• Katt12

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ny i tråden men har läst en del. Är 43 år och har i 1,5 år försökt få ett tredje barn, har sedan tidigare en 6-åring och en 10-åring. Har aldrig haft särskilt lätt att bli gravid, bl a eftersom jag har endometrios som sätter ner fertiliteten, och inte blir det bättre av att man blir äldre... 

Efter att ha försökt massa olika "huskurer" tänkte vi nu testa IVF på CFC i höst. Kruxet är hemortsläkare - har fått deras lista och googlat lite på de som finns i Sthlm, där vi bor. Ganska många verkar ha dålig erfarenhet av Eva medan Claes verkar väldigt dyr..? Vore toppen med lite tips om detta, antingen om du testat och är nöjd med Eva/Claes eller om det finns andra bra gyn som ställt upp? Vad är det egentligen som krävs för att man ska kunna vara hemortsläkare, förutom att man är villig att ta de prover som krävs? Antar att man även behöver kunna ställa upp på VUL med kort varsel när processen är igång? Funderar på om jag skulle vända mig till en gyn jag träffade för ett tag sedan på MamaMia, men vet inte rikigt vad jag ska be om hjälp med, så att säga?

Är jättetacksam om jag kan få lite tips och input från någon med erfarenhet av detta Glad.

• Katt12
    Zinfandel skrev 2012-08-03 16:00:14 följande:
    Cice: Fedex är inte problemet så de ska inte beskyllas utan företaget som tyvärr skriver herbs på lådan (det har hänt fler här). Be dem skriva nåt annat istället. Läkemedelsverket följer bata våra lagar & regler.

Fjällis: när är din TD, var det idag? Njut av Grekland ändå Solig

Katt: välkommen hit! Be även om Irap på CFC, framgångsrik behandling på endopatienter.. 

Zinfandel, tack för välkomnande! Känns som att jag har massor att lära av er och kanske också något att bidra med efter att ha testat lite av varjeObestämd. Irap var ett nytt begrepp, berätta gärna mer vad det innebär..?

Som sagt, om ngn har tankar/erfarenheter inför val av hemortsgyn (Sthlm) vid behandling på CFC är jag mer än tacksam!
  • Katt12

Anemon och Myran, tack för input om Eva - det låter precis som det intryck jag fick när jag googlade henne..Rynkar på näsan. Sanslöst att en "samarbetsläkare" kan bete sig så?!

Nej, det får nog bli Claes i så fall, även om det kostar. Har någon varit hos honom? Eller finns det annan bra gyn som ställt upp? Myran, har du gjort fler IVF efter du gick hos Eva? Hoppas verkligen du fått tag i ngn som kan stötta bättre! 

• Katt12

Hej och tack för välkomnande från olika håll. Maryhe, helt underbar bild, jag som normalt är lite skrajsen för Amstaffhundar får kanske ändra uppfattningGlad.

Mammagås, man blir lycklig av att läsa om empatiska läkare, är glad för er skull att ni fick så bra bemötande och att allt verkar bra!

Susmar, lycka till med din IVF-start! Är det första gången du gör IVF efter att ha ätit prasteron? Man blir ju lite snurrig på alla olika preparat som vissa läkare rekommenderar och vissa inte tycks tro på. Inte lätt att veta vilket ben man ska stå på. Men prasteron/DHEA tycks ju vara något som kommer mer och mer, kanske det kommer att ha fått brett genomslag om några år. Håller tummarna för er!

Själv fick jag progesteronvaggisar utskrivet häromveckan (enl läkaren kan jag ta dem medan vi inväntar IVF-start), men känner mig lite tveksam till att använda dem - känns som att man borde mäta progesteronnivån innan man börjar ta hormontillskott? Dessutom verkar det rätt vanligt med biverkningar. Ringde läkemedelsföretaget för att kolla hur det såg på saken och blev bara mer förvirrad - hon som svarade kände ö h t inte till att de användes annat än efter IVF. Lite märkligt kan jag tycka, för jag har ju förstått att det inte är helt ovanligt att de skrivs ut i andra sammanhang också. Finns inte ens bipacksedel/FASS info att tillgå, så inte lätt att veta vad som egentligen gäller.

• Katt12
    MissBoring skrev 2012-08-07 15:36:31 följande:
    Susmar, lycka till med sprutstarten!!

Katt 12, jag fick vaggisar utskrivet när jag plussat men sen sa dom att det gjorde inget om jag började lite tidigare i cykeln om jag kände tecken på pluss tidigare.. det kroppen inte vill ha försvinner ut.. men det låter ju lite konstigt om du uppfattat det som du ska ta det hela tiden tills IVF:en, eller missuppfattade jag dig där??

Hej! Nej, jag var nog lite otydlig - han tyckte inte att jag skulle ta proggisar hela tiden, utan varje cykel från ÄL till BIM. Jag förstår att syftet är att stärka upp med graviditetshormoner, men tyckte det kändes lite konstigt att inte först göra ett prov och mäta nivån innan man börjar ta tillskott. Men det kanske inte är ngt att fundera på - hur var det med biverkningar för dig, fick du några problem?

Spännande att det nu är flera som är på gång med IVF efter prasteronbehandling, håller tummarna för att det går vägenGlad!!  
  • Katt12
    Ciara skrev 2012-08-13 17:01:31 följande:
    Men usch så ledsamt och sorgligt att få ett sådant bemötande! Då förstår jag dig verkligen. jag hade säkert brutit ihop helt. Ja, antingen hade hon en dålig dag eller så var det det där trista med åldern som spelade in i det hela. Jag var 41 när jag hamnade hos henne nu i mars (och blev mkt väl bemött), men hade ju ändå rätt så dåliga värden så det borde hon väl ha reagerat på i så fall. Märkligt hur olika det kan råka bli.  Sen är det väl något med att om man är över 42 så är det mkt svårt (om inte omöjligt, jag är inte alls på det klara med det där) att få någon läkare att skriva ut IVF-läkemedel på högkostnadsskyddet, så läkare är väl motsträviga så snart man gått över den "magiska gränsen"? Otroligt tråkigt om det är så tycker jag. Apropå dåligt bemötande måste jag nämna bemötande jag fick när jag började med att ringa till Trianglen i Danmark bara för att höra mig för om IVF. Min ålder på 41 var inga problem, men när jag nämnde mitt låga AMH-värde (0,43) så blev damen jag talade med jättetvär och sade att hon inte trodde att de skulle kunna hjälpa mig. Hon uttalade sig så tvärsäkert om att värdet var "så dåligt så att jag skulle behöva göra äggdonation och det kunde de inte hjälpa mig med". Jag grinade i 2 timmar efter det samtalet och höll på att ge upp alla tankar på IVF. Men, hos CFC i Danmark funkade det ju senare galant och jag blev gravid på en gång, med EGET ägg. Tänk att det finns såna jä*la otrevliga typer överallt. Stor kram!

Hej och tack för all er input och för att ni delar med er av era erfarenheter! Tyvärr är ju även jag 43, så jag misstänker att hon inte skulle vara så sugen på att hjälpa mig heller, tyvärr:(. Synd, eftersom jag jobbar i närheten. I morgon ska jag iväg och ta första proverna på VC (hepatit etc), men sen dröjer det ett par månader innan vi går vidare, eftersom den "vanliga" gyn jag träffade på Mama Mia tyckte att vi skulle pröva med att stötta upp med progesteronvaggisar ett par månader innan vi tar steget till IVF. Vet inte om det kan hjälpa men vi prövar väl... Man får ju testa alla olika förslag, vågar liksom inte avfärda något... Stort grattis till att det gick så bra för er, Ciara! Och jag blir så ledsen när jag läser om det urusla bemötandet av dig, Myran! Tuvalina, håller tummarna för framgångsrik ICSI!
  • Katt12
    Tuvalina skrev 2012-08-15 10:17:41 följande:
    Kära alla!! De ringde nyss från kliniken och meddelade att det helt plötsligt finns ett embryo! Det är ett embryo som blivit befruktat som de nu ska sätta tillbaka i morgon! Jag är chockad.

Tuvalina, Åh, vad roligt! Jag tyckte så synd om er igår. Läste lite på din blogg och är imponerad av att ni är så starka. Zinfandel, tack för tv tips. Vet knappt om jag vågar se, dock. Tror jag spelar in och tittar sen. Hoppas det är ett inspirerande och inte deppigt program.
  • Katt12

Hej allihop, några av er kanske känner igen mig, skrev lite i augusti men har sedan följt er och läst. Tyck Om Mig, tråkigt med missfall! Det var ju fantastiskt att ni lyckades på hemmaförsöket där mellan era CFC försök. Jag är imponerad av allas kämpande. För er som inte läste senast jag skrev/kommer ihåg, så har vi två barn på 6 och 10 år men kämpar sedan 1,5 år för en trea utan framgång. Jag har endometrios, så förutom åldern är det detta som ställer till det. 
    l
    Senast hade vi bestämt oss för att göra vår första IVF på CFC, främst p g a att jag är för gammal för Sverige. Det som hände sen var att jag skulle kolla AMH, som visade sig ligga på 1,8 vilket tydligen är ganska bra för min ålder. Det gjorde att min gyn tyckte att jag borde kunna söka mig vidare i Sverige i alla fall, och nu är vi mitt i korta metoden på FC Sthlm. Kruxet är bara att det verkar gå åt pipan. Var på UL i går och hade bara fått en extra blåsa som var tillräckligt stor för att bli ngt trots att det synts 12 folliklar innan vi startade. Då undrar jag vad ni erfarna säger - kan det ha varit för sent att starta på dag 3, är det säkrare att starta dag 2? Dosen är Gonal F 225. 

Känns märkligt att först är det så viktigt med AMH, d v s det ska vara en så tydlig indikator på ens fertilitetsstatus, och sedan blir det ändå så här. Upp som en sol och ner som en pannkaka..Obestämd     

• Katt12
    Bengalen skrev 2012-09-27 14:55:04 följande:
    Katt12: Jag har legat på ett AMH på 1,6 och aldrig fått ut mer än 3 ägg så ett förhållandevis bra AMH spelar definitivt ingen större roll för alla. Dessutom tog jag först AMH-prov ett par år efter jag gjorde mina IVF:er så då hade jag antagligen haft ett bättre värde.
    Har du kollat FSH? Det säger ju lite mer om hur hög dos du behöver vid stimulering. Man kan ha ett högt FSH men ett bra AMH och då är man oftast ganska svårstimulerad.  
    Intressant. Då är det alltså därför CFC vill ha både AMH, FSH och LH. I Sverige är det vad jag vet ingen som efterfrågar FSH, det verkar bara vara AMH + ålder som gäller. Ska kolla FSH, men innan IVF:en hade jag tagit progesteronvagitorier mellan ÄL och mens, och då ska man tydligen inte mäta FSH direkt efter, så jag får ta det så fort tillfälle ges. Kanske blir det ingen ET denna gångRynkar på näsanoch i så fall får jag väl gå och mäta FSH och LH när mensen kommer. Hur har ditt FSH legat och vilken dosering har du fått när du fått dina 3 ägg?
  • Katt12

Vi 4, vad skönt att det gick hela vägen efter all oro, håller tummarna för lyckad ruvning! Susmar, vad tråkigt att det inte blev någon befruktning, förstår att det är en fruktansvärd besvikelse efter alla förberedelser. Hoppas ni snabbt hittar kraft att ladda om! Gjorde mitt första äggplock i måndags och ET i onsdags. Det blev 4 ägg, så det hade tydligen satt lite fart efter UL i förra v när bara två syntes. Tre befruktades, ett 4-celligt tillbaka och ett odlades vidare för ev frysning. Blev lite besviken att höra att de vill avstå från att sätta in två p g a min protein S brist, som innebär en ökad blodproppsrisk (tar Fragmin vid graviditet). Eftersom jag är 43 vill man ju gärna få två ägg återförda om möjligt. Tar nu Crinone 1 dos/dag, men läste på CvL's hemsida att de ger 2 doser/dag där? Märkligt att ha olika direktiv, alltså dubbelt så mkt stöttande hormon..? Ni som tagit Crinone, vilken dos har ni fått? Tuvalina, det är verkligen en viktig kamp ni för, hoppas innerligt att ni får gehör!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?