• Fahlvik

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-02-14 18:57:37 följande:
    Fahlvik: Listeria är mycket ovanligt. De flesta får sannolikt i sig stora mängder listeria utan att bli sjuka. Var inte orolig!
    Tack snälla för de lugnande orden! Det är svårt att veta hur det är i andra länder, att det är ovanligt i Sverige kunde jag läsa mig till men funderade på hur det är i Spanien, tex.
    Avbokade morgondagens Sthlm-resa och vilar mig en dag till (minst).

Bra att ni tar upp sköldkörtelproblematik igen! Som sagt så hade jag fått för höga TSH-värden under hela tiden som vi gjorde misslyckade hemmaförsök. Framme vid IVF-tidpunkten hade vädet blivit tillräckligt lågt.
  • Fahlvik
    Inanna Li skrev 2011-02-14 15:24:28 följande:
    Intressant då du hade samma läkare som jag på samma klinik. Jag vet inte heller vad vår klinik har för riktvärden men hon sa inget till mig om att mina värden behövde gå ner före start. Undrar om jag ska tolka det som att det inte behövdes. Känner mig lite villrådig och ska förstås fråga henne nästa gång.
    Det var nog jag som sa att värdet är för högt innan hon nämnt det, vet inte vad hon tänkt göra... Det var också jag som påminde om att/när nya prover bör tas. När TSH var nere på 0.8 (om jag inte minns fel) så var det på mitt initiativ att vi väntar en cykel till för att allt ska stabiliseras.
    Menar att man nog inte alltid kan lita på att de har koll på allt...
    Skruttefia skrev 2011-02-15 12:03:33 följande:
    Jag har förstått att listeria egentligen är ganska ovanligt även i länder som Spanien, Frankrike, Italien m fl där man äter goda ostar o andra saker som "nono" i Sverige - men OM man drabbas kan det gå riktigt illa.

Min chef (kvinna i 55-årsåldern) har en god vän vars barn dog i magen pga listeria (detta är dock längesedan, ca 20-30 år sedan). Jag tror inte att man själv blir så sjuk, utan att infektionen är allvarlig för fostret.
    Låter betryggande! Jag läste också om dödsfall på foster och blev skraj... Nu när man kommit så här långt vill man inte riskera allt för en laxmacka (även om den var god)! Inga fler gravade eller kallrökta laxar här!
  • Fahlvik
    pp08 skrev 2011-02-11 07:07:17 följande:
    CB digital visade GRAVID 1-2veckor idag på RD13
    Grattis! Du satte in två, väl? När har du återbesök för UL då ni får veta om det blir en eller flera ;)
  • Fahlvik

Hej tjejer!
    Hopppas ni inte fryst fast utomhus, jag fryser så fort jag sticker ut näsan. Ändå är det väl förhållandevis varmt i Göteborg...

Läste i MVC-tidningen att det pågår forskning om D-vitaminets betydelse för IVF-behandlingar. Det stod inte mer än så men om det forskas kring det så finns det antagligen en misstanke om att D-vitamin kan vara positivt för IVF!
    Om inte annat så se till att inte ha brist på det i all fall!

Själv har jag nog brist på både det ena och det andra efter illamåendeveckorna och magsjuka som återkom en vecka senare. Nu mår jag prima men smittade dottern som fick sin första(!) magsjuka. Den var en pärs och först idag, 6:e dagen, känns det som det vänder. Hon gick nog ner ett par kilo men idag har hon haft lite aptit igen.

Och så var jag i Ullared i helgen men utan att köpa ett enda bebisplagg. Vågar inte tro att vi verklgen ska få en kotte i somar, får se om det alls sjunker in innan det är dags.
    Håller tummarna för era bebisar som kommer så småningom!

• Fahlvik

pp08: Beklagar, så trist när man fått lite hopp och så går det så här... Kram!

• Fahlvik
    Zinfandel skrev 2011-03-02 08:21:56 följande:
    Ok, tro det eller ej, jag har fått assistens ;) Sorry för allt strul och OT igår men här kommer nu länken...

www.scribd.com/doc/49835059/IVF
    Vilken bra länk! Vilket jobb med att sammanfatta allting och vad skönt att någon gjort detta, här finns svar på allt jag tänkt på plus mycket mer.
  • Fahlvik

Inanna: Håller med om att läkarna inte målar något i rosenrött utan är alltför realistiska... Fick du reda på ditt TSH-värde redan (förutsätter att T4 är bra i så fall men du bör få reda på det också)? Jag tycker TSH bör ligga under 2 för maximal chans.

• Fahlvik

Var förresten på rutinultraljud i måndags:

Berättade för dottern, 4 år, att vi varit på ultraljud för att titta på bebisen i magen. Förklarade också att vi fick med oss foton hem som hon kan titta på. Innan hon kommit fram till korten funderade hon en stund och frågade - Tog de ut bebisen och tog kort med kameran och sedan stoppade in den igen?

(Så självklart, hur skulle en 4-åring förstå vad ultraljud är ;o)

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?