt.
    Vi ska göra IVF i kommande cykel som börjar ungefär om en vecka.  Har inte väntat annars, bara på TSH:t. Inser att det är bråttom!
    (Jag har hört att det är svårt att bli gravid med för högt TSH men inte omöjligt)
    Vi har ett barn och det gick på första försöket, naturligt. Men nu är jag 40...
    Väntar med spänning på hur det går för dig på onsdag!

Inanna: Hur långt har du kommit i behandlingen? Önskar dig också lycka till!

• Fahlvik

Inser att jag har en del termer att lära, men jag har ju någon att fråga för ni är ju insatta! Låter fantastiskt med 15 ägg! Varav 13 befruktade!
    (Vad är FET?)
    Har ni gjort/fått en utredning? Jag fick inte pga åldern, bara ultraljud och ett ämnesomsättningstest som jag själv initierade. Så mycket kan vara anledningen till att det inte går så bra. Har IBS-liknande magont vilket gör att jag misstänkt Endometrios också men IVF kunde ju funka trots det. Famlar lite i mörkret men ger inte upp, än...

• Fahlvik

Vad roligt att hitta era sammanfattningar av besöken redan ikväll, och skönt att det gått bra o smärtfritt!
    Jag ringde kliniken idag för att få lite koll på vad som ska göras och när och återigen dök det genast upp nya frågor... Fattade att det är 14 dagar med nässpray och sedan 14 dagar med sprutor. Det betyder ju att man skjuter upp ägglossningen med ca. 2 veckor, eller? Har jag fattat det alldeles åt skogen?
    Insåg inte detta förrän jag skulle förklara för maken hemma ;o)

Enligt sköterskan skulle jag inte ta fler TSH-prov förrän efter 14 dagars nässpray och då kan man ju bara hoppas på att värdena ligger i normalintervallet... Är lite orolig för värdet (kanske har för hög dos) för jag har känt mig lite konstig den sista veckan, slemmig i halsen trots att förkylningen är över sedan 1,5 vecka, pyttelite illamående (men har alla mens-på-gång-symptom) och stark puls.

Fortsätter hålla tummarna för er!

• Fahlvik

BIM är på fredag så sprayen är 17 dagar efter det, om nästan 3 veckor alltså.
    Frågade om TSH-värdet som ju var 0,8 senast men sköterskan tyckte inte det var nå´n fara. Hon trodde inte mina symptom tydde på "överdos". Men frågar igen om inte symptomen försvinner.

Bra förklaring, det verkar stämma alltså. Både din och min förklaring stämmer men jag har så korta cykler (21-24 dagar) så dag 17, när jag skulle börja med spray skulle jag haft ÄL för flera dagar sedan. Antagligen ytterligare en anledning till varför tvåan aldrig kommer. Men sista gången hade jag en cykel på 26 dagar så det tyder kanske på att Levaxinet hjälper.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?