• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Sushikatten: Jag har bara haft menopur o 3 IVF har jag gjort. Första IVF fick jag ut 8 ägg men bara 1 befruktat. Vi gjorde hälften ICIS, heter det väl= microinjektion o hälften vanlig befruktning. Andra IVF tror jag det var 13 eller 14 ägg o 6 befruktades, ett sattes in o 2 till frysen. Microinjektion på alla. Av det insatta blev vår idag 2- åriga son till. Tredje IVF som var ett syskonförsök bara 6 ägg o bara 1 befruktat o det blev minus. Hade maxdos de två sista IVF:n. Nu blir det nytt försök i feb med menopur, men då den korta metoden. Den gången sonen blev till fick jag ju ut många bra ägg med menopur. Nu är jag ju 3 år äldre o sista IVF gav inte bra ägg, men läkaren trodde att det var en tillfälligehet o att vid nästa IVF kommer jag ha bra chanser att lyckas. Så lycka till med menopur. Har hört att menopur ska vara speciellt bra för oss lite äldre, över 40. Hur gammal är du?

• underverket 06

Sushikatten: 450 är maxdos. Det körde jag den gången sonen blev till o nu på senaste misslyckade syskonförsöket. Vilken klinik går du på?

• underverket 06

Har idag blivt faster tlll liten flicka. Är såklart jätteglad för min bror o hans flickväns skull, men jag skulle ljuga om jag sade att jag inte är avundsjuk. Vill ju också ha en bebis!! Deras bebis är också en IVF bebis. De har också kämpat o lyckades på andra IVF trots oddsen 25% att lyckas.

Fahlvik: Grattis till bra KUB resultat.

Suschikatten: Hur gammal är din kompis som väntar en flicka efter att bara fått 2 ägg ut?

Eviglängtan: Har aldrig prövat alternativ medicin:kanske vore nåt, men det kostar ju som sagt.

• underverket 06

Någon här som funderat på ÄD om det inte funkar med vanlig IVF?Vi är ju trots allt alla över 40 i denna tråd o tyvärr är väl inte våra ägg av bästa kvalitet längre,, iallfall inte hos de flesta av oss. Funderar på ÄD litegrann, men vet inte alls hur jag tänker kring detta. Det är ju trots allt en helt annan sak men oddsen är ju mycket högre att lyckas. Sedan är det ju en lång process eftersom det måste görs utomlands.

• underverket 06

Turlid: Grattis till ruvningen.

Kryddan: Lyckat till med FET.

Är hemma o vabbar med en son som har fått löss. Jag fick löss igår. Jobbar som förskollärare o vi har haft barn som haft löss, så har väl fått det därifrån. Har roat mig med att åka o shoppa på PoP med sonen. Blev en del till sonen, för de har 50% på mycket nu. Men oj, vad roligt det är att kolla på bebiskläder. Nu har jag ju precis blivit faster, så köpte en body till lilltjejen. Men jag vill ju gå där o shoppa saker till en egen bebis! Fanns så mycket fint på Rean. Hoppas 2011 blir vårt år o att vi alla plussar då!

• underverket 06

Turlid70: Usch, var tråkigt! Varför ska det vara så svårt att bli gravid!!! Önskar att livet vore annorlunda, att man träffat mannen i sitt liv tidigare, så man sluppit börja försöka vid 35 som jag gjorde. Chanserna hade iallafall varit större att jag varit tvåbarnsmor nu isåfall. Nu har vi försökt på vanligt sätt 15 mån+ 1 IVF o ett Fet. Borde ju blivit en graviditet på de grr tycker man. Men än får man inte ge upp, kvinnor får ju barn efter 40, så varför inte vi?

• underverket 06

Hej¨

Hur fort tror ni andra att fertiliteten försämras? Gjorde AMH prov i aug, hade då 1,4. Gjorde nytt prov i dec o hade då 1,0, så det verkar ju gå jättefort. Eller kan man ha olika resultat olika månader?Vi skulle göra korta metoden med start om ca en vecka, men nu vill min sambo vänta en månad. Tyvärr blir det då 2 mån eftersom ett ev ÄP nästa mån sammanfaller med en jobbresa för hans del. Så undrar om vi vågar vänta 2 mån? Han känner sig inte helt redo just nu, o jag måste väl acceptera det. Vi kommer nog bara göra detta IVF o ev ett till o sedan är det stopp för vår del. Jag är ju 40, 5 just nu. Hur skulle ni andra gjort?

• underverket 06

Tulid: CvL har öppet alla dgar, så det är jättebra. Hoppas du lyckas på ditt FET o inte behöver göra något nytt IVF.

Vi kommer göra ett nytt IVF om 2 mån. Min sambo känner inte alls för att göra det denna månad. Han har fått för sig att vi kommer lyckas naturligt snart. Visst chansen finns ju. Nåja, jag måste respekterea hans beslut o själv är jag livrädd för ett nytt misslyckande, så jag känner att det är lite skönt att vänta 2 mån, samtidigt som tiden går. Pratade med CvL o sjuksköterskan där sade att AMH prov kan variera lite från månad till månad, så mitt värde kanske inte blivit så mycket sämre trots allt.

• underverket 06

Inanna68: Så AMH värdet kan variera med flera tiondelar? FIck ju också beskedes att AMH värdet kan variera eller skilja sig åt , men visste inte med hur mycket. Så att jag har 1,0 nu och 1,4 i dec kan vara helt OK o teoretiskt sett kan jag ligga på 1,3- 1,4 fortfarande?

• underverket 06

pp08 och mamma gås: Håller med er angående läkarna på CvL. Holte tycker jag inte så mycket om som person, för han är mest negativ o fick mig också att förlora hoppet förra IVF när han på första vul bara såg 3 äggblåsor. Han är för negativ, men säkert oerrhört proffsig i sitt arbete. Oddvar däremot är jättepositiv o honom gillar jag starkt, men jag undrar om han inte ibland är för postiv o ger en orimliga förhoppningar. Thomas har jag bara haft på ett ÄP o då upplevde min sambo att han var fumlig vid ÄP. Jag var ju påverkad av morfinet så jag märkte inte så mycket. Den fjärde läkaren har jag inte haft.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?