• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snösport: Visst är det en enorm skillnad att försöka få ett barn gentemot att försöka få ett syskon. Det måste vara tusen ggr värre att inte få något barn alls än att bara få ett barn. Samtidigt lägger folk ner mycket pengar på att försöka få ett syskon o där är även jag lite kluven. Försöka själv kan man ju göra länge, det kostar ju inget, men försöka med IVF på IVF det blir ju dyrt o man har ju redan ett barn. Men längtan efter syskon är nog väldigt stor hos många, även hos mig. Kan ju blir lite tokigt i en tråd där vissa har barn o vissa inte. Alla gör IVF o alla blir lika besvikna när det inte blir något + men de som redan har barn, är ju trots allt inte i samma hopplösa situation som de som inte har barn.

• underverket 06

pp08: Nej!! Hoppas ändå att det är en ofarlig blödning. Chansen finns ju trots allt.

Inanna68: Kul att du tittar in igen. Är det pga av åldern som klinkerna säger nej? Men du har väl inte fyllt 43 än? 43 är väl gränsen, fast då måste man väl ha ok värden också?

Sunseed: Hoppas du mår bättre idag. Det är väl helt naturligt att börja tänka på vad ett liv med barn innebär o att vara rädd för den förändring som det trots allt blir i ens liv.  Den fasen har vi som har barn väl alla gått igenom. Och du är ju i en känsligt period som ruvare. Tycker man är jätte labil när man ruvar o då är det väl inte heller så konstigt att man tänker o att man grälar med sin sambo/ man.

• underverket 06

Har precis skickat iväg sonen till mormor o morfar. De var här o hämtade honom o nu har sambon o jag mer än ett dyng för oss själva. Ska bli så mysigt! Vi hämtar honom sent imorgon em. Sambon jobbar fram till 16.00, så jag har några timmar för mig själv. Härligt! Fast huset behöver städas, så det får jag se till att bli gjort.

• underverket 06

sunseed: Vi bor också i hus o under se senaste 2 åren har jag o sambon varit föräldraledig med sonen i omgångar, så vi har inte kunnat spara några pengar alls att tala om. Nu jobba vi båda sedan dec, så då har man ju bättre med pengar. Vi har dock haft turen att ha mina snälla föräldrar som betalat vårt senaste IVF i okt. Även FET i maj betalade de, liksom de 3- pack vi köpte när vår son blev till. Nästa syskon försök i april ska vi dock betala själva.

• underverket 06

Har inte haft Internet på ett några dagar, men nu är jag inne o läser ikapp. Funderar på om detta att en del lyckas till slut är bara slumpen eller har det psykiska ändå en inverkan, även om det inte finns något belagt bevis för det. Pratade med en kollega på jobbet o hon berättade em s

Har inte haft Internet på ett tag, men läser nu ikapp. Undrar om det bara är slumpen som gör att vissa lyckat till slut eller finns det psykiska med trots allt, trots att det inte finns belägg för att det är så? Pratade med en kollega idag o hon berättade följande solskenshistora för mig. Hennse svärdotter har en kusin som haft jättesvårt att få barn, tydligen varit tillsammans med sin man sedan de var runt 20. När de började försöka blir gravida förtäljde inte historien men runt 35 hade hon fått ett barn genom IVF o sedan gjort flera syskonförsök med IVF, men sedan till slut gett upp, eftersom de aldrig lyckades med syskon. Vid 42 års ålder blev hon gravid på naturlig väg, hade nu tydligen gått halva graviditeten. Träffade även en mamma på Öppna förskolan förra året som vid 43 fått tvillingar på naturlig väg. Hon hade fått en son vid 37 på naturlig väg o sedan försökt få syskon o 3- 4 år innan hon gav upp o då blev hon gravid. Själv blev jag gravid vid 35(fick dock missfall) innan jag o sambon börjat försöka på riktigt. Vi hade pratat om att skaffa barn, men inte börjat försöka med att pricka ÄL o sådant. Varför var det så lätt då, bortsett från att jag bara var 35 då, men ändå?+

• underverket 06

Dallas: Jag har alltid slutat dricka alkohol vid sprutstart eller lite innan. Nu läste jag i senaste Mama tidiningen att det var vetenskapligt undersökt av läkare någonstasn att 4 glas vin i veckan innan med började med IVF minskade chanserna att lycks med IVF med 16%, så nu har jag slutat tvärt med vin, även om sprutstart för mig inte är förrän om ca 2,5 vecka. Jag brukar oftast ta 1,5 glas vin både fre o lör så det blir ju 3 glas vin, men vill ändå vara på säkra sidan. Ibland kan det slinka ner något glas vin i veckan också, men vissa veckor drickar jag kanske bara 1 glas vin sammanlagt. Men i undersökningen stod att att detta med 4 glas vin även gällde innan man började med IVF, men hur långt tillbaka det gällde stod inte.  Vet inte heller vad som gäller om man bara drack 2 glas vin i ve? Minskade det chanserna alls?

• underverket 06

Dallas: Kaffe har jag slutat med inför Sprutstart, men tycker det är jättejobbigt. Är nog gansk koffeinberoende. Ska börjar med koffeinfritt för smakens skull, men det hjälper ju inte mot abstinensen.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?