IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
![](http://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile1.gif)
![Drömmer Drömmer](http://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-dreamer.gif)
Tack Fjällsippan! Jag har varit nere i en djup svacka men är såhär i vårsolen förhoppningsvis på väg upp igen. Vi lever på nåder i ivf-världen då jag fyllt 43 men funderar på att göra nytt försök. Står i kö för ÄD också. Försöker luska reda på vad mer som går att utreda hos mig + få fakta om huruvida vår grava manliga faktor ställer till det för oss. Ja förutom min ålder då som jag sannerligen via klinikerna dessa år fått inbankat i skallen att den är för hög. Suck.
Glad påsk på er i tråden, hoppas på fina ägg för oss alla!
Tack Inanna!
Apropå råd om vad man kan göra för att förbättra chanserna och såhär i rosévins-premiärtider - hur gör ni med alkohol? Jag försöker dricka minimalt mellan försöken, inget under sprut- och ruvarperioder, men ibland blir det bara för jobbigt att fokusera allt på kämpandet och leva asketiskt.
Hej i tråden alla härliga kämpare. Här är en sällanskrivare inne. Hejja på dina ägg Zinfandel, låter lovande och positivt! Vad är det för övrigt du mixtrat med undrar en nyfiken? Själv kör jag med d-vitamin, Mitt Val Kvinna, B-komplex, Goji, Q10, Supergreen och Omega-3 såhär i vanteperioden.
Håller tummarna för alla ruvare och grattar alla plussare som ger hopp.
Jag försöker sammanställa alla mina försök och se om det går att dra några slutsatser om vad som fungerat bäst. Har en fråga till er som gjort korta:
Om ni fått mens kvällstid, har ni räknat det som dag 1 eller väntat till följande dag när det gäller att veta vilken dag som blir sprutstart? Och har ni börjat på dag 1, 2 eller 3?
Tack för svar Snösport. Har du märkt någon skillnad på resultat om du börjat dag 1 eller 2? Galet förresten att kliniker håller helgstängt, kroppen stänger ju inte för att det är helg.
Då är nog inte bidrottninggelé något för mig som har en galloperande äggtillväxt vid ivf.
Immunologi är det bara Falun som velat diskutera efter alla min försök. På Sophiahemmet suckade de bara och rabblade mantrat jag oftast fått som svar på alla mina olika frågor och studier jag kommit med - (jag kan säga det i sömnen): "-Det finns inga vetenskapligt evidensbaserade fakta." Slut på diskussion. Så tradigt.
Hoppar in och hejar på Zinfandels ET! Vet du hur många som blev befruktade?
Inanna - grattis till sprutstart!
Hönan så ledsen jag blir för din skull. Been there och vet hur vedervärdigt det känns att inte ens få ruva. Vad säger de att det beror på? Var dina ägg mogna? Såg att du tog både Ovitrelle och Orgalutran samtidigt, vet du varför? Var dina äggblåsor så pass stora att de var rädda att de skulle lossa?
Sorry att jag bombarderar dig med frågor. Jag började fö direkt på nästa mens efter att inte gått till ET, vet att den enda trösten för mig är att få planera nytt försök.
Och Hönan, vilka prover tog din gyn? Jag går också på distans i Stockholm, nyfiken på vem du går till. Inboxa om du inte vill skriva det här.
Instämmer med föregående skribenter, se till att få tester tagna Hönan. Och distansgyn ska göra VUL + blodprover löpande.
Jag vågar knappt skriva om det för detta är nog det sista ICSI-försöket jag får göra pga min ålder. Är i slutet på kort sprutperiod nu och våndas över dag för ÄP. Jag hade igår på sprutdag 6 med Fostimon äggblåsor på hela 20, 16, 15, 12 och 11 - den andra äggstocken verkar helt lagt av. Östradiolvärdet var 2520, 1830 på dag 5. Alla blåsor har vuxit megasnabbt och har på ett dygn växt med 3 mm. Min distansgyn trodde ÄP på måndag, dvs endast efter totalt 7 sprutdagar. Kliniken ringde sedan och sa tisdag. Och när jag frågade om inte risken fanns att jag ägglossar innan plocket fick jag mer eller mindre välja dag själv och har nu egat sömnlös en hel natt.
Har räknat lite och om blåsorna fortsätter i samma takt, 3 mm per dygn skulle det innebära att de är hela 29, 25, 24, 23, 20 vid Ovitrelle på söndag, ÄP tisdag som kliniken föreslog.
Tar jag Ovitrelle lördag som distansgyn föreslog först är de: 26, 22, 21, 20, 17
Jag är livrädd för att ägglossa innan plocket. Såhär stora har de aldrig varit så tidigt. Och kliniken vill att de ska hinna mogna. Ångest är bara förnamnet.